سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هنوز همین چند روز پیش بود که مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان دانشگاه‌ها بر جلوگیری از برگزاری مراسم و اردوی مختلط دانشجویی تاکید کردند؛ اما روز گذشته شوی لباس دانشجویی به صورت مختلط با حضور دانشجویان دختر و پسر در تالار فیروزه دانشگاه بیرجند برگزار شد، دخترانی که وضع ظاهری و حجاب آنها مناسب شان یک دانشجو نبود.

 

در این مراسم علاوه بر مختلط بودن دانشجویان و وضع نامناسب حجاب و عفاف، از آهنگ‌های حرام و با خوانندگی زن نیز استفاده شده است.

 

نکته قابل توجه درباره برگزاری این مراسم علاوه بر اینکه در ماه محرم، ماه غم و عزای اهل بیت(ع) برگزار شد، برگزاری این مراسم چند روز بعد از تاکیدات رهبر انقلاب به مسئولان دانشگاه‌ها مبنی بر عدم برگزاری مراسم و اردوی مختلط دانشجویی است.

 

رهبر انقلاب در دیدار روز 20 آبان ماه خود با روسای دانشگاه های کشور گفتند که «شاد بودن برای هر محیطی خوب است، اما به چه قیمتی؟ به قیمت برگزاری مراسم و اردوهای مختلط؟ مگر غربی‌ها از اختلاط چه بهره‌ای جز جنایات کنونی جنسی برده‌اند که ما به‌دنبال پیروی از همان شیوه‌ها هستیم. مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها بفهمند چه می‌کنند؟ کار فرهنگی صحیح این است که انسان مؤمن، متخلق، انقلابی، معتقد به آرمان‌ها، دوستدار کشور و نظام اسلامی و دارای بصیرت و عمق دینی و سیاسی تربیت شود.»

 

برگزاری این گونه مراسمات در دانشگاه بیرجند سابقه دارد و سال قبل هم شوی لباس در دانشگاه بیرجند با عنوان «شوی مد لباس عروسی بانوان» برگزار شد که به نظر می‌رسد مسئولان دانشگاه این موضوع را بررسی و پیگیری نکردند، برگزاری شوی لباس عروس با واکنش تند تشکل‌های دانشجویی مواجه شد.

 

به نظر می‌رسد با وجود تاکیدات فراوان رهبر انقلاب مبنی بر عدم برگزاری اردوی مختلط دانشجویی و کنسرت در دانشگاه ها، اما مسئولان استانی و دانشگاهی خراسان جنوبی برگزاری این گونه مراسمات که می تواند باعث ناهنجاری‌هایی در آینده شود برای آنها مهم نیست و موضوع را قابل پیگیری نمی‌دانند، چراکه پیش از این نیز یک فستیوال کویرنوردی مختلط، کنسرت موسیقی با رقص و غیره در دانشگاه های بیرجند انجام شده است؛ اما پیگیری مناسبی از سوی مسئولان صورت نگرفته است.

 

اکنون جای سوال دارد که برگزار کنندگان این مراسم از کجا مجوز برگزاری مراسم را گرفتند؟ مگر می شود بدون مجوز در محیط دانشگاهی جلسه ای برگزار کرد.

 

 




      

