سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خبرگزاری فارس: «الفت» را سر سجاده نماز پیدا کردم/ برای ایفای تأثیرگذارترین لحظه الفت از تابلوی استاد فرشچیان وام گرفتم

دومین جلسه کارگاه انتقال تجربه در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت توسط مریلا زارعی بازیگر شناخته‌شده سینما در حضور اصحاب رسانه و علاقه‌مندان عصر امروز در پردیس ملت برگزار شد.

مریلا زارعی در ابتدای این کارگاه گفت: بنده نه خطیب هستم، نه معلم بلکه خودم را هنوز یک شاگرد می‌دانم، اما پیش از آنکه صحبت‌هایم را شروع کنم باید بگویم جعبه‌ای همراه خود دارم که داخل آن محتوای بسیار ارزشمندی است که البته با این فضا بی‌مناسبت هم نخواهد بود، اگر کسی حدس بزند درون آن چیست، جایزه می‌گیرد.

این بازیگر پیش از شروع صحبت‌هایش از مخاطبان پرسید چه تعدادی علاقه‌مند به بازیگری هستند که در جمع حضور دارند و صحنه‌هایی گفت صحنه‌های از فیلم «شیار 143» را آماده کرده بودم که قرار بود در مورد آنها صحبت کنم، اما با توجه به جمع حاضر فکر می‌کنم نیاز به بحث تکنیکی و خیلی تخصصی نباشد.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: این فیلم توانست به قلب مخاطبان نفوذ کند، این در حالی است که فیلم‌های دیگر هم ارزشمند هستند، اما فیلم سینمایی شیار 143 فراتر از آن اندازه حرکت کرد چون قهرمانش یک زن است و مادری که جنگ تحمیلی و شرایط موجود او را ناخواسته وارد فضای دیگر کرد و او را از نقطه‌ای به نقطه دیگر رساند. در این فیلم مادر که نامش الفت است، از نارضایتی و اعتراض به یقین می‌رسد. این نقطه جایی است که رادیو را از کمر خود باز می‌کند و پیکر عزیزش به او می‌رسد. من به‌عنوان یک بازیگر سینمای کمدی،‌ اجتماعی و... را تجربه کرده‌ام و البته بازیگر باید بتواند در تمامی این‌گونه‌ها بازی کند. کاری که من می‌کردم فراتر از کارهای یک بازیگر بود که به‌صورت معمول همواره انجام می‌شود. مثلاً بازیگر خودش را به‌جای نقش‌های مختلف مانند پزشک می‌گذارد و سعی می‌کند خودش را به آن نزدیک کند، اما الفت در این فیلم چیزهایی داشت که به صورت معمول برای من قابل‌دسترس نبود. سعی می‌کردم پیش از اینکه با مادران شهدا حرف بزنم، روح و روان خودم را زنده کنم. به نظرم این حوزه شهودی است و باید از همه تجربه‌ها استفاده می‌کردم.

زارعی در ادامه افزود: برای پرداخت نقش‌هایم همواره یک موسیقی در ذهنم برای‌شان پیدا می‌کنم، اما برای این کاراکتر نتوانستم موسیقی در ذهنم بیابم، ولی من الفت را سر سجاده نماز پیدا کردم، چون تجربه بازیگری و کارگردانی آن یک چیزی فراتر از فیلم‌های معمولی سینما است و اگر کسی تحلیل معمولی بیاورد، من می‌ایستم در مقابلش، چون کارگردان آن خدایی است که جوانان ما در مسیرش خون داده‌اند.

بازیگر فیلم سینمایی «بادیگارد» در ادامه این کارگاه عنوان کرد: با سینماگری چند وقت پیش صحبت می‌کردم و گفت قشنگ‌ترین وضو سینما را آنتونی کوئین گرفته است و این در میان ما یک تأسف حیرت‌انگیز است. به نظرم وقتی در این حوزه وارد مباحث تکنیکی می‌شویم، خیلی کوچک نگاه می‌کنیم. واقعاً زمانی که بر سر سجاده می‌نشستم، خلاقیت نیز ظهور پیدا می‌کرد، الحق و الانصاف که این اتفاق می‌افتاد.

