آیت الله سید احمد خاتمی شامگاه دوشنبه در صحن حرم رضوی مشهد مقدس با اشاره به جنایات متعدد و مکرر آمریکایی ها در خاورمیانه و به بهانه های مختلف بیان کرد: دست آمریکایی ها و هم پیمانانش به خون بسیاری از مسلمانان آغشته است و لذا این جنایات هنوز از ذهن ملت ایران پاک نشده است.

 وی تاکید کرد: آمریکا همواره طی سالهای گذشته بد عهدی و دشمنی خود را چه در جریان جنگ تحمیلی و چه در حمایت از منافقان و دشمنان ایران اسلامی به اثبات رسانده و لذا نباید به قول های انها دل خوش کرد.

 آیت الله خاتمی با تاکید بر اینکه دشمنی ملت ایران با آمریکا تمام نشده است ادامه داد: جنایات آمریکا در یمن، بحرین و کمک آن به تروریست ها در منطقه خاورمیانه از خاطره ملت ایران پاک نمی شود و لذا جمله مرگ بر آمریکا بر زبان این مردم جاری خواهد بود.

 تلاش تیم هسته ای قابل تقدیر است

 امام جمعه موقت تهران همچنین با اشاره به توافق در مذاکرات و تلاش تیم مذاکره کننده در این رابطه بیان کرد: جمع بندی مذاکرات هسته ای با تصویب مجلس شورای اسلامی به رسمیت شناخته خواهد شد.

 وی افزود: زمانی جمع بندی مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1+5 مورد تایید ملت ایران است که بنا براساس اصل 77 قانون اساسی به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد.

خاتمی یاداور شد: در این راستا جمع بندی مذاکرات به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد یا نرسد با اینحال تلاش تیم مذاکره کننده قابل توجه و قابل تقدیر است.

 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر فضای مذاکرات با نشاط و صلح توام است ادامه داد: با این حال هیچگاه نباید به بیگانگان اعتماد کرد و این تصور غلط را در ذهن پرورش داد که دوستی با آنها برای ما توسعه و ابادانی به همراه دارد.  

وی گفت: در مورد دشمن باید اصل را بر بدبینی گذاشت زیرا هر نوع خوش بینی نسبت به دشمن به ضرر جامعه خواهد بود.

رعایت انصاف موجب تداوم دوستی می شود

امام جمعه موقت تهران همچنین در بخش دیگری از سخنان خود رعایت انصاف و توجه به خوبی ها و بدی ها را با نگاهی عدالت گونه مایه و عامل تداوم دوستی و موت در جامعه دانست.

وی با تاکید بر اینکه باید طبق تاکیدات قرآنی لغزشگاه نخست از دیدگاه قرآن ملاحظات عاطفی است بیان کرد: موضوع احترام به والدین در قرآن بسیارحائز اهمیت و مورد تاکید قرار گرفته است اما در مواردی که رعایت انصاف ضروری باشد حتی اگر والدین کار نادرستی انجام دهند باید فرد گواهی به حقیقت دهد حتی اگر به ضرر والدینش تمام شود.

آیت الله خاتمی ادامه داد: با وجود اینکه ازار و اذیت والدین در قرآن بعد از شرک خداوند در زمرهگناهان کبیره و همتراز با شرک خدا خوانده شده است اما این موضوع هیچگاه دلیل نمی شود که رعایت انصاف را به جا نیاورده و آن را نادیده بگیریم.  

وی افزود: مسلمانان باید در تمامی حوزه های اقتصادی و اجتماعی عدالت و انصاف را سرلوحه کار خویش قرار دهند و در هر حالتی در صورت نیاز گواهی به حقیقت و انصاف بدهند.

امام جمعه تهران دومین لغزشگاه از دیدگاه قرآن را دشمنی و خصومت عنوان کرد و گفت: طبق تاکیدات قرآنی دعواهای شخصی نباید باعث بی انصافی نسبت به دیگران شود.

وی با اشاره به اینکه قرآن کلمه دشمن را در مورد کفار به کار می برد و دعواهای شخصی را خصومت می خواند ادامه داد: همانطور که قرآن تاکید داشته دعواهای شخصی نباید باعث بی انصافی کردن نسبت به دیگران شود، خصومت های جناحی در جامعه نیز نباید موجب دعوا بین افراد شود.