آئین اختتامیه نمایشگاه دفاع مقدس بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد.

 

سخنران اصلی این برنامه که با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برگزار می شد، الهام چرخنده، بازیگر محجبه سینما و تلویزیون بود.

 

تبریک عید نوروز به رهبری آغازگر حواشی بود

 

الهام چرخنده که به علت عارضه قلبی در استراحت مطلق به سر می برد، در ابتدا با این جمله که «حرفهایی را که اینجا می گویم در هیچ جای دیگری نگفته ام» شروع به معرفی و شرح کامل تحول خود کرد.

 

وی گفت: با توجه به این که در کل دنیا مرسوم است که هنرمندان آغاز سال نو را به رهبران دینی شان تبریک می گویند، بنده هم در نوروز 93 عید را به مقام معظم رهبری تبریک گفتم که باعث آغاز حواشی در صفحات مجازی و رسانه ها علیه من شد.

 

چرخنده گفت: بنده چند سال بود که به دلیل حضور در یک شبکه ماهواره ای ممنوع فعالیت و در خارج از ایران بودم. من در آن برنامه به عنوان مجری کشف استعدادهای موسیقی فعالیت داشتم که البته به دلیل بردن نام امیرالمومنین(ع) و استفاده از آیات قرآن در آن، هیچ یک از قسمت هایش پخش نشد!

 

وی افزود: همانجا بود که من مستندهای مختلفی را در مورد ادیان و آیین های مختلف از بودیسم و بنجامین گرفته تا گاوپرستی، آتش پرستی و فرقه هایی چون عرفان حلقه، عرفان هندی ساختم. نتیجه تحقیقات این بود که کامل ترین و برترین دین، اسلام و به خصوص تشیع جعفری است.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه سخنرانی اشاره ای به دوران جوانی و نوجوانی خود کرد و گفت: من تخصص موسیقی پاپ، سنتی و هندی دارم. در قرائت قرآن فعالیت های زیادی داشته ام؛ بطوری که در دوران مدرسه دوستانم خاطرات زیادی از قرائت های بنده داشتند. من تا قبل از ازدواج چادر سر می کردم؛ اما چادر قنداقی! حجابی که بدون شناخت بود. 

 

وی همچنین افزود: من نقاش بوده و سال ها تدریس کرده ام. مادرم مرا به کلاس های قرآن می فرستاد و در مسابقات مختلفی عنوان کسب کرده بودم؛ از طرفی هم علاقه داششتم موسیقی را تجربه کنم و این کار را کردم. ورزش والیبال را هم دنبال می کردم 


 

مادرم گفت چادر مرا سرت کن

 

وی گفت: در آن مقطع مسئولیت طرح یار دوازدهم برای اعزام هنرمندان به برزیل برای تشویق تیم ملی فوتبال در جام جهانی من بودم و می خواستم بتوانیم از این فرصت برای معرفی مرد و زن ایرانی واقعی به جهان و کار تبلیغی علیه دشمنی ها استفاده کنیم؛ اما دوستان سینمایی گفتند اگر فلانی باشد ما نیستیم و من کنار کشیدم و دیدیم که رفتند. البته چون هوا گرم بود شلوارک پوشیدند! و چهره ای آنگونه از ایرانیان نشان دادند.

 

چرخنده گفت: به دنبال این بودم که خودم را در قامت یک زن ایرانی واقعی ببینم و در آن مقطع در یکی از برنامه ها با لباس لری حاضر شدم؛ اما دیدم این لباس ها هم نمی تواند چیزی باشد که می خواهم.

 

وی افزود: وقتی از مادرم پرسیدم، «عزیز» چه کار کنم، گفت چادر مرا سرت کن؛ دیدم بله مادر من این گونه است؛ زنان در دوران دفاع مقدس این گونه بودند و برای تبدیل شدن به نماد زن ایرانی نمی توان ساپورت دو تومنی بپوشم.

 

انگشتر متبرک را تقدیم رهبرم کردم و ایشان لبخند زدند و انگشتر را در دستشان کردند

 

وی گفت: دوست عکاسی داشتم که به پیشنهاد و همراهی ایشان به سفر شلمچه برای عکاسی از شهدای تازه تفحص شده رفتیم و همان دوستم اولین چادرم را به من هدیه کرد و من آن را به سر کردم. آنجا آدم های ولایی حضور داشتند و برخلاف دیگران که تبریک گفتن من به رهبری را مایه توهین کرده بودند، از من استقبال کردند.

 

این بازیگر گفت: همانجا بود که یکی از خواهران مرا به داخل کانتینر راهنمایی کرد که از درونش خبری نداشتم. بعد از وارد شدن دیدم که وسط 300 شهید دفاع مقدس قرار گرفته ام که درها بسته شد. من فاصله تقریبا 3 ساعته شلمچه تا معراج شهدای اهواز را در کانتینر حامل شهدا بودم و در آنجا یا علی گفتم و عهدم را با شهدا بستم.

 

چرخنده خاطراتی از معراج شهدا و جسم سبک و به اندازه یک نوزاد شهدای تفحص شده و پایان انتظار چند 10 ساله مادران شهدا روایت کرد و گفت: وقتی برگشتم به تهران دیگر حوصله کارهای سخیف را نداشتم و وقتی با چادر دوستم در خیابان تردد می کردم، می دیدم چقدر حالم بهتر می شود و دیگر خبری از تنه های عمدی و نگاه های وقیحانه نیست. حتی بچه ها هم برخورد خاصی داشتند.

