سنیتنمس

به گزارش گروه سیاسی «خبرگزاری دانشجو»، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و پارک‌های فناوری که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، خطاب به منتقدان گفت: شما چه کاره هستید که خود را متولی می‌دانید؟ مگر با یک شعار انسان متولی می‌شود؟ با یک چهره و قیافه آدم متولی می‌شود؟ به چه مناسبت شما دلسوزتر از دیگران هستید؟ بگذارید محیط باز ایجاد شود. مردم ما عاشق کشور هستند. عاشق اسلامند، عاشق انقلابند و عاشق امامند.

 وی با بیان اینکه مردم قانون‌اساسی را قبول دارند، رهبری نظام را قبول دارند و چرا باید به همه شک کنیم، اظهار داشت: طرف هر چقدر قسم می‌خورد باز هم عده‌ای قبول نمی‌کنند. در این زمینه محققان خوبی هستیم و تمام زندگی طرف را بررسی می‌کنیم و چقدر آدم بیکار است که چنین کاری انجام می‌دهد.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: تمام سخنرانی‌ها، تمام نوشته‌ها، تمام مقالات به دنبال یک نقطه ضعف است و با ذره‌بین آن را بزرگ و بزرگ‌تر می‌کنند.

"باید از کارهای جناحی و گروهی دست برداریم. ول کنیم این جناح آن جناح، راست و چپ را. بس است؛ مقداری به فکر مردم و کشور باشیم. به فکر آینده باشیم، البته در کنار پرورش بخش علمی و تحقیقی باید به فکر بخش فرهنگ باشیم. دانشجوی ما باید دانشجوی مسئول، جامعه‌پذیر و آگاه باشد. تنها کافی نیست که از هندسه، فیزیک و شیمی، فیزیولوژی و چارچوب‌های علمی با خبر باشد. باید از منافع ملی‌ نیز دانشجو با خبر باشد. باید از بدخواهان داخلی و خارجی با خبر باشد. باید از مصالح ملی با خبر باشد و دنیا را بشناسد."

 روحانی با بیان اینکه شناخت جهان و سیاست باید در دانشگاه صورت گیرد، افزود: این به معنای این نیست که دانشگاه مرکز حزب و جناحی باشد. هیچ‌کس حق ندارد با پول بیت‌المال برای تبلیغ یک حزب یا یک جناح در دانشگاه کار کند. ما باید برای ارتقاء افکار اجتماعی و سیاسی دانشجویان تلاش کنیم. ما باید برای آشنایی دانشجویان نسبت به حقوق‌شان به خصوص حقوق شهروندی‌شان تلاش کنیم. ما باید نسبت به آشنایی دانشجویان با فضای جهانی تلاش کنیم.

به گفته روحانی به چه مناسبت باید تلاش شود که این حزب و یا آن حزب در دانشگاه فعال شود؛ هرکس به دنبال حزب است با پول خود برود ساختمانی بگیرد و حزبی تاسیس کند. باید با پول خودشان و از جیب مبارک هزینه کنند نه از پول بیت‌المال. یک ساختمان درست کنید و تبلیغ کنید و هر کاری که دوست دارید بکنید و این خیلی هم خوب است. نه تنها اشکال ندارد بلکه استقبال هم می‌کنیم و دولت هم لازم باشد کمک می‌کند.

 وی ادامه داد: دانشگاه متعلق به ملت است. متعلق به یک جناح نیست. کلاس دانشگاه برای همه است. حتما بعضی از گزارشاتی که به دست ما می‌رسد نادرست است. من که باور نمی‌کنم کسی در سمتی باشد و جایگاهی داشته باشد و به عنوان معلم، مدرس، استاد بین دانشجویان فرق بگذارد که بگوید این دانشجو از آن جناح است و آن دانشجو از این جناح.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه اساتید، بزرگان و مسئولان وزارت علوم امید دارند که چنین چیزی درست نباشد؛ باید هم قسم شویم شایسته‌سالاری و هر که عالم‌تر، آگاه‌تر، اخلاقی‌تر و فداکارتر برای کشور و ملت است قدر و ارج بنهیم، افزود: باید فضا را برای پیشرفت شایسته‌گان آماده کنیم. ما باید فضای لازم را برای رشد سیاسی دانشجویان آماده کنیم نه رشد جناحی و سیاسی و این وظیفه همه ماست و برای کشور ما یک ضرورت است.

