سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 

آیت‌الله محمد تقی واعظی نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در گفتگو با خبرنگار احزاب «خبرگزاری دانشجو» درباره عدم اقبال اعضای مجلس خبرگان رهبری به آیت‌‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست خبرگان اظهار داشت: اعضای مجلس خبرگان رهبری، هوشمندانه آیت‌الله یزدی را به عنوان رئیس جدید خبرگان انتخاب کردند.

 

وی ادامه داد: آیت‌الله هاشمی شاهرودی اصلا کاندیدای ریاست خبرگان نشد و بسیار هوشمندانه و پخته عمل کرد که حتی خارج از انتظار خبرگان بود.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: به نظرم نباید هاشمی رفسنجانی کاندیدای خبرگان رهبری می‌شد و وی لازم بود تا شرایط و فضا را در نظر بگیرد به گفته خود آیت‌الله مومن یکی از کاندیداهای کرسی ریاست خبرگان در میان کاندیداها، هیچ کس مناسب‌تر  و شاخص‌تر از آیت‌الله یزدی برای نشستن بر این کرسی نبود.




      

ب

ــروزنامه انگلیسی و صاحب نام گاردین را یکی از معتبرترین نشریات دنیا می‌دانند که گزارشات آن در تمامی زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی مورد توجه بخش عظیمی از مردم، رسانه‌ها و مسئولینی است که در سراسر دنیا چشم به تحلیل‌های غرب دوخته‌اند؛ به طوری که اغلب رسانه ها بعد از به وقوع پیوستن یک رویداد مهم در سطح جهان و حتی کشورها در انتظار واکنش این نشریه پیرامون آن رویداد می‌مانند.

   

در ایران نیز پس از اتمام جشنواره فیلم فجر اهالی سینما و رسانه در انتظار تحلیل این نشریه از جریان جشنواره بودند، اما تحلیل عجیب و دور از ذهن نشریه گاردین مناسبات ذهنی اهالی سینما را به طور کلی بر هم زد. شاید آنها منتظر تعریف و تمجید یک نشریه غربی از جشنواره «خیانت و یاس» بودند اما نگاه گاردین نه تنها موید تلاش برخی سینماگران برای قبح زدایی از رفتارهای ناهنجار و سیاه‌نمایی جامعه نبود، بلکه تم فیلم‌ها را مورد هجمه قرار داد.

 

نشریه انگلیسی زبان گاردین دو روز پیش جهت‌گیری و تحلیل خود از جشنواره فیلم فجر را در قالب یک گزارش منتشر کرد. این گزارش توسط یکی از گزارشگران حاضر در جشنواره نگارش شده و نویسنده آن معتقد است جشنواره سی و سوم ضعیف‌ترین دوره این فستیوال در تمام دوره‌های اخیر است.

 

گاردین در این گزارش جشنواره فیلم فجر را جشنواره‌ای ضعیف و گیشه جمع کن خطاب می کند که امسال کمترین شباهتی به یک جشنواره هنری نداشته است. این گزارش ضمن یاد کردن از کارگردان‌هایی مانند «ابراهیم حاتمی‌کیا» به عنوان کارگردان هنرمند ایرانی، در معرفی کوتاه و اجمالی خود از آثار برتر این دوره بیان می‌کند:

 

«اغلب آثار سینمایی در این دوره، محتوایی مملو از خیانت، اعتیاد، بارداری و روابط جنسی دارند که بیشتر دارای جذابیت‌های جذب گیشه است تا جذابیت‌های فاخر هنری. فیلم زمانی برای عاشقی اثر علیرضا رئیسیان با بازی لیلا حاتمی، داستان دیگری درباره خیانت و بارداری ناخواسته است. فیلم پرحرف و حدیث خانه دختر هم خط داستانی جنجالی درباره مسائل ناموسی دارد...  فیلم    ابری با احتمال بارش اسیدی احتمالاً اولین فیلم ایرانی است که در آن استعمال    ماری جوانا    نمایش داده می ‌شود. عصر یخبندان هم یکی دیگر از فیلم های هیجان انگیز این جشنواره است که خط داستانی آن مملو از مضامینی چون خیانت، مواد مخدر و خودروهای لوکس است که هیچ یک از اینها انتظارات ما از جشنواره فیلم فجر را برآورده نمی‌کنند  .  »

