جامعه امروز نسبت به گذشته ابعاد گسترده تری پیدا کرده است. پیچیدگی های خاص زندگی و برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی ، باعث شده که جرایم ارتکابی تعدادی از دختران و پسران نسبت گذشته متفاوت شود. هرچند که زنان و کودکان بیشتر در معرض آسیب قرار دارند اما بطور کلی آسیبهای اجتماعی و جرایم عمده در میان زنان و مردان به یکدیگر شباهت زیادی دارد . 
در حال حاضر ، بعضی از افراد، فارغ از جنسیت برای رهایی از گرفتاری ها و مشکلات روزمره خود، سایر هم نوعانشان را شبیه ابزاری می بینند که می خواهند به واسطه آنها منافعشان را تأمین کنند. بسیاری از این افراد برای خلاصی از کمبودهای مالی و اجتماعی  از راههای مختلف، دست به فریب دختران و پسران جوان و بعضا ساده می زنند ، دلشان را به خوش گذرانی های لحظه ای خوش میکنند و زندگی را با این روال میگذرانند.
برخی ازدختران و پسران با زدن نقاب دوستی بر چهره هایشان، اعتمادها را به سمت خود جلب میکنند و کار خود را پیش می برند. زمانه دیگر به گونه ای نیست که غالبا دختران طعمه گروهی از پسران طمع کار باشند؛ بسیاری از پسران هم از راههای متفاوت فریب می خورند و همچنین صدمه هایی به آینده شان وارد میشود که در پاره ای موارد قابل جبران نیست.
* من فقط به پول پسران فکر میکنم!
برخی افراد از سن نوجوانی و بدون هیچ شناختی به رابطه هایی که عمر زیادی ندارد پا میگذارند. در این دوستی های خیابانی که گفت و شنودها همه دروغین و نمایشی است، کسانی که با افراد زیادی وارد رابطه میشوند در این راه  خود را به عنوان یک وسیله که بعد از مدتی دیگر کارایی ندارد و بی مصرف میشود در نگاه طرف مقابلشان می یابند.
تعدادی از دختران که بارها احساسات و اعتمادشان به بازی گرفته شده، متاسفانه قاعده بازی را اینگونه یاد گرفته اند که کمبودهایشان را با به دام انداختن پسران ساده لوح برطرف کنند.این دختران که تجربه زیادی در جذب گروهی از پسران دارند به راحتی شخص مورد نظرشان را دلباخته خود میکنند و خرج و کارهای روزانه شان را به دوش آن فرد  می اندازند.
نفس،22ساله، کاردان هنر ،برخی پسران را بی لیاقت خطاب میکند و با صراحت ادعا می کند: " من فقط به پول پسران فکر میکنم و از آنها هیچ چیز دیگری حتی ازدواج نمی خواهم."
* ازدواج به طمع مهریه
گرچه کم پیدا میشوند زنانی که به نیت طلاق ازدواج کنند اما هستند آدمهایی که  حرمت و شأن خانواده را رعایت نمی کنند و فقط برای گرفتن مهریه  با پنهان کردن کارهای ناشایست گذشته شان، خود را پاک جلوه میدهند و رابطه خود را به سمت ازدواجی که پایه و اساسش نیرنگ و پایانش طلاق و بدست آوردن پول است،به سادگی پیش می برند.
پریسا، 36ساله زنی مدرن وآرایشگراست.او که  قبلا 2 بار به صورت رسمی و یک بار هم غیر رسمی ازدواج ناموفق داشته در حال حاضر همسر مردی 29ساله با وضعیت مالی بسیار خوب است. پریسا درباره زندگی مشترکش میگوید: " فعلا با همسرم به مشکلی برنخورده ام اما اگر روزی دیگر نخواهد با من زندگی کند،برای نبودنم  باید هزینه سنگینی بپردازد.
* در دام شیشه و اعتیاد
امروزه برخی جوانان به خصوص پسران که مسئولیت گرداندن زندگی را بردوش دارند، با هراس نسبت به آینده زندگی می کنند.  آنها به علت نداشتن امنیت شغلی و مالی ،از نرسیدن به خواسته ها و برنامه ریزی هایشان می ترسند. آنها با فکر کردن مداوم به آینده ای غیر قابل پیش بینی و تلاش در جهت رسیدن به خوشبختی و آنچه که مد نظرشان است،آرامش  خود را از دست میدهند . در چنین شرایطی این افراد به دنبال راه حلی برای تسکین خود هستند که بتوانند حتی برای مدتی کوتاه  ذهنشان را ازاین دغدغه ها خالی کنند. این دسته از جوانان  که خواهان هیجان، زندگی و نگاه متفاوت اند،تمایل شدیدی به معاشرت با همسالان خود دارند و ترجیح میدهند که بیشتر زمان خود را با دوستانشان سپری کنند. 
همانطور که هر گروهی ارزشها و هنجارهای خاص خود را دارد،در هرکدام از جمع های دوستانه هم چهارچوب رفتاری  متفاوتی را می توان دید که مسلما این رفتارها برخواسته از شخصیت و نگرش اعضای آن است.
 هرقدر پیوندهای عاطفی وروحی بین یک پسر و خانواده اش کم و گسسته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که دل به دل رفقای نابابی بدهد که رفاقتشان دامی است برای گرفتار شدن و به دردسر افتادن. چنین دوستانی شادی و شادابی زودگذر را بهانه شب نشینی ها و استعمال انواع دخانیات می کنند و با این استدلال اشتباه که یک شب هزار شب نمیشود،بسیاری ازشبها و روزهای جوانی شان را تباه می کنند. 
محمد، 26ساله ، کارشناس ادبیات که  بعد از یک شکست عاطفی معتاد  به شیشه میشود،دوستش و بی ارادگی خودش را علت اصلی این معضل میداند و اینچنین میگوید:" هر موقع که خاطرات گذشته من را ناراحت میکرد،دوستم برایم شیشه می آورد تا به قول خودش من رابیخیال کند وغصه ها را از یادم ببرد." 
دکتر سید حسن موسوی چلک، جامعه شناس، در خصوص نقش گروه دوستان در کجروی تعدادی از جوانان معتقد است: "گروه هم سالان درسن جوانی و نوجوانی زبان مشترک دارند.آنها به راحتی با سهل و ساده انگاشتن انحرافات اجتماعی میتوانند دوستانشان را برای انجام کار مورد نظر متقاعد کنند."
* یک شب که هزار شب نمیشه!
فریب پسران جوان تنها مختص اعتیاد به موادخدر،‌روانگردان و سایر انحرافات در شب نشینی ها نیست. برخی دختران در خیابانها و جاهای دیگر، مدام پرسه می زنند که پسری را به دام اندازند و از او همانند یک عابربانک برای رفع نیازهای مالی شان استفاده کنند. برخی پسران  هم سادگی می کنند و شیفته ظاهر و زبان شیرینشان می شوند. شاید خانواده تنها و یا بهترین جایی باشد که پسران را برای ورودبه جامعه آماده می کند چرا که بعضی دوستان برای کاهش فشار سرزنش های مردم جامعه می خواهند که دیگران هم مانند خودشان شوند و برخی دختران هم که وضع خانوادگی نامناسبی رنج می برند به دنبال  پول بیشتر برای ارضای خواسته های سیری ناپذیزیرشان هستند.