به گفته روحانی بحث جسمی، سلامت، خوابگاه، تغذیه مناسب، محیط ورزش به خصوص برای دختران از دیگر موارد مورد توجه در دانشگاه‌هاست. دانشجویان، نیروهای کارآمد برای توسعه امروز و فردای کشور هستند. آن وقت می‌رسیم به ستارگان آسمان‌ها، دانشجویان ستاره‌دار که اینها از همین موضوع شروع می‌شود.

"عده‌ای هنوز دانشگاه را مسئله می‌دانند. انشاءالله که دیگر این‌گونه نباشد. بعضی‌ها دانشگاه و دانشجو را تهدید می‌دانند و نه فرصت؛ از نظر دولت تدبیر و امید دانشگاه مسئله نیست، بلکه راه‌حل است. از نظر این دولت چون دانشگاه راه‌حل است پس دانشگاه باید منتقد باشد. دانشگاه باید اظهارنظر کند. دانشگاه باید کمک کند. دانشگاه باید راه‌حل ارائه دهد."

 رئیس جمهور با بیان اینکه از نظر آنهایی که دانشگاه مسئله است باید مرتب مراقب بود نه با چشم بلکه با دوربین‌های متنوع مراقب هستند، اظهار داشت: ما این دیدگاه را نمی‌پذیریم. این دولت این دیدگاه را نمی‌پذیرد که دانشگاه مسئله است. دانشگاه راه‌حل است. راه‌حل برای کشور. ما می‌خواهیم دانشگاه جهانی بیندیشد، جهانی فکر کند، جهانی تحقیق کند اما ملی و محلی عمل کند.

 روحانی با طرح این پرسش که چرا دانشگاه ما با بازار کار ما تناسب ندارد؟ چرا دانشجو تربیت می‌کنیم با این همه مشکلات مالی که ما داریم، خاطرنشان کرد: البته این دولت هر چقدر توان داشته باشد و هر چقدر پول در دانشگاه هزینه کند، هزینه نیست بلکه درآمد است اما به هر حال دانشگاه باید به گونه‌ای دانشجو را تربیت کند که بتواند معضلات اجتماعی ما را حل کند.

 وی خطاب به روسای دانشگاه‌های حاضر در مراسم، گفت: از شما خواهش می‌کنم منتظر دولت نباشید. خودتان مسئول هستید. شما باید به دولت کمک کنید. دولت باید دولت دانش‌بنیان مدرن باشد و این دانشگاه است که باید به میدان بیاید و کمک کند. شما راه‌حل دهید. شما در بخش اقتصاد راه‌حل دهید. در بخش سیاسی راه‌حل دهید.

 رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: جا دارد اینجا گله‌ای داشته باشم و دوست ندارم من از دانشگاه نقد کنم، بلکه خودتان باید از دانشگاه نقد کنید، با طرح این سوال‌ها که چرا دانشگاه خاموش است؟ چرا اساتید خاموشند؟ ما شهامت سقراط‌وار می‌خواهیم. از چه می‌ترسیم. چرا یک کار بزرگ بین‌المللی انجام می‌شود، اساتید دانشگاه خصوصی به رئیس‌جمهور نامه می‌نویسند و چرا حرف نمی‌زنند؟ چرا صحبت نمی‌کنند؟

 روحانی به توافق ایران با گروه 1+5 در ژنو اشاره کرد و گفت: حداقل این توافق اولین گشایش برای دانشگاه و برای دانشجویان بود. فقط عده معدود که از جای معدود تغذیه می‌شوند آنها باید حرف بزنند؟ البته آنها هم حرف بزنند اشکال ندارد. نقد کنند.