 

 

 

 

گاردین همچنین در گزارش خود نقدی نیز به تجمل گرایی در آثار سینمایی وارد آورده و بیان می‌کند:

«سیمرغ از دیرباز نماد فجر بوده است؛ پرنده‌ای افسانه‌ای که در دل کوه نمادین «قاف» زندگی می‌کند. جشنواره فیلم فجر یک وجه جدید دیگر به شخصیت سیمرغ افزود به این ترتیب که سیمرغ از طریق کنکاش فجر در لایه‌های عمیق جامعه ایران، داستان‌های ایرانی را روی پرده سینما می‌آورد. اما امسال جای آن داستان‌ها را اتومبیل‌های گران قیمت گرفته بود»

 

همچنین در بخشی دیگر آورده است: «قصه‌هایی از طلاق، سقط جنین و خیانت که در ویلاهایی محصور در استخرهای آبی رنگ و باغهای مجلل روایت می شود مضمون اغلب آثار این جشنواره است»

 

این نشریه همچنین به مسئله حضور پررنگ و آزاردهنده اسپانسرهای مالی در جشنواره پرداخته و می‌گوید:

 

«به فضای نامطلوب جشنواره فیلم فجر ایران، باید تبلیغات طولانی مدت دو اسپانسر اصلی جشنواره یعنی رایتل، اپراتور شبکه تلفن همراه ایران و   ZTE   ، شرکت ارتباطات چند ملیتی چینی را هم افزود. در دوره‌های گذشته جشنواره فیلم فجر ایران، تماشاگران تا این حد در معرض حجم گسترده تبلیغات قرار نگرفته بودند. به همین ترتیب غرفه‌های متعدد رایتل در جای جای سایر سینماهای مردمی جشنواره فیلم فجر و نیز در مراسم اختتامیه این جشنواره به چشم می‌خورد  . همه برندگان این دوره از جشنواره فیلم فجر ایران در کنار جایزه و سیمرغ خود یک بسته هدیه از رایتل را نیز دریافت کردند  .  »

 

نقد کنایه آمیز و تلخ گاردین به جشنواره فیلم امسال که با بخشی از نقدهای داخلی نیز همسویی دارد گویا به مذاق اهالی سینما و برخی رسانه‌های وابسته به سینماگران خوش نیامده و از آنجا که به هیچ وجه تمایل ندارند کسی انتقادی به کیفیت و محتوای آثار جشنواره وارد کند، نقدها را منتسب به جشنواره برلین و با هدف تخریب حجت الله ایوبی قلمداد می‌کنند.

 

نکته حائز اهمیت این است که اهالی سینما گویی به یاد ندارند که «برلیناله» را به دلیل اهدای جوایز سیاسی به آثار کاملا سیاسی، یکی از جشنواره‌های آزاد و ارزشمند تلقی می‌کردند! آیا قرار نیست اهالی سینما نسبت خود را با جشنواره‌ها، نشریات و انتقادات خارجی مشخص و کاملا روشن کنند؟

 

آیا نقدها، جوایز و جشنواره‌ها تا آن زمان که به جانبداری از آثار شاذ سینماگران می‌پردازد، مورد احترامند و آن هنگام که آن‌ها را مورد نقد قرار می‌دهد جهت‌دار و هدفمند هستند؟!

 

شاید بهتر باشد اهالی سینما که خود را در نقد به تمام ارکان حکومت و جامعه محق می‌دانند و گاهی حتی در کسوت یک مرجع دینی احکام شرعی را مورد نقد قرار می‌دهند؛ قدری هم به خود و نقاط ضعفشان دقت کرده و انتقاد پذیری بیشتری را مد نظر قرار دهند.

!




      

بیش از 100 نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی رئیس جمهور، خواستار تجدید نظر وی در نحوه مواجهه با منتقدان شدند.