وی با اشاره به یکی از صحنه‌های فیلم سینمایی «شیار 143» گفت: در ارتباط با یکی از صحنه‌ها که قرار بود آن را اجرا کنم، متوجه شدم که من به عنوان بازیگر و شناختی که از الفت پیدا کردم، نمی‌تواند آن شکل اجرا صحیح باشد. به همین دلیل با کارگردان که نویسنده اثر هم بود، 45 دقیقه گفت‌وگو کردم، تا به امروز در تاریخ بازیگری‌ام با هیچ کارگردانی بر سر یک صحنه 45 دقیقه حرف نزده‌ام؛ چراکه عموماً وقتی صحبت می‌شود، کارگردان به نظر بازیگر در لحظه گوش فرا می‌دهد و می‌گوید بسیار خب، آنچه که مدنظرت است را انجام بده تا ببینیم به چه شکل درمی‌آید، اما در نهایت خانم آبیار پذیرفت و صحنه تغییر کرد و عوض شد. درواقع لحظاتی پیش می‌آید که بازیگر فراتر از مرز و کارگردان پیش می‌رود.

بازیگر فیلم سینمایی «دست‌های خالی» با اشاره به اینکه بازیگری یک حرفه بسیار سخت است؛ چراکه با روح و روان خود بازی می‌کند، اظهار کرد: چیزی که شیار 143 را با سایر آثار متفاوت کرد، روحی است که در آن دمیده شده و آن حرمت خون شهداست. برای اینکه هزاران مادر شهید داریم که همچنان منتظرند و با زنگ تلفنی از جا می‌پرند.

او گفت: نمی‌توان برای ایفای نقشی چون الفت، در یک وعده غذایی باقالی‌پلو خورد و بعد در مقابل دوربین ظاهر شد و تنها با پیاده کردن تکنیک‌هایی، نقش را پیش برد. نگاه و حال من به عنوان یک بازیگر باید حال و نگاه الفت را پیدا می‌کرد. درواقع من با الفت پیر شدم و انتظار کشیدم. پیش از این توسط کارگردان گفته شده بود که من در زمان ایفای این نقش روزه بودم، با اینکه دوست نداشتم این مسئله عنوان شود، اما باید بگویم این درست است و آنجا روزه برایم مفهوم دیگری پیدا کرده بود، اما موظف بودم به دلیل اعتقادی که داشتم این کارها را می‌کردم، در نتیجه شروع کردم به صیقل دادن خودم و بعد نشان دادن الفت.

مریلا زارعی همچنین با بیان این مطلب که برای بازی کردن نقش دیگری همچون الفت به 20 سال فاصله زمانی نیاز دارم تا دوباره درون خودم را پر کنم، گفت: زمانی که فیلم‌نامه شیار 143 به من پیشنهاد شد و آن را خواندم، یک تله‌فیلم به نظر می‌رسید. نکته‌ای که بسیاری از اطرافیانم با آنها مشورت کرده بودم نیز به من گفته بودند و حالا باید بگویم چیزی که شیار 143 را سینمایی کرد، حال الفت بود که به آن جان بخشید. من برای این فیلم طراحی داشتم، برای نوع لباس و گریم هم پیشنهاد‌هایی را می‌دادم، مثلاً در صحنه‌ای که قرار بود الفت بعد از سال‌ها انتظار استخوان‌های پیداشده فرزند شهیدش را در آغوش بکشد، به گلاره عباسی گفتم به نظرم الفت در این صحنه به عنوان یک مادر گریه نمی‌کند و از تو و می‌خواهم که تو بر سینه بکوبی و گریه کنی. درواقع می‌خواهم بگویم بازی‌ام در این سکانس را از تابلوی عصر عاشورای استاد فرشچیان وام گرفت که برای حرکتم گرفتن چادرم و... از این تابلو کمک و الهام گرفتم که در نهایت نیز پیشنهاد دادم الفت برای نزدیک شدن به تابوت فرزندش، کفش‌هایش را در مقابل در، دربیاورد و یا اینکه از طراح صحنه خواستم دسته‌گل‌هایی را که در آن اتاق گذاشته بودند بردارند و همه‌چیز در حالت غریبانه‌ای قرار بگیرد و غربت شهید و مادرش بیش‌تر به نظر برسد.

وی در پایان صحبت‌هایش خاطرنشان کرد: من برای ایفای نقش در شیار 143 از خدا خواستم به من کمک کند که چیزی را در درون آن وارد کنم که دوست و دشمن به احترام الفت بایستند و سلام نظامی بدهند. امیدوارم توفیق داشته باشم و بتوانم نقش‌های این‌چنینی را در فرصت‌های دیگری بازی کنم.