 

وی ادامه داد: آن روزها که همزمان با ماه رمضان بود و من به دلیل بیماری تالاسمی مینور نمی توانستم روزه بگیرم، زیارت حرم حضرت معصومه(ص) قسمتم شد و بعد هم نشانه های مختلفی را دیدم و درک کردم.

 

وی گفت: من از خودم پرسیدم تو می خواهی برای فرهنگی که رهبری می فرمایند مثل هوا می ماند و هر هنرمندی می تواند در آن نقش داشته باشد چه کنی. تصمیم گرفتم هر طور که شده رویای دیدارم با رهبری را عملی کنم.

 

الهام چرخنده گفت: همان زمان چند بار تلفنی و پیامکی از مدیر وقت شبکه 3 درخواست حضور در برنامه ماه عسل و بیان اتفاقات خاصی که در جریان بود، را کردم؛ اما متاسفانه به جایی نرسید. ولی روز عید فطر شبکه استانی قم دعوتم کرد. در آن برنامه بود که مجری برنامه انگشتری با نگینی از سنگ حرم سیدالشهدا (ع) به من هدیه کرد. همانجا هم گفتم که این انگشتر را اگر لیاقت داشته باشم به رهبرم که به خاطر تبریک گفتن به او شیشه های خانه ام را شکستند و بچه ام کتک خورد و سینما هم که کلا با ما قهر است، اهدا خواهم کرد.

 

وی افزود: 13 روز باقی مانده بود تا چله ام تمام شود که اطلاع دادند برای ملاقات با رهبری که در بیمارستان بودند؛ بروم. خیلی دیگر از دوستان هنرمند هم بودند که رهبری به من اشاره کرده و پرسیدند این خانم کیست و من سریع گفتم که چه کرده ام و انگشتر متبرک را تقدیمشان کردم و ایشان لبخند زدند و انگشتر را در دستشان کردند. برای من خیلی ارزشمند بود و هست. البته برنامه «هفت» آن هفته در گزارشی که از عیادت هنرمندان از رهبر انقلاب پخش کرد من را سانسور کرد.

 

این بازیگر ادامه داد: فردای آن روز از دفتر رهبری تماس گرفتند و من رفتم و قرآنی را که ایشان در صفحه نخست آن مرقوم فرموده بودند: خانم الهام چرخنده، دخترم؛ از انگشتر متبرک هدیه ات متشکرم. صراحت و شجاعتت را ستایش می کنم و برای ادامه راهت دعا می کنم؛ گرفتم. اما متاسفانه آن روز امکان ملاقات با حضرت آقا فراهم نشد.

 

چرخنده گفت: من از دفتر مقام معظم رهبری و رسانه های محترم عذرخواهی می کنم که اجازه ندادم این نوشته و هدیه رسانه ای شود؛ زیرا نخواستم از اسم حضرت آقا سوء استفاده کنم.

 

وی افزود: این را گفتم برای اطلاع آنهایی که می گویند آقا را برای نشان خودش خرج می کند. خدا را شکر که آقا و رهبر ما هر چهار سال عوض نمی شود که بعد هم بشود آخوند عقد کسی تا جایزه مان را تقدیمش کنیم. این سخنان چرخنده با تشویق حضار همراه شد.

 

وی تصریح کرد: تک تک این کلمات نوشته شده توسط رهبر انقلاب برای من مسئولیت آور و حاوی پیام بود.

 

کمپین 7000 نفری انتخاب حجاب برتر

 

چرخنده به حضور خود در دانشگاه ها اشاره کرده و گفت: در دانشگاه ارومیه به خانمی که مخالف محجبه شدن دوستانش بود گفتم چرا باید آن وطن فروشی که از بازی در فیلم های دفاع مقدس خود را بزرگ کرد و بعد رفت و در خارج از کشور برهنه شد و به کشور و ارزش های ما خیانت کرد روی امثال تو تاثیر بگذارد. آن دختر هم چادری شد و این کمپین امروز بیشتر از 7000 نفر را داشته است که چادری شده اند.

 

وی افزود: در این یک سال بدون حمایت هیچ سازمان، گروه و نهادی و در شرایطی که هیچ کاری هم به من ندادند؛ بیشتر نقاط کشور را رفتم و تلاش کردم بو و عطر حضرت زهرا(س) را در کشور پخش کنم.

 

وی اظهار داشت: از خدا خواسته ام به من عزت، صبر و استقامت بدهد. در این ماه ها هیچ سریالی بازی نکرده ام؛ اما انگار چند سریال و فیلم بازی کرده ام چون تاثیرگذار بوده ام.

 

کسی فکر نکند اشک های من از روی ضعف است؛ ما ایستاده می میریم


 

وی با اشاره به جنبش های محجبه شدن بازیگران و حتی مدل های خارجی گفت: حجاب در همه جای دنیا یک ارزش است و نشانه احترام به شخصیت بانوان است.

 

چرخنده درباره تفاوت مانتو و چادر گفت: چادر حجاب برتر است و من اگر خودخواه باشم انتخابش می کنم. هر کسی خود باید انتخاب کند. محجبه هایی را دیده ام که تقوا ندارند؛ اما رکن اصلی تقوا حجاب است.