 

متن کامل این نامه بدین شرح است:

 

خدمت جناب آقای دکتر روحانی (دامه توفیقاته)

 

رئیس محترم جمهوری اسلامی

 

سلام علیکم؛

 

انقلاب اسلامی ایران برای تحقق ارزش‌های اسلامی، استقلال و آزادی ملت مظلوم ایران پدید آمده است و رئیس جمهور مسئول اجرای قانون اساسی است که تأمین کننده استقلال و آزادی مشروع ملت بزرگ ایران و مدافع ارزش‌های اسلامی است، از مصادیق آزادی‌ها، آزادی بیان و انتقاد از مسئولان کشور است.

 

منتقدان براساس وظیفه قانونی و شرعی، مواردی را خطاب به جنابعالی و همکارانتان در حوزه‌های اقتصادی مانند توزیع سبد کالا، واردات بی‌رویه اقلام کشاورزی و کالاهای لوکس، در حوزه سیاسی مانند بکارگیری افراد افراطی و فتنه‌گر در بدنه دولت و نیز سیاست خارجی کشور و در زمینه مذاکرات هسته‌ای مانند رعایت خطوط قرمز نظام و منافع ملی مطرح کرده‌اند.

 

متأسفانه جنابعالی به جای استقبال از انتقادات دلسوزانه منتقدان به عنوان حق قانونی آن‌ها در نطق‌های مختلف خود، توهین‌های متعددی را نثار آن‌ها کرده‌اید، توهین‌هایی مانند نسبت دادن کم‌سواد، بی‌شناسنامه، بزدل، صبی یتشیخ، بروند جهنم، تازه به دوران رسیده‌ها، نداشتن عقل سالم، توهین‌هایی که ارتکاب به آن از سوی افراد عادی دور از اخلاق است تا چه رسد به مقامی چون ریاست جمهوری.

 

سوال ما از رئیس جمهور محترم آن است که آیا بیماران صعب‌العلاج، معلولان و نیز جانبازان عزیز که عضوی از بدن خود را در دفاع از اسلام و این کشور عزیز فدا کرده‌اند، باید مورد توهین و تمسخر شما قرار بگیرند و به تعبیر شما چون بدن سالمی ندارد، عقل سالمی ندارند، عزیزانی که به برکات جانبازی آن‌ها این کشور امنیت یافته و افرادی چون ما و شما به پست و مقامی رسیده‌ایم، آیا باید مورد توهین قرار بگیرند؟

 

آقای رئیس جمهور! چه ضرورتی دارد که آنقدر آرای شکننده 7 دهم درصدی خود را به رخ منتقدان بکشید و از آنان بخواهید که مسئولیت‌های خود را ترک کنند و جای خود را به کسانی بدهند که در فتنه یا از فتنه‌گران بودند و یا از ساکتین و از طرفی با این سخنان نظام را در اذهان جهانی متهم به دیکتاتوری نمایید، شما در عمل که همین کار را می‌کنید و کسی از اصولگرایان را باقی نگذاشته‌اید لااقل شعارش را ندهید.

 

جناب‌ آقای رئیس جمهور! آیا روند توهین به منتقدین نقطه پایانی خواهد داشت یا مسیر توهین کردن و سلب آزادی‌های مشروع و شکایت از آن‌ها همچنان ادامه خواهد داشت؟

 

جناب آقای رئیس جمهور! آیا مناسب نمی‌دانید حداقل‌‌ همان برخوردی را که با دشمن شماره یک ملت بزرگ ایران و به قول امام (ره) با شیطان بزرگ یعنی آمریکا داشته و مذاکره برد - برد را با آن‌ها در کمال احترام آغاز کردید و اوباما را مؤدب یافتید، با منتقدان داخلی و ملت بزرگ و مظلوم ایران داشته باشید و به جای توهین و تمسخر به سخنان آن‌ها نیز گوش فرا دهید؟

 

جناب آقای رئیس جمهور، احراز هر پست و مقامی در این مملکت بزرگ مستلزم رعایت شئونی است که همه مسئولان کشور باید آن‌ها را رعایت کنند فلذا از جنابعالی انتظار داریم به جای پرداختن به مسائل حاشیه‌ای یا توهین و تحقیر، استهزاء منتقدین و اختلاف افکنی میان اقشار مختلف جامعه، به حل مشکلات متعدد اقتصادی و فرهنگی مردم عزیز و بزرگ کشور اسلامی بپردازید.

