سفارش تبلیغ
صبا ویژن

وضعیت هنر نمایش در سال های گذشته دچار فراز و فرودهای متفاوتی بوده و هر ساله بنا به حضور و یا تعویض ریاست مرکز هنرهای نمایشی و مسئولان خانه تئاتر دچار تغییرات سلیقه ای فراوانی شده است. این در حالی است که دانشکده های هنر بی هیچ مانع و به طرز افسار گسیخته ای به جذب و آموزش نیروی جوان مشغول هستند. نیرویی که با توجه به عدم وجود امکانات و بستر مناسب جهت تولید آثار فاخر به بیراهه کشیده می شود.

تعداد محدود سالن های نمایش در تهران و همین طور نبود آن در بسیاری از شهرستان ها باعث شده مرکزیت محوری تهران بیش از پیش به چشم آید. اما همان تعداد محدود سالن های اجرایی نیز در دست اشخاص خاصی بوده و جوانان تازه نفس مجبورند برای ارائه آثار خود به سالن های بی کیفیت و کوچک خصوصی رجوع کنند.

 

 

از طرفی کمیت گرایی بی رویه در تولید اثر باعث شده تا اجرای نمایش ها هر روز با نگاه سرسرانه ای از سوی مسئولین آن صورت پذیرد و گاهاً میبینیم که آثار روی صحنه از درجه کیفی بسیار پایینی برخوردارند. نبود نظارت درست و به موقع بر سالن های خصوصی هم مزید بر علت شده و به آنها این جرات را داده به اجرای آثاری ضعیف هم از لحاظ فرم و هم محتوا بپردازند و حتی این بی مبالاتی تا جایی پیش می رود که بنابر برخی ادعاها سالن های اجرای خصوصی برای جلسات شرکت های هرمی و کارهای دیگر کرایه می شوند.

بی شک، بی تفاوت بودن نسبت به کیفیت آثار بوده که به تولید آثار سخیف و گاهاً مبتذل ختم شده است. آثاری که نه در فرهنگ سازی بلکه در ویرانی آن نقش دارند. در این بین هم سالن دارها تنها و تنها با استناد به شرایط مالی محل خود را برای اجرای هر اثری ارائه می دهند و تنها ملاکشان فروختن اثر است. دیگر مهم نیست که این اثر چه می گوید و چه لطماتی به بدنه هنر نمایش و فرهنگ ایرانی اسلامی میزند.

 

 

حضور بازیگران چهره سینما، ورزش و گاهاً حتی نویسندگان بر صحنه نمایش در این سال ها تنها به افزایش قیمت بلیت سالن ها و پر پول شدن جیب سالن داران ختم شده است.

 

بعضی دیگر آثار اما کارشان از این ها هم گذشته و به زور حرکات و کلمات سخیف و به دور از فرهنگ ایرانی اسلامی و به هر صورت که شده سعی در جذب مخاطب دارند. تکلیف تئاتر آزاد مشخص است و سالیان سال است بر پایه فکاهه و لودگی ها و حتی پرده دری به کار خود ادامه می دهد و سکوت مسئولین هم شاید به بی اهمیت بودن این آثار است. اما متاسفانه کسی به تاثیر زیان بار این نوع از نمایش ها فکر نمی کند. نمایش هایی که الگوی اکثر آنها در سالیان گذشته شبکه های فارسی زبان خارجی بوده اند. نمایش هایی که به واسطه همین قرابت ننگین فروش مناسبی را دارا می باشند.

 

 

ولی کارد وقتی به خون نمایش می رسد که مدعیان هنر هم با کمی تلطیف همان راه را ادامه داده و به قیمت سود مالی هر چیزی را به خرد مخاطب می دهند. نمایش هایی که گاهاً برای خنداندن و جلب نظر مخاطب هر کاری می کنند، از توهین تحقیر فرهنگ داخلی تا استفاده از الفاظ و شوخی های رکیک گرفته و حتی پا را پیشتر گذاشته و بازیگران خود را به حکم مانکن و مدل های تبلیغاتی روی صحنه می فرستند.

وقتی صاحبان سرمایه و برخی حرفه ای های این عرصه این راه را بر گزیده اند پس نباید انتظار داشت نسل جوان که به الگو نیاز دارد راه درست را پیدا کند. هنرمند جوان به توهم درست بودن این مسیر به همان راه وارد شده و حتی تا مرز نابودی های اخلاقی پیش می رود و آن هم فقط و فقط به این دلیل که پیشکسوتان هنر نمایش وظیفه اصلی خود را که تربیت نیروی جوان اخلاق گراست فراموش کرده اند.

