سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شرکت تجاری مدل و لباس دولچه اند گابانا یکی از پرحاشیه ترین سری لباس خود را معرفی کرد. لباس های بلند و پوشیده به شکل عبا در رنگ های مشکی و سفید و بژ با طرح های مختلف است و شباهت بسیار زیادی به پوشش زنان محجبه در کشورهای عربی دارد.

 
این خبری بود که در رسانه ها این روزها منعکس شد. شرکتی که دو همجنسگرا در رأس آن قرار گرفته اند و پس از تسلط و حضور در بازارهای مختلف پوشاک اینبار برای حضور در بازار مسلمانان