 

منبع :فارس

 




      

 

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سی و هفتمین سالگرد قیام خونین تبریز، در دیدار مردم آذربایجان شرقی در خصوص مسئله تحریم ها «با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های بسیار بالای جوانان بخصوص دانشجویان بسیجی، در مسائل کشور و پیشبرد اهداف انقلاب، به تهدیدهای دولت زورگو و قلدر امریکا و تحریم‌های جدید دنباله‌روهای اروپایی آن فرمودند: اگر بنابر تحریم باشد، ملت ایران هم می‌تواند تحریم کند و این کار را خواهد کرد. ملت ایران اراده بسیار قوی دارد و جمهوری اسلامی، در هر مسئله‌ای که وارد شده است، عزم راسخ خود را نشان داده است.». نکته حائز اهمیتی که ایشان در این سخنرانی به آن توجه داشتند مسئله پتانسیل ایران برای تاثیر بر رفتار قدرتهای بزرگ عرصه بین المللی از جمله قدرتهای غربی است، مسئله ای که تاکنون کمتر دیده شده و مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به مولفه‌های استراتژیکی که ایران دارد (دارنده دومین ذخایر گاز و چهارمین ذخایر نفت دنیا، در اختیار داشتن مناطق استراتژیک انتقال انرژی، ذخایر منابع طبیعی و معدنی، فولاد و ...)، در آینده احتمالی در صورتی که این کشور بخواهد نظام بین الملل را متاثر از خود بکند، گزینه های فراوانی دارد. به عبارتی و از دیدگاه علمای روابط بین الملل ایران میتواند منافع رضایت بخش خود را به منافع حداکثری تغییر دهد و اصطلاحا «تمام گزینه های خویش را روی میز قرار دهد». بحثی که مطرح می شود این است که متناسب با واقعیات عرصه بین الملل این کشور چه ظرفیتی را برای تاثیرگذاری و ایجاد محدودیت برای کشورهای تحریم کننده داراست؟ لذا با این رویکرد باید به ارزیابی توانمندی ‌های ایران در حوزه مقابله با تحریم ‌ها و کشورهای تحریم کننده از طریق اقدام متقابل پرداخت و بررسی کرد که پتانسیل های ایران که در آینده می تواند غرب را با استفاده از آن تحریم کند، کدامند.

 
منظور از توان تحریم ایران چیست؟
هر کشوری با توجه به مجموعه ای از فاکتورهای مادی و غیرمادی در جهان شناخته می شود که در کنار هم ایجادکننده قدرت و میزان آن به شمار می آید و به سبب همین قدرت، توانایی تاثیرگذاری بر محیط پیرامون خود را می یابد. به اعتقاد واقع گرایان "مبارزه بر سر قدرت" ویژگی تعیین کننده سیاست بین الملل و "شناخت قدرت" از نظر آنها پیش شرط سیاست گذاری موفق است. هنگامی که قدرت را به سطح ملی می بریم، این مسئله مطرح می شود که چه چیزی به بنیان قدرت ملی یک کشور شکل می دهد؟ قدرت رابطه ای است که به واسطه آن کشورها در راستای اهداف و منافع خود توانایی تاثیرگذاری بر یکدیگر را کسب می کنند. پس از آن که منابع قدرت یک کشور مشخص شد؛ می توان بر حسب میزان اهمیت یک عامل یا مجموعه آنها، کشورهای دیگر را تحت تاثیر قرار داد یا به عبارت دیگر در تنگنا گذاشت. بنابراین "توان تحریمی" یک کشور به مجموعه امتیازات و نقاط قوت یک کشور در برخورد با رقبایی اطلاق می شود که کشور فاعل در صدد است با بهره گیری از آنها به ایذاء و محدودیت طرف مقابل و نهایتا تغییر در رویه آن مبادرت کند. برای بررسی توان تحریمی ایران باید نگاهی به عناصر تشکیل دهنده قدرت آن داشته باشیم. ایران به واسطه موقعیت جغرافیایی و ویژگی های خاص طبیعی همواره یکی از حساس ترین نقاط استراتژیک در جهان به شمار می آمده است. ایران پس از روسیه بزرگترین دارنده ذخایر گاز و چهارمین دارنده ذخایر نفتی در دنیا است. علاوه بر دارا بودن منابع و معادن طبیعی ذی قیمت، به لحاظ نقش مواصلاتی که در ارتباط بین آسیا و اروپا دارد و راههای ارتباطی امن و متعدد همواره محل رفت و آمدهای متعدد بین‌المللی بوده است. در اختیار داشتن تمام قسمت های شمالی خلیج فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و حدود 31 جزیره در دهانه تنگه و خلیج فارس و نظارت بر عبور و مرور کشتی ها در داخل تنگه و خلیج از دیگر نقاط تمایز ایران است. توان بالای دفاعی و نظامی، وسعت قلمرو، نیروی انسانی متخصص، دارابودن جمعیت جوان و توان صنعتی از دیگر شاخصه های قدرت ایران هستند که اگر نگاهی متفاوت به آنها داشته باشیم؛ علاوه بر تمتع از آنها می توانیم به عنوان حربه های تحریم در برابر دشمنان از آن استفاده کرد.
 