"چرا یک عده کم سواد باید حرف بزنند؟ اساتید دانشمند ما، بزرگان دانشگاه‌ها چرا خصوصی حرف می‌زنند؟ چرا نمی‌آیند در میدان حرف بزنند؟ آینده تاریخ بر ما نمی‌بخشد. ما امروز رسالت سنگینی بر دوش داریم. چرا وقتی یک قدم برمی‌داریم صهیونیست‌ها شب و روز داد می‌زنند و عصبانی‌اند؟ چرا برخی از کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی همسایه ما و نزدیک ما هستند همه جا داد و فریاد می‌زنند؟"

 وی افزود: معلوم است که کار بزرگی صورت گرفته و اقدامی مهمی در پیش است. این اقدام از آثار دانشگاه است و آنهایی که در مذاکره حرف می‌زنند تربیت شدگان دانشگاه‌ها هستند. آنهایی که امروز تصمیم می‌گیرند از دانشگاه‌ها هستند. چرا نمی‌آیید در جامعه و به دریای خروشان مردم وصل نمی‌شوید؟ اکثریت قاطع قریب به اتفاق جامعه ما خوب می‌بینند و خوب می‌فهمند.

 رئیس‌جمهور با بیان اینکه وقتی که من به آسایشگاه‌ها می‌روم و جانبازان و نخاعی‌ها را زیارت می‌کنم آنها هم دقیق می‌فهمند که چه خبر است و آنها هم به من می‌گویند که می‌دانیم چه کسانی هستند که چه کار می‌کنند. همه ما این موضوع را می‌دانیم و باید محاسبه‌گری را کنار بگذاریم، اظهار داشت: اینکه دیگران ما را ملامت می‌کنند، کنار بگذاریم. اینکه چه کسانی به ما به‌به و چه‌چه می‌زنند کنار بگذاریم.

 وی با بیان این مطلب که من نمی‌خواهم نقد کنم و می‌خواهم خودتان از خودتان نقد کنید و دانشگاه از خود نقد کند، خاطرنشان کرد: بحث من فقط سیاست خارجی نیست.

 رئیس‌جمهور با بیان این سوال که ما دنبال آشتی نمی‌خواهیم برویم؟ تصریح کرد: ما می‌خواهیم رودرروی هم بایستیم؟ ما می‌خواهیم نکته‌ای که در گذشته دور و یا نزدیک بوده رها نکنیم؟ آیا پیامبر این‌گونه عمل می‌کرد؟ مگر ما تابع پیامبر اسلام نیستیم؟ مگر نیامد در مکه و آن هم افراد بدخواهی که سالیان درازی بر او ظلم کرده بودند و بزرگ‌ترین ظلم تاریخ را انجام دادند نگفت که امروز که ما پیروزیم روز انتقام نیست، روز رحمت است و نگفت که بروید همه آزاد هستید و خانه سرسخت‌ترین دشمن خود را مامن تبدیل کرد و گفت هر که به خانه‌اش برود در امان است و هر که در خانه ابوسفیان باشد در امان است.

 وی خطاب به حاضرین در مراسم، گفت: ما تابع پیامبری هستیم که چنین ویژگی‌هایی داشت. این انقلاب و 22 بهمن برای این بود که اسلام را حاکم کنیم و اخلاق را حاکم کنیم و نمی‌خواهید پرچمدار آشتی باشید؟ و این اعتدالی که ما از آن حرف می‌زنیم یعنی عقلانیت، یعنی منافع کشور، یعنی مدارا، یعنی فاصله گرفتن از افراط و تندروی‌های نابجا.

