محل دائمی نمایشگاه های بین اللملی این روزها با برگزاری نمایشگاه بهاره به استقبال بهار رفته است.

آنچه باعث شد تا در این چند سطر به آن پرداخته شود آجیل و شیرینی، مواد شوینده در معرض فروش و یا حتی کیفیت پایین و قیمت بالای برخی از اجناس در این نمایشگاه نیست بلکه تلاش شد تا از زاویه ای دیگر به این نمایشگاه نگاهی داشته باشیم.

دیروز برای ساعتی گذرم به این نمایشگاه افتاد. آنچه تنها با مدت کمی قدم زدن در نمایشگاه توجه هر بازدیدکننده ای را جلب می کرد وضع زننده حجاب برخی از غرفه داران در این محیط بود.

این نمایشگاه در حالی در محل دائمی نمایشگاه های بین اللملی به روزهای آخر خود می رسد که وضعیت نامناسب حجاب برخی از غرفه داران، موجبات تاسف بسیاری از همشهریان شده است.

غرفه دارانی که با وضعیت زننده گویی نمایشگاه بهاره را با سالن مد و لباس اشتباه گرفته اند چنان چه برخی از این غرفه ها نه تنها اجناس درون غرفه ها بلکه غرفه داران بدحجاب را نیز در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده است!

سوال اینجاست آیا توصیه به رعایت حجاب، تنها بر دوش گویندگان رادیوی نمایشگاه گذاشته شده است؟! که در این صورت توصیه بازدیدکنندگان به رعایت حجاب اسلامی از بلندگوها، آن هم در حالی که برخی از غرفه ها محل نمایش مانکن ها شده است آیا تمسخر حجاب محسوب نمی شود؟!

چرا باید افرادی برای جلب توجه بازدیدکنندگان از شیوه هایی این چنینی آن هم به صورت زننده و به دور از اصول اسلامی استفاده کنند؟ آیا مسئولان برگزار کننده نمایشگاه اقدامی در برخورد با این هنجارشکنی های اعتقادی انجام داده اند؟

هدف از نگارش این مطلب تذکری از باب نگرانی و تلنگر نامه ای خطاب مسئولان فرهنگی شهر و برگزارکنندگان چنین نمایشگاه هایی در خصوص عدم قانونمندی است. چرا که این وضعیت اسفبار آن هم در روزهایی که به نام بانوی عفت و پاکدامنی حضرت صدیقه طاهره مزین است و مردم متدین در سوگ این بانوی بزرگوار هستند در شان دارالمومنین نیست.

اگر به این گونه هنجار شکنی ها در بعد کلان هم نگاه شود بی شک با عدم نظارت و تذکر بر برخی موارد موجبات تاثیرگذاری منفی دوچندانی را برای حضور خانواده ها رقم خواهد زد.

رعایت شئونات اسلامی در محافل عمومی که جز قوانین حکومت اسلامی ماست نه یک تشریفات است و نه تزئینات! از این رو رعایت آن هم بر اساس شرع و هم عقل بر همه لازم است.

این رسم ناخوشایند که نشان از یک ازهم گسیختگی الگو های فرهنگی و اعتقادی دارد فرهنگ بیگانه را در شهر رایج می کند که با فرهنگ ایرانی اسلامی کشورمان در تضاد است و می توان آن را گامی در راستای همان شبیخون نرم فرهنگی دانست.

امید است مسؤولان محترم و فعالان فرهنگی، برنامه مدون و مناسبی برای مقابله با این پدیده شوم در این گونه نمایشگاه های عمومی که به گونه ای ویترین فرهنگی و اجتماعی جامعه محسوب می شوند داشته باشند.

فراموش نکنیم که مقام معظم رهبری همواره بر پیوست فرهنگی تمامی برنامه ها تاکید داشته و دارند. از این رو خوب است از همین امروز قدمی در مسیر تعالی فرهنگ اصیل دینی و ملی کشورمان داشته باشیم.

پیشنهاد ما این است تا مسئولان امر فکری به حال رفتار و پوشش نابهنجار متصدیان غرفه‌ها کنند و با کسانی که در مسیر مخالف قدم برمی دارند از باب دوستی تذکری داده و اگر به این تذکرات بی توجه بودند عکس العمل جدی تری چون پلمپ کردن غرفه های متخلف گامی در جهت دفاع از ارزش های اعتقادی برداشته شود.

آنچه در برپایی یک نمایشگاه واضح است، حدود اقلی حجاب از منظر اسلامی و نه از منظر عرفی و همچنین حدود اسلامی در تعاملات با غرفه‌داران و بازدیدکنندگان، مناسب بودن محصولات و اجناس ارائه شده در غرفه‌ها، نحوه ارائه محصولات و شرایط فضاسازی غرفه‌ها از ابتدایی‌ترین مسایلی است که واگذاری غرفه می‌بایست ملزم به رعایت آنها باشد.

این نمایشگاه که گذشت اما چه خوب که از همین امروز مسئولان و برنامه‌ریزان نمایشگاه به فکر فرهنگ سازی جدی تر و پایبندی به قانون و شرع برای برگزاری چنین نمایشگاه هایی باشند و خود را به مانند همیشه حافظ ارزش‌های دینی و اسلامی بدانند تا دیگر شاهد چنین وضعیتی نباشیم.