 
غرب از چه حوزه هایی توسط ایران آسیب پذیر است؟
ایران به لحاظ دارا بودن عناصر مادی قدرت همواره از یک موقعیت سوق الجیشی در منطقه و جهان برخوردار بوده است. در کنار عناصر مادی، جمهوری اسلامی به لحاظ گفتمان دینی و مذهبی قدرت و اثرگذاری مضاعفی به دست آورده که این عوامل مجموعا زمینه های نفوذ برای کشورمان و در طرف مقابل زمینه های آسیب پذیری فراهم آورده است. استفاده از هر کدام از این عوامل یا نقاط قوت برحسب شرایط زمانی و مقتضیات منطقه ای و بین المللی صورت می گیرد که فراخور وضع موجود می توان از آنها بهره جست. اما با توجه به شرایط موجود منطقه ای و بین المللی عمده ترین حربه هایی که به نظر می رسد، جمهوری اسلامی می تواند از آنها برای اقدام متقابل با تحریم ها از آن استفاده کند، به قرار ذیل است:
 
 
 تحریم صادرات گاز به اروپا: ایران ، یک کشور برجسته در سر عرضه نفت و گاز به شمار می رود. این اهمیت هم به لحاظ دارا بودن ذخایر گاز و هم بخاطر در اختیار داشتن شبکه توزیع و مسیرهای انتقال انرژی است. در هر حال، باید پذیرفت که همواره نمی توان به سرعت و سهولت جایگزین هایی را برای عرضه کنندگان انرژی به اروپا پیدا کرد، زیرا این امر بستگی به چگونگی قرار گرفتن شبکه های توزیع در خصوص گاز و تاسیس پالایشگاه هادر خصوص نفت دارد. با توجه به ناآرامی های اوکراین و درگیری روسیه و آمریکا و اتحادیه اروپا درباره اوضاع اوکراین و وضع تحریم های بین المللی علیه روسیه، استفاده از این فرصت جهت آسیب زدن به منافع این کشورها توسط ایران، گزینه مناسبی به نظر می رسد. اروپا درصد قابل توجهی از گاز خود را از طریق اکراین تامین می کند اما با توجه به شرایط موجود، روسیه مخالف اصلی تامین گاز اروپا از طریق اوکراین است و در این موضوع اجازه ای برای تامین گاز اروپا به اوکراین نمی دهد، بنابراین ایران می تواند به عنوان یک فرصت جایگزین در انتقال منابع گازی مدنظر اروپا قرار گیرد. بنابراین همانطور که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، تحریم صادرات گاز به اروپا حربه خوبی برای پاسخگویی به تحریم های غرب خواهد بود. در این رابطه طرح تحریم صادرات گاز به اروپا توسط نمایندگان مجلس در حال بررسی و تدوین است (قطره، 29 بهمن 1393).
 