دست بردن به متن های خارجی و فراموش کردن فرهنگ غنی ایرانی اسلامی هم از سوی نمایشگران مهر دیگری است بر وضع اسف بار حال حاضر نمایش در ایران، وضعی که هر روز بدتر از سابق شده و متاسفانه به ناهنجاری اجتماعی بدل شده است.




      

محمدرضا باقری در مطلبی درباره سیاست های جدید رسانه ای شبکه ماهواره ای «جم تی وی» نوشت: برنامه‌های آشپزی در رسانه ممکن است یکسرگرمی جذاب باشد ولی این تمام چیزی نیست که آشپزی را تعریف می‌کند. شیوه‌های پخت غذا بخشی از فرهنگ و سبک زندگی مردم هر شهر یا کشور است. در برنامه‌های آشپزی این شبکه، عموماً به معرفی و آموزش خوراک‌های غیربومی پرداخته می‌شود. برنامه‌هایی درباره خوراک‌های چینی که در شرع اسلام اغلب حرام هستند و برنامه‌هایی درباره خوراک‌های دیگر کشورها که نخست با ذائقه بومی مردم ایران مطابقت ندارند و دوم اینکه خوراکی حرام مانند: گوشت خوک، خون خوک، شراب و موادی از این دست در آن به کار رفته است.

پیچیده جِم تی‌وی با ایرانیان

سلامت و زیبایی
 رسانه‌ها به نحوی آشکار یا ضمنی درصدد برساختن تصویری از یک بدن ایده‌آل، یک اندام استاندارد و یک چهره معیار در زیبایی‌اند. در برنامه‌های این رسانه‌ها بدن ایده‌آل برای مردان، بدنی با عضلات قوی و برجسته، موهای صورت و بدن اصلاح‌شده، قدبلند، توان جنسی بالا و مواردی از این دست و تنی ایده‌آل برای زنان، تنی با پوست روشن، نرم، لطیف و شفاف، صورت روشن و بدون مو، بینی کوچک و ظریف، آرایش زیاد و... است. در همین راستا شبکه‌های جم لایف و جم‌تی‌وی برنامه‌های مضری نظیر دکتر لایف، فیت کلاپ، ساعت مد و تعدادی برنامه‌های ترکیبی را به روی آنتن برده‌اند.

دکتر لایف برنامه‌ای با موضوعات گوناگون است. بیشتر موضوعات مطرح شده در این برنامه در حوزه سلامت، خنثی است و ظاهراً شیوه پرداختی بی‌طرفانه دارد تا اعتماد مخاطب عام را به خود جلب کند اما در بعد ارتباطی و اجتماعی به‌وفور انحرافاتی از زبان علم پزشکی و روانشناختی ترویج می‌شود؛ به‌طور مثال در یکی از برنامه‌ها در ارتباط با چگونگی ارتباط با جنس مخالف، تشویق به ارتباط چشمی، گفت‌وگو با اسم کوچک و ابراز علاقه آشکار ازجمله این انحرافات است.

پیچیده جِم تی‌وی با ایرانیان

ساعت مد هم تلاش می‌کند مخاطبان گسترده‌ای از کودکان و نوجوانان و جوانان دختر و پسر تا زنان میانسال جامعه را در برگیرد. معرفی مدل‌های مد یا برندهای معروف صنعت مد، دستورالعمل‌های مد، پوشش خبرهای مد، دستورالعمل‌های آرایش مو، طراحی ناخن، نمایش لباس‌های عروس و مجلسی و .. بخش‌هایی از این برنامه‌اند. از نمونه‌های بسیار بدیع این برنامه پخش آیتمی است که دختری جوان خود اقدام به آرایش غلیظ با انواع مواد آرایشی می‌کند.

برنامه‌های ترکیبی
 تولید برنامه‌های ترکیبی (صبح بخیر، عصر بخیر و برنامه شبدر) با محوریت مجریان فارسی‌زبان از سیاست‌های جدید جم‌لایف و جم تی‌وی است. بخش‌های گوناگون و متنوعی از این برنامه‌ها به معرفی چهره‌های مشهور غربی می‌پردازد که سبب الگوسازی می‌شود. به‌عنوان مثال در این برنامه تیزری برای معرفی پائولو کوئیلو پخش شده است که از وی به‌عنوان یک الگوی مطلوب یاد می‌شود اما، هیچ‌گاه گفته نمی‌شود که وی به دلایل گوناگون سه بار در بیمارستان بیماران روانی بستری و سه بار در برزیل نیز زندانی شده است.