در پایان این کارگاه انتقال تجربه مریلا زارعی تربت تفحص‌شده شهیدی را از داخل همان جعبه که در ابتدا گفته بود، بیرون آورد و آن چیزی بود که پیش از این گفته بود بسیار ارزشمند است.




      

فرهادی در یک مصاحبه خارجی در مورد کارکتر فاحشه در فیلمش گفت: آنها تصمیم گرفته‌اند خرج زندگی‌شان را با استفاده از بدنشان دربیاورند، بنابراین من برای این آدم‌ها ارزش قائلم و می‌خواهم سعی کنم آنها را به شکل محتاطانه‌تر و منصفانه‌تری به تصویر بکشم.
 اصغر فرهادی هر چند در برابر رسانه‌های داخلی ترجیح می‌دهد از وجه خانوادگی و انطباق مفاهیم با هنجارهای خانواده ایرانی سخن بگوید اما در برابر رسانه‌های خارجی چهره دیگری از خود به نمایش می‌گذارد که روشنفکرانه‌تر است.Image result for ?اصغر فرهادی: برای فاحشه‌ها ارزش قائلم!?‎

او در حالی که در گفت‌وگو با خبرآنلاین از اتهام ضدغیرت بودن فیلم برائت می‌جوید (جوی درست شده است که گویا این فیلم مدافع غیرت نداشتن و گذشت نسبت به متجاوز است. اصلاً این‌گونه نیست. آدم‌هایی که فیلم را دیده‌اند، غالباً گفته‌اند چنین حاشیه‌ای به فیلم نمی‌چسبد. بحث، بحث حریم خصوصی است و بارها درباره آن صحبت می‌شود. حریم خصوصی که عماد به آن اعتقاد دارد.)

در عین حال در گفت‌وگوی رسانه‌ای خود در خارج از ایران ترجیح می‌دهد منظومه فکری خود را با وضوح بیشتری به نمایش بگذارد: «استفاده نکردن از میزانسن و طراحی لباس‌های تند و براق برای به تصویر کشیدن فاحشه موجود در فیلم به دلیل سانسور نبود. به علت احترامی بود که برای شخصیت این فاحشه قائل بودم و نمی‌خواستم درباره آدم‌هایی که چنین کاری می‌کنند درگیر کلیشه شوم. ترجیح دادم او را به عنوان یک آدم قابل احترام نشان بدهم، چون این برداشت من از روسپی‌گری است. من به آنها به چشم افرادی که به دیگران صدمه می‌زنند نگاه نمی‌کنم؛ آنها از کسی دزدی نمی‌کنند یا به کسی غیر از خودشان آسیب نمی‌رسانند. آنها تصمیم گرفته‌اند خرج زندگی‌شان را با استفاده از بدنشان دربیاورند، بنابراین من برای این آدم‌ها ارزش قائلم و می‌خواهم سعی کنم آنها را به شکل محتاطانه‌تر و منصفانه‌تری به تصویر بکشم. اگر مساله فقط سانسور بود فکر می‌کنم که اگر فاحشه‌ای را به شکل کلیشه‌ای یا اغراق‌آمیز نشان می‌دادم کمتر ایراد می‌گرفتند. هرچند، چیزی که در اینجا وجود دارد بسیار حساس‌تر، انسانی‌تر و پیچیده‌تر است. بنابراین من با روسپی‌گری، به عنوان یک مساله انسانی، مشکل بیشتری خواهم داشت تا با تصویری که از آن ارائه می‌شود.»




      

ه‌طور کلی شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان با در نظر گرفتن اهداف و انگیزه‌هایشان به سه دسته تقسیم می‌شوند:

دسته اول: شبکه‌هایی که صرفا اهداف سیاسی و براندازانه را دنبال می‌نمایند و معمولا به‌صورت رسمی از جانب کشورهای بیگانه مورد حایت قرار می‌گیرند.

دسته دوم: کانال‌هایی هستند که از ابتدا با هدف سرگرمی‌سازی برای مخاطب ایجاد شده‌اند.

دسته سوم: شبکه‌های آموزشی و تربیتی که به تعلیم و تبلیغ تفکر و دیدگاه به‌خصوص در زمینه دینی و فرهنگی فعالیت می‌کنند.