 
تحدید تنگه بین‌المللی هرمز: این تنگه آبراهی است که خلیج فارس را از راه دریاى عمان به اقیانوس هند متصل می سازد. در طول 30 کیلومتر از تنگه هیچ دریای آزاد بین ایران و عمان وجود ندارد و خط منصف آبراه را به دو قسمت تقسیم کرده است. کشور ایران با توجه به وجود جزایر ایرانى در میانه تنگه هرمز و محاسبه خط کرانه هاى همه جزایر ایرانى و عمانى طبق قرارداد مرزى ایران و عمان، داراى مالکیت سیاسى و جغرافیایى در قسمت اعظم این تنگه است. در اهمیت این تنگه همین بس که حدود 40 درصد نفت دنیا، 50 درصد نفت ایالات متحده و حدود 90 درصد نفت خلیج فارس از طریق این معبر صادرات و تامین می گردد. این مزیت برای کشور ما به عنوان یک قابلیت بالقوه برای ایجاد تحریم و ضربه  به منافع کشورهایی محسوب می شود که روابط مبتنی بر خصومت را با ایران دنبال می کنند. در خصوص استفاده از حق تعلیق عبور و مرور یا عبور بی ضرر از این تنگه نظرات مختلفی وجود دارد، اما آنچه که به خوبی مبرهن است این است که بر اساس اصول و قواعد حاکم بر حقوق بین الملل، اجرای مفاد معاهدات بین المللی و به تبع آن مسؤولیت بین المللی، زمانی بر دولتی تکلیف می گردد که آن دولت از طریقی (تصویب یا الحاق) به آن معاهده پیوسته باشد. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران تا کنون به کنوانسیون 1982 حقوق دریاها نپیوسته و لذا مفاد این کنوانسیون که‌ بر اساس  آن، کشورهای مجاور تنگه اصولا نمی توانند مانع عبور و مرور کشتی ها شوند- در مورد ایران مَجرا نخواهد بود. از سوی دیگر مطابق اصول و قواعد حاکم بر کنوانسیون 1958 ژنو، تعلیق عبور بی‌ضرر در تنگه‌هایی مانند تنگه‌ی هرمز که آبهای آن جزء آب‌های سرزمینی ایران و عمان می‌باشد، تعلیق ـ در قسمت حاکمیتی ـ امکان‌پذیر است (قنبری نژاد، 1مرداد1391). در همین ارتباط «مایکل کلارک» رئیس مؤسسهی «رویال یونایتد سرویس»میگوید: «در صورت ایجاد تنش در تنگهی هرمز، ایران این تنگه را مسدود نخواهد کرد ولی ناامن کردن این تنگه بسیار بدتر از بستن آن است چون تانکرهای بزرگ نفتی دیگر امنیت لازم برای عبور از این آبراه را نخواهند داشت.» همچنین خبرگزاری «آسوشیتد پرس» نیز در گزارشی به سران آمریکا هشدار میدهد: «توانایی ایران در متوقف کردن 40 درصد از تجارت نفت جهان سلاحی است که احتمالاً از موشکها و هرگونه سیستم تسلیحاتی که ایران در اختیار دارد، قدرتمندتر است» (قنبری نژاد، 1مرداد1391)
.
 
عملی شدن طرح دلارزدایی در مبادلات اقتصادی با همکاری چین و روسیه: حذف دلار و یورو از مراوادت اقتصادی یکی از مهمترین راه های مقابله با کشورهای تحریم کننده و خصوصا ایالات متحده است. این طرح هم تاثیرپذیری اقتصاد کشورهای مجری را از  تحریم های این چنینی کم می کند و هم موجب می شود اثرات پر قدرت پول های جهانی مثل دلار و یورو کم شود. روسیه یکی از کشورهایی است که خصوصا پس از وقوع تحریم ها با جدیت به دنبال تحقق نظام تجاری بدون دلار یا دنیای تهی شده از دلار بوده است و در این راستا با کشورهای همسویی مانند چین وارد مذاکره شده است. همراه شدن ایران و سایر کشورهای آسیایی در این مسیر می تواند نقش مهمی در کاهش ارزش ارزهای کشورهای مجری تحریم  و آسیب به بدنه اقتصادی آنها داشته باشد.
 