پیچیده جِم تی‌وی با ایرانیان

سریال‌های ترکی
سریال‌های ساخت ترکیه بیشترین سهم را در برنامه‌های شبکه جم به خود اختصاص داده‌اند. سریال‌های ترکیه‌ای 2 ویژگی رونمایی از ترکیه‌ای مدرن و ثروتمند و جذب گردشگر خارجی برای ترکیه را همراه خود دارند اما در ورای تولیدات خود اشارات مستقیم و غیرمستقیمی هم به این موارد می‌شود؛ تطهیر پادشاهان عثمانی و ترسیم چهره قدرتمند از آنان؛ مثلث عشقی، سقط‌جنین، مخدوش کردن تصویر مسلمانان و افراد مذهبی، تجمل‌گرایی و تنوع‌طلبی، خودکشی و پوچ‌گرایی، پررنگ‌تر کردن بعد فردی و تقابل با خانواده.

پیچیده جِم تی‌وی با ایرانیان

بخش‌های خبری گروه جم
مجموعه رسانه‌ای جم مدتی است به پخش اخبار در چهار حوزه عمومی، اقتصادی، بانوان و ورزشی می‌پردازد. یکی از راهکارهای اصلی مجموعه رسانه‌ای جم در خبر، جلب فریبکارانه اعتماد مخاطبان و ورود نکردن به مسائلی است که ممکن است در آنها، بین مخاطبان و صاحبان این رسانه اختلاف‌نظر وجود داشته باشد. جم با واگذار کردن مسائل سیاسی به دیگر شبکه‌ها و پرداختن به حوزه فرهنگ ضمن جذب مخاطبان با سلایق سیاسی گوناگون سعی می‌کند به حوزه سبک زندگی بپردازد و کارایی و تأثیرگذاری خود را در این حوزه به بیشترین حد ممکن برساند. از راهکارهای دیگر بخش‌های خبری جم این است که این مجموعه رویکرد مثبت به خبر دارد و به‌شدت از اخبار منفی و مأیوس‌کننده پرهیز می‌کند. جم در بخش خبری خود با بهره‌گیری از تصویر زیبا و چشم‌نواز، مجریان جوان و خوش‌چهره و موسیقی‌های جذاب و نشاط‌آور و سایر ترفندهای غیراخلاقی، در تلاش است از بینندگان خود مخاطبانی وفادار بسازد.




      

ذاب ترین بخش هر دوره المپیک مراسم افتتاحیه آن است که همیشه با هزینه های هنگفت سعی می شود به باشکوه ترین شکل ممکن برگزار شود.

یکی از بخش های سنتی مراسم افتتاحیه رژه ملت ها است و در آن به ترتیب ورزشکاران شرکت کننده هر کشور در این رژه شرکت می کنند. این ورزشکاران معمولا لباس های متحدالشکلی می پوشند که بیانگر هویت آن ها و معرفی کننده کشوری که قرار است زیر پرچم آن در مسابقات شرکت کنند. شاید برای یک فرد علاقمند به مد مهم ترین بخش این مراسم لباس های کشورهای شرکت کننده در مراسم رژه و در مسابقات باشد. 

تیم ورزشی کشورمان نیز روز گذشته در ورزشگاه ماراکانا شهر ریودوژانیرو در حالی از منظر 3 میلیارد نفری که به طور زنده این افتتاحیه را نگاه می کردند عبور کرد که ماجرای لباس های ورزشی با حاشیه های زیادی همراه بود، به طوری که طبق گفته تعدادی از رسانه ها حتی تا دقایقی قبل از افتتاحیه، لباس ها آماده نشده بود.

در این میان گرچه لباس و پوشاک به تنهایی نمی تواند هویت و فرهنگ هر شخص یا ملتی را نشان دهد، اما تاثیر زیادی بر مخاطب بیرونی می تواند داشته باشد. به طوری که  کارشناسان پوشاک را به عنوان بارزترین نماد فرهنگی، مهم‌ترین مظهر انتقال نشانه‌های فرهنگی در میان جوامع انسانی مطرح می کنند. استیلای فرهنگی و سلطه‌پذیری در وهله اول به وسیله انتقال پوشاک انجام می‌پذیرد و حتی می‌توان با تغییر پوشاک یک جامعه، نوع معیشت و شیوه تولید آنها را نیز دگرگون کرد و تغییرات و تحولاتی در ساختار زندگی اجتماعی آن جامعه به وجود آورد

همین مسئله بهانه خوبی است که در ادامه به بررسی پوشش تعدادی از کاروان های حاظر در المپیک را مورد بررسی کنیم.