به گزارش کارشناس مسایل اجتماعی پایگاه خبری تحیلی دانشجویان قزوین «کیوسنا»،ازدواج سفید یا هم خانگی سیاه!!!! پیوندی است به سیاهی یک عمر که تبعات آن برای دختران جوان فاجعه آمیز است.
منظور از ازدواج سفید زندگی مشترک زن و مرد بدون ازدواج رسمی است. یعنی به گونه ای که زن و مرد بدون اینکه خطبه عقد یا صیغه بینشان جاری شود برای زندگی به ظاهر مشترک زیر یک سقف میروند. البته معمولا این اتفاق در کشورهای غربی با آگاهی پدر و مادرها و خانواده هر دو طرف صورت میگیرد و آن دو مانند زن و شوهر زندگی میکنند، به علت اینکه جامعه ایران یک جامعه ایرانی -اسلامی است و چنین پدیده ای در آن به هیچ وجه تعریف نشده به صورت مخفیانه انجام میشود، به همین منظورنیز آماری در خصوص تعداد این نوع ازدواجها در دست نیست. آنچه که به عنوان ازدواج سفید (white marriage )نام گرفته هر چند در دنیا پدیده جدیدی نیست اما در ایران یک شوک فرهنگی به حساب می آید. ازدواج سفید در نهادهای دولتی مربوطه یا سازمانهای دینی ثبت نمیشود. در این نوع ازدواج زن و مرد با هم زندگی میکنند و کارهای مربوط به خانواده بر دوش هر دو نفر است ولی از لحاظ قانونی زن و شوهر محسوب نمیشوند و این یعنی نهایت آسیب به خود فرد بعد از پایان این رابطه.
اندیشمندان اجتماعی به این نتیجه رسیده اند که این نوع ازدواج در بین دانشجویان بویژه دانشجویان غیربومی ودر شهرهای بزرگ که امکان مخفی کردن این ازدواج از خانواده وجود دارد رواج بسیاری دارد که از خود جوانان این نوع ازدواج به علت مشکلات مالی، محک زدن رابطه، آشنایی بیشتر و عدم اعتقاد به مسایل دینی است.
اما با یک دیدگاه جامعه شناسانه و روانشناسانه علل این نوع ازدواج مشخص، میشود.
سست شدن اعتقادات مذهبی و الگو برداری از سریالهای ماهواره قبح این پدیده را شکسته و باعث تشدید این پدیده میشود، دلیل دیگری که نقش مهمی در بروز این پدیده نو پا دارد تنوع طلبی است که از ویژگی های جامعه مدرن است.وقتی جامعه ای مدرن میشود فقط شهرها، روستاها و مدارس و… را تغییر نمیدهد بلکه موجب تغییر در روابط اجتماعی نیز میشود. زندگی زناشویی بزرگترین تعهد هر فردی در طول زندگی است. نهاد خانواده که به گفته جامعه شناسان مهم ترین نهاد هر جامعه است نیازمند مسولیت پذیری و تعهد طرفین است. اما خواست تنوع در روابط و امکان آن، باعث میشود فرد از زیر بار تشکیل خانواده شانه خالی کند و تن به نوعی زندگی بدهد که تحت عنوان ازدواج سفید امروزه در حال افزایش است. در این نوع ازدواجها بیشتر دختران ضرر میکنند چون فرهنگ جامعه ما اینگونه است که وقتی دختری با پسری رابطه داشته باشد پس از پایان یافتن آن رابطه کمتر کسی حاضر است به سراغش برود و این اتفاق ضربه سنگینی است که به دختران جامعه وارد میشود وی پس از این اتفاق (جدایی) و پس از اینکه مدت زیادی را با یک نفر بوده و تحت عنوان ازدواج سفید روابط زناشویی مخفیانه داشته است بعد از آن قبح هر روز با یک نفر بودن میشکند و نتیجه این مساله روشن و واضح است او دیگر نمیتواند یکی از دو عضو اصلی یک خانواده قرار بگیرد و تبدیل به یک زن خیابانی میشود. طبق نظرات جامعه شناسان 90درصد این روابط به ازدواج نمی‌رسد چون معمولا خود پسر حاضر به ازدواج رسمی و قانونی با دختری که مخفیانه خود را راحت در اختیارش قرار داده نخواهد بود.در این نوع ازدواج بنابر گفته روانشناسان احساس عدم امنیت روانی برای هر دو طرف بویژه برای دختران و زنان است زیرا ساختار خلقت و شخصیت زنان عاطفی تر است اینگونه روابط تاثیرات مخربی بر روح و روان آنان خواهد داشت. یکی از نتایج مهم و مخربی که ازدواج سفید دارد و بسیار رایج است
فرزندان غیر مشروع است، کودکانی که بدون شناسنامه و بی آینده هستند و هم چنین افزایش آمار سقط های غیر قانونی از نتایج این ازدواج شوم است و قانون نیز به دلیل جرم تلقی کردن اصل این نوع ازدواج هیچگاه مسولیت پیگیری تبعات آن را بر عهده نمیگیرد و با تبعات آن نیز مانند جرم برخورد خواهد کرد طبق تفاسیر فوق ازدواج سفید صرفا آسیب جدی به دختران دارد و پسران بدون تقبل هیچ ضرر و زیانی راحت رابطه را میتوانند برهم بزنند.
بطور کلی و خلاصه وار میتوان گفت ازدواج سفید پدیده ای خطرناک و تهدید کننده بویژه برای قشر جوان و دانشجویان است که عدم اطلاع رسانی و توجه ویژه خانواده ها در خصوص تهدیدات و ویرانی های اجتماعی این پدیده شوم فرهنگی تبعات بسیار خطرناک و جبران ناپذیری را برای جامعه خواهد داشت. مسولین فرهنگی و خانواده ها در کنار هم با انجام کارهای فرهنگی و شفاف سازی و روشنگری در خصوص مخاطرات این پدیده شوم فرهنگی -اجتماعی میتوانند عامل پیشگیری از این نوع ازدواجها باشند.




      

بر اساس عکسی که طی یکی دو روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، محسن هاشمی رفسنجانی فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در نمایشگاه مطبوعات، مشغول گفتگو با زنی است که به صورت آشکار کشف حجاب کرده است. لبخند رضایت این زن از بی‌قانونی مشهودی که در غرفه‌ی روزنامه‌ی «قانون» انجام می‌دهد، نشان از آن دارد که حرکت او اعتراض چندانی از سوی مخاطب معروفش و همچنین مسئولین غرفه را در پی نداشته است.

 

یادآوری می‌شود براساس اخباری که چندی پیش از جلسه‌ی کمیسیون فرهنگی مجلس منتشر شد؛ مجید انصاری معاون پارلمانی حسن روحانی و از افراد نزدیک به خاندان هاشمی، از نمایندگان مجلس خواسته بود تا با لغو قانون حجاب از کشور ترکیه الگوبرداری کنند. اقدام اخیر محسن هاشمی نشان می‌دهد که موضوع مطرح شده توسط انصاری نظر شخصی او نبوده و این طرز فکر انحرافی لااقل در برخی از هم‌فکران او نیز رسوخ کرده است.

 




      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ اگر من ...