تحریم استفاده از کالاهای خارجی: یکی از مواردی که مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید داشته اند، استفاده از تولیدات داخلی و تحریم استفاده از کالاهای خارجی در صورت داشتن کالای مشابه در داخل بوده است. ایشان در سخنرانی روز گذشته خود باز هم بر این مساله انگشت تاکید گذاشتند و فرمودند: «مردم و همه کسانی که علاقمند به ایران و آینده آن هستند و همچنین دستگاههای دولتی باید کالاهای خارجی را که مشابه داخلی آن وجود دارد، استفاده نکنند.» (وب سایت مقام معظم رهبری، 29 بهمن 1393). این موضوع در صورتی که به درستی از سوی عموم مردم کشورمان دنبال شود، ضمن تقویت بنیه اقتصادی کشور و شکوفایی تولید ملی به راهی برای مقابله با تحریم ها تبدیل خواهد شد.
 
 
تحریم استفاده از فضای هوایی امن ایران؛ از جمله پتانسیل های دیگر ایران که حالت فزاینده ای برای توان تحریمی آن ایجاد می کند، فضای هوایی امن و استراتژیک است که با عنایت به ناآرامی های موجود در منطقه غرب آسیا و نیز اوکراین با اقبال بی سابقه شرکت های مختلف هوایی مواجه شده است. بی تردید یافتن آلترناتیو برای این فضا (در صورت تحریم ایران) برای غرب به آسانی ممکن نخواهد بود و این به مثابه پتانسیلی بالقوه در اختیار ایران است.
 
 
تحریم عرضه خدمات دریایی؛ از سوی دیگر نقش کلیدی نیروی دریایی ایران در تامین امنیت دریاهای مجاور و کشتی های مختلف که قصد عبور از آبهای منطقه را دارند، از دیگر پتانسیل های تحریمی کشورمان است. این مورد به علاوه نقشی که نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با دزدان دریایی و حفظ امنیت ناوگان دریایی بین المللی ایفا می کند که تا به حال از این دست چندین مورد اتفاق افتاده و یکی از آخرین موارد آن نجات کشتی چینی از دست دزدان دریایی بوده است، از دیگر موارد پتانسیل تحریمی ایران است.
 
فرجام سخن
موارد فوق از عمده ترین راه های مقابله با تحریم های کشورهای غربی به شمار می رود اما اگر با دقت بیشتری به توانمندی های ایران بنگریم، بدون شک فرصت های بی شماری در این رابطه وجود خواهد داشت که با داشتن طرح ها و برنامه های راهبردی می توان از آنها استفاده کرد. در نگاه کلان‌تر، نزدیکی روابط ایران با روسیه و چین که شرکای راهبردی در جهت مقابله با سلطه آمریکا در نظام بین الملل محسوب می شوند و ایجاد زمینه های موثرتر برای خنثی سازی اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا در جهت پیش برد منافع خود در منطقه از دیگر راه های ضربه به پیکره نظام بین المللی غربی است.
 
 
پینوشت:
وب سایت مقام معظم رهبری (29 بهمن 1393) «رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم استان آذربایجان شرقی»، بازیابی شده در 30بهمن 1393
قنبری نژاد، حمیدرضا (1 مرداد 1391) «بررسی ابعاد حقوقی انسداد تنگه‌ی هرمز از منظر حقوق بین‌الملل؛ آیا ایران به لحاظ حقوقی قادر به بستن تنگه‌ی هرمز هست؟»
 
فیاضی، عبدالحمید (29 بهمن 1393) «طرح تحریم صادرات گاز به اروپا کلید خورد / قدرت گاز ایران حربه ای برای تحریم اروپا»، بازیابی شده در 30 بهمن 1393
 
منبع: برهان



      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ اگر من ...