1- لباس کاروان کانادا
لباس فرم کاروان کانادا توسط دن و دین کیتن طراحان دوقلوی معروف طراحی شده و توسط شرکت کانادایی هادسنز بی به تولید رسیده است. کیفیت عالی دوخت این لباس ها و ترکیب فرم ورزشی و فشن سطح بالا در مدل آن ها طرح های بسیار زیبایی را به وجود آورده و بدون تردید در لیست بهترین لباس ها جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. همچنین استفاده از رنگ قرمز و سفید پرچم کانادا و ترکیب آن با سیاه و خاکستری طرحی مینیمال و در عین حال با هویت پدید آورده است.

2- لباس کاروان انگلیس
استلا مک کارتنی طراح معروف انگلیسی (دختر پل مک کارتنی خواننده بیتلز) با همکاری آدیداس طراحی لباس های کاروان انگلیس را به عهده داشته است. استفاده از رنگ های سفید و آبی و قرمز و طرح درشت GB) Great Britain) روی همه لباس ها نه تنها آن را خاص و با هویت ساخته بلکه در بخش لباس های ورزشی، تکنولوژی جدید به کار رفته در آن ها باعث شده نسبت به نمونه های مشابه در المپیک قبلی ها ده درصد سبک تر شوند.

3- لباس کاروان سوئد
شرکت سوئدی H&M طراحی و تولید لباس های کاروان سوئد را بر عهده داشته است که از رنگ های پرچم سوئد یعنی آبی و زرد استفاده کرده که علاوه بر وطن پرستانه بودنن بسیار زیبا هم هست. همچنین جنس پارچه های به کار رفته، کاملا قابل بازیافت است.

4- لباس کاروان امریکا
رالف لورن طراح افسانه ای پس از اعلام بازنشستگی در سال جاری، تصمیم گرفت تا آخرین اثرش را به مجموعه ای ماندگار تبدیل کند یعنی لباس تیم کشورش برای المپیک. پولوشرت با شلوار و کمربند در رنگ های پرچم امریکا با لوگوی پولو کاملا نشان طرح های زیبای قدیمی این طراح تکرار نشدنی را دارد.

5- لباس کاروان جنوبی
کت های سرمه ای و و شلوارهای سفید، طرح های لباس های کاروان کره جنوبی است. این لباس ها از پارچه های ضد ویروس تهیه شده اند تا ورزشکاران را از آلودگی به ویروس زیکا حفظ کند. عجیب است که کشورهای دیگر به این امر توجهی نکرده اند.

6- لباس کاروان فرانسه
برند فرانسوی لاکوست طراحی لباس کاروان فرانسه را بر عهده داشته است که از بارانی و کت آبی با شلوار سفید ضد آب با طراحی زیبا و آرم سوسمار لاکوست تشکیل شده است که برای کشوری که مهد مد است چیز غیرعادی ای به نظر نمی رسد.

7-لباس کاروان افغانستان

8- لباس کاروان عربستان

9- لباس کاروان ایتالیا

10- لباس کاروان آلمان

11-لباس کاروان چین

12- لباس کاروان اسپانیا

** پوشش دیگر کشورها

 

13-  لباس تیم ایران

رژه کاروان ایران در افتتاحیه المپیک +تصاویر

لباس کاروان المپیک ایران در ادوار گذشته

المپیک 1968 مکزیکو سیتی

لباس کاروان ایران در المپیک 2008 پکن

لباس کاروان ایران در المپیک 2012 لندن

اهمیت پوشش و ارتباط آن با فرهنگ کشورها!
مد و لباس از نمادهای شناخته شدن در جامعه جهانی و  نماد هویت ماست، امروزه لباس علاوه بر پوششی برای بدن، به عنوان نمادی از فرهنگ و هویت ملی در هر جامعه محسوب میشود . به عبارت دیگر لباس یکی از مهمترین نمادها و مولفههای فرهنگی در یک کشور است.

رابطه لباس و فرهنگ به اندازه ای قوی است که وقتی یک خارجی و غریبه وارد محیطی می شود. نخستین علامتی که او را می شناساند همان لباس اوست. گویی انسانها با لباس خود با یکدیگر صحبت می کنند و هر کس به زبان لباس خویش خود را معرفی می نماید که من کیستم، از کجا آمده ام و به چه دنیایی و چه فرهنگی تعلق دارم.

لباس پوشیدن شانی از شئون انسان است و پدیده ای است که تقریبا به اندازه طول تاریخ بشر سابقه و به قدر پهنه جغرافیای امروزین گسترش دارد. این پدیده با خصوصیات مختلف فردی و اجتماعی انسان در ارتباط است و می توان آن را از دیدگاههای مختلفی از قبیل روانشناسی، اخلاق، اقتصاد، جامعه شناسی، مذهب، قانون، تاریخ و جغرافیا مورد مطالعه قرار داد.