 روحانی با بیان اینکه ملت کار خود را در 24 خرداد انجام داد، گفت: ما می‌خواهیم دنبال‌رو راه ملت‌مان باشیم. البته از بحث‌های سیاسی هم بگذریم، اما می‌خواهم بگویم آیا در گر فتاری‌ها و مشکلات مردم دانشگاه نمی‌خواهد بیاید؟ در محیط زیست و در هوای آلوده نمی‌خواهد وارد شود؟

 وی تاکید کرد: من نمی‌خواهم بگویم تحقیقات بنیادی انجام ندهید، اما امروز برخی از تحقیقات کاربردی مورد نیاز جامعه ما یک ضرورت و وظیفه است. از این رو امروز بیایید در هر استان جهانی بیاندیشید. آیا دانشگاه‌های استان‌ها نمی‌خواهند به مسائل استان خود بپردازد و راه‌حل پیشنهاد کنند و تحقیقاتی در آن مسیر قرار دهند؟ تماما به فکر ای اس آی و به فکر امتیاز نباشید. رها کنید این شرک‌ها را و به فکر کشور  وملت‌مان باشید.

 روحانی با بیان اینکه باید زنجیره علم را کامل کنیم، اظهار داشت: مقاله به تنهایی به درد نمی‌خورد. مقاله باید در زندگی مردم بیاید ضمن اینکه شما فرهیختگان و بزرگان جامعه هستید و مردم چشم و امید به شما دوخته‌اند. من می‌خواهم بگویم دانشگاه خودش وارد شود و از خود نقد کند و راه‌حل پیشنهاد دهد.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: من می‌گویم هیئت امناها تقویت شوند و نقش آنها پررنگ شود و در هیئت امناها شایسته‌سالاری مناط و مدنظر قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه باید دلباختگان علم بیایند، اضافه کرد: دانشگاه محل علم، دانش،‌ فناوری، تحقیق و ایجاد ثروت است. از این‌رو ما همه بیاییم و دست به دست هم بدهیم.

 روحانی با اشاره به اینکه دهه‌فجر انقلاب اسلامی است، تاکید کرد: دانشگاه باید برای ملت و کشورمان باشد و نه خدای ناکرده "دانشکاه" باشد و ما باید دانشگاه را مرکز علم، تحقیق و پرورش قرار دهیم و دانشجو را به عنوان کاردان و کارآفرین برای توسعه و مسیر ترقی کشور آماده کنیم.

 رئیس‌جمهور تصریح کرد: من خواهش می‌کنم همه عزیزان در کشور بگذارند وزارت علوم به وظیفه قانونی خود عمل و قانون را اجرا کند. اگر وزیر مسئول است باید به مسئولیت خود عمل کند.

وی ضمن دفاع از فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وی را فردی اندیشمند و فرهیخته معرفی کرد و گفت: وی مورد احترام اکثریت قاطع اساتید است. از این‌رو بگذاریم این وزارت کار خود را انجام دهد و روسا هم به وظیفه خود عمل کنند.

 روحانی با بیان اینکه باید بگذاریم فضایی در دانشگاه ایجاد شود تا در آن فضا تحمل بالا رود، ادامه داد: باید در دانشگاه‌ها محیط مدارا درست شود، چرا که باید در دانشگاه زبان علم و عقلانیت را گسترش دهیم.

 رئیس‌جمهور با طرح این پرسش، اظهار داشت: کرسی آزاد‌اندیشی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید کردند، چه شد؟ آزاداندیشی یعنی تضارب آرا آزاد است. پس تحمل‌ها را بالا ببرید.

 وی با بیان اینکه به هر حال بار بزرگی بر دوش شماست، افزود: دولت به دانشگاه، دانشجو، اساتید، فرهیختگان و صاحب نظران احترام می‌گذارد و هر رئیس دانشگاه، استاد و مسئولی در وزارت که به دنبال شایسته‌سالاری باشد و برای پیشرفت دانشگاه قدم بردارد دولت با همه وجود حامی اوست.

 روحانی در پایان تاکید کرد: انشاالله همه دست در دست هم دهیم تا بتوانیم آینده بهتری را برای ملت، کشور، توسعه مملکت و دستیابی به منافع کشور آماده کنیم. پیروز و موفق باشید