شبکه پرجنجال «جم تی وی» (GEMtv) در سال 2006 با ادعای فعالیت صرفا سرگرم کننده متولد شد و فعالیت خود را با برنامه‌هایی نظیر فیلم‌های سینمایی، مجموعه‌ها و سریال‌های تلویزیونی که عموما تولید کشور ترکیه بودند، آغاز نمود.

 

سرگرمی یا تغییر سبک زندگی؟
این  شبکه پس از چند سال فعالیت در زمینه موسیقی و سرگرمی، کانال های دیگری برای پخش سریال راه‌اندازی کرد که پخش فیلم‌های ترکیه ای در دستور کار آنها قرار داشت.

عشق ممنوع، ازل، عشق و جزا، حریم سلطان، عمر گل لاله و... از جمله سریال‌هایی بودند که مخاطبان بی‌شماری را جذب کردند و نام این شبکه را بر سر زبان‌ها انداختند. همه این اتفاقات سبب شد تا شبکه جم ناگهان رشد کرده و تعداد شبکه‌های خود را به 10 عدد افزایش داد.

پس از گذشت زمان و پرمخاطب شدن این سریال‌ها در کشور ایران، نتایج و آثار محتوای این محصولات نامطلوب بر فرهنگ ایرانی یک به یک ظاهر شدند.

یکی از مخاطبان این شبکه مردی‌ست که به تازگی زندگی مشترک خود را آغاز کرده بوده است. او می‌گوید هر شب که به خانه برمیگشتم همسرم را در حال تماشای این سریال ها می دیدم و پس از مدتی شاهد تغییر رفتار، اخلاق حتی طرز صحبت کردن و لباس پوشیدن همسرم شده بودم و و با مراجعه به روانشناس متوجه خیانت او شدم.

در یک نگاه کلیدی کارکرد شبکه جم ترویج یک سبک خاص از زندگیست که این سبک خاص باید در زیر چتری به نام سرگرمی و  به تدریج و غیرمستقیم و البته جذاب و زیبا ارائه شود تا نه تنها حساسیت مخاطبان ایرانی را برنیانگیزد، بلکه رفته رفته حساسیت‌های دینی و ملی او را کاهش دهد.

اینجاست که مخاطب آرام آرام در فضای مورد نظر آنها قرار می گیرد و حتی در کنار اعضای خانواده پای داستان خیانت می‌نشیند که با جذابیت تمام پردازش شده است.

خبرگزاری آلمانی دویچه وله چندی پیش گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد عوارض سوء این سریال‌ها خانواده‌های ترکیه‌ای را نیز تهدید می‌کند، به‌طوری که برخی از کارشناسان، یکی از عوامل اصلی افزایش 40 درصدی طلاق در ترکیه را بدآموزی سریال‌های تلویزیونی این کشور می‌دانند.

حال شما قضاوت کنید که این پدیده ناهنجار چه تاثیر ویرانگری بر خانواده ایرانی دارد؛ خانواده‌ای که فرهنگش کوچک‌ترین رفتاری شبیه آنچه در این سریال‌ها به راحتی روی می‌دهد را برنمی‌تابد.

 

لحظه‌ای کوتاه با جم
آنچه تا کنون گفته شد کلیاتی از اهداف و برنامه‌هایی بود که مدیران این شبکه دنبال می‌کنند، اما شاید خواندن بخشی از داستان یکی از سریال‌های معروف شبکه جم که بسیاری از ایرانیان در حضور همسر و فرزندان برای پر کردن اوقات فراغت به تماشای آن می‌نشینند خالی از فایده نباشد:

"برگ ریزان" یکی از سریال‌های معروف ترکیه است که چندی پیش از شبکه جم پخش شد.
«اوز» پسر جوان و خوش‌چهره در نقش اول این سریال همزمان با دو خواهر به نام‌های «لیلا» و «نجلا» ارتباط برقرار می‌کند. او همزمان با همسر شریکش به نام «جیدا» نیز رابطه برقرار می‌کند که جیدا به‌صورت ناخواسته از اوز باردار می‌شود.
لیلا نیز با تجاوز در مستی توسط اوز باردار می‌شود و این خبر به گوش پدر لیلا می‌رسد. در نهایت لیلا مجبور به ازدواج با اوز می‌شود، در حالی که اوز علاقه بیشتری به نجلا (خواهر لیلا) داشته است.
«صدف» دوست لیلا با فردی به نام «شوکت» رابطه دارد که خود شوکت با زن شوهرداری به نام «فرخنده» ارتباط پنهانی دارد.
و لیلا نیز بدون اطلاع همسرش با شوکت ارتباط نامشروع برقرار می‌کند.
در نهایت نجلا با هم‌دانشگاهی خود ازدواج می‌کند، اما بعد از ازدواج زندگی آن‌ها از هم می‌پاشد و به‌همراه اوز فرار می‌کنند...!