فرهنگ در نظر ما و به تعریف ما، عبارت است از کلی ترین بینش و نگرشی که یک جامعه نسبت به جهان دارد این بینش و نگرش همان معنایی است که آن جامعه برای هستی و انسان قائل است و به اندازه ای کلی و جهان شمول است که همه ارزشها و روش های فرد و اجتماع را در بر می گیرد.

در هر جامعه نوع و کیفیت لباس زنان و مردان، علاوه بر آنکه تابع رابطه اقتصادی و اجتماعی و اقلیمی آن جامعه است. قویا تابع جهان بینی و ارزش های حاکم بر فرهنگ آن جامعه و حتی مبین و آیینه آن جهان بینی است. اختلاف بین تن پوش مردم جوامع مختلف گذشته از خصوصیات جغرافیایی، اقلیمی و عوامل اجتماعی، اقتصادی، حرفه ای و سنی ناشی از فرهنگ و جهان بینی آن جامعه نیز هست برای مثال لباس کاروان ورزشی ایران در المپیک ریو مزین به رنگ‌های پرچم ایران و یک بیت شعر حافظ در المپیک 2016 میباشد.

به هر حال گرچه شاید این روزها بیشتر ظرفیت رسانه ای درگیر «متن» المپیک است، اما باید دید وزارت ورزش و دستگاه های فرهنگی کشور چقدر در نوع طراحی این پوشاک دخیل بوده اند.




      

جشن بزرگداشت میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) و همایش روز دختر در فرهنگسرای بانو قزوین برگزار شد.

دکتر فروغ نیلچی زاده، استاد حوزه و دانشگاه در این مراسم با اشاره به اهمیت جایگاه دختر در دین اسلام اظهار کرد: در دین اسلام برای دختران هویتی ارزشمند وجود دارد در حالی که در بسیاری از تمدن های دیگر نظیر تمدن ایران، یونان و رم کهن و همچنین فرهنگ جزیره العرب قبل از اسلام، دختر هیچ جایگاهی نداشت.

وی افزود: خداوند با اعطای حضرت فاطمه زهرا(س) نشان داد که باید برای دختران نیز باید به مانند پسران ارزش قائل شد.

نیلچی زاده ادامه نسل پیامبر را از دامن حضرت زهرا دانست و گفت: پرچمداران و ادامه دهندگان راه پیامبر از دامن بانوی اسلام پرورش یافته و تاکنون نیز ادامه دارد.

کارشناس امور خانواده با اشاره به نامگذاری میلاد حضرت معصومه(س) به نام روز دختر تصریح کرد: آن حضرت از فرزندان شاخص امام موسی کاظم(ع) از لحاظ علم، تقوا، بصیرت و همراهی با امام زمان خویش بود.

وی ادامه داد: حرکت حضرت معصومه(س) برای پیوستن به امام رضا(ع) به مانند حرکت احیاگر حضرت زینب(س) بود و مسلمانان بسیاری در طول این حرکت با سیره اهل بیت و ولایت امام رضا(ع) آشنا شدند.

نیلچی زاده وظیفه دختران را در جامعه اسلامی بسیار مفید و موثر و فعال دانست و عنوان کرد: دختر بودن نه تنها رنج نیست بلکه گنج بزرگی است که باید آن را قدر دانست.

این استاد حوزه و دانشگاه خطاب به دختران تاکید کرد: صیانت از پاکی های یک دختر از مهمترین اصول مورد تاکید است که باید در کنار فعالیت موثر و پویا در جامعه به آن اهمیت داده شود.

وی افزود: دختران مسلمان باید به سمت حیا، عفاف، حجاب و هنر مستورگی حرکت کنند و از الگوهای بی نظیری چون فاطمه زهرا(س) و فاطمه معصومه(س) را بیاموزند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به هجمه‌های دشمنان برای ترویج بی بندوباری در جامعه گفت: حفظ مهارت و زیبایی دختر بودن توسط دختران در کنار رعایت حریم حیا و عفت آن هم در شرایطی که دشمن درصدد ترویج برهنگی، بی‌عفتی، بی‌حجابی و بی‌حیایی امری بسیار مورد تاکید است.

نیلچی زاده در پایان توصیه کرد: باید بانوان و دختران در این شرایط که دشمنان در گمراهی قوی می‌شوند خود را قوی و نسبت به رعایت حیا اهتمام بیشتری داشته باشند.




      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ اگر من ...