این صحنه‌های منزجرکننده نه یک بار بلکه صدها بار در طول یک سریال با بکارگیری هنرهای بصری متفاوت به مخاطبان ایرانی خورانده می‌شوند و به‌راحتی می‌توانند سبک زندگی را به سراشیبی سقوط اخلاقی بیفکنند.

روانشناسان معتقدند هرگاه فردی تمام ذهنیت خود را بر روی اندیشه یا عقیده‌ای متمرکز کند و هرروز آن را تکرار نماید، این باور شخص در اعمال و اراده او متبلور می‌شود. این بهترین روش برای تأثیرگذاری منفی بر فرهنگ غنی ایرانی است.

در حقیقت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی‌زبان همواره به دنبال تحمیل سبک زندگی غربی بر نظام خانواده ایرانی است. چرا که در تمدن اسلامی، خانواده مهمترین و باارزش‌ترین بنیان به حساب می‌آید.

بنابراین شبکه‌های مورد اشاره با استفاده از پخش مداوم سریال‌های خود مدل‌های جدایی از خانواده را مطابق با سبک زندگی غربی و متضاد با فرهنگ ایرانی-اسلامی به تدریج وارد سبک زندگی خانواده‌های ایرانی می‌کنند.




      

عصر روز گذشته و در جلسه شورای فرهنگی اجتماعی زنان به ریاست کبری خزعلی، پس از انجام رأی گیری برای انتخاب رئیس جدید این شورا به ترتیب زهرا آیت اللهی با کسب بیشترین رأی و زهرا راستی نمانیده حوزه های علمیه قم در شورای فرهنگی اجتماعی زنان به عنوان نفر دوم، برای انتخاب نهایی رئیس جدید شورای فرهنگی اجتماعی زنان به دبیرخانه شواری عالی انقلاب فرهنگی معرفی شدند.

اگرچه این رأی گیری بدون حاشیه ای  برگزار و نتیجه هم به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده است اما شنیده ها حاکی است معاونت رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در تلاش است تا فرد دیگری را برای ریاست این شورا به کرسی بنشاند و در جلسه روز گذشته نیز اگرچه گزینه مد نظر وی رأی نیاورده، حاضرین در جلسه را تهدید کرده که اجازه نخواهد داد رئیس جمهور حکم آیت اللهی را امضا نماید.شورای فرهنگی و اجتماعی زنان

شورای فرهنگی اجتماعی زنان طی دو دوره گذشته با ریاست دکتر خزعلی اداره می شده است که در دولت جدید با کارشکنی های مختلف از جمله عدم امضای جکم نمایندگان نهادهای مختلف از سوی رئیس جمهور جلسات و برنامه های این شورا با مشکل مواجه بوده است.

گفتنی است هفته گذشته رئیس جمهور مبتنی بر بند 3 ماده 2 آیین نامه اصلاحی شورای فرهنگی – اجتماعی زنان و خانواده مصوب 16 آذر 1389 شورای عالی انقلاب فرهنگی، اشرف بروجردی، فعال «سیاسی» اصلاح طلب  را با عنوان نماینده رئیس جمهور به این شورا اضافه کرده است و تلاش معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری هم برای ریاست وی است.

وی امروز در مصاحبه ای با ایسنا، ضمن مخدوش اعلام کردن این انتخابات با اشاره به برگزاری انتخابات رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان گفت: من و تعدادی زیادی از اعضا و نمایندگان قوه مجریه و مقننه و مشاورین وزرا در این جلسه دعوت نشدیم و از دیدگاه ما این انتخابات مخدوش است.

بروجردی، در این باره تصریح کرد: من این موضوع را از سوی رییس جمهور پیگیری خواهم کرد. از سوی دیگر از آنجا که صلاحیت فرد انتخاب شده از سوی رییس جمهور محرز نشده بنابراین هیچ رسانه ای نمی تواند نتیجه آراء را اعلام کند.




      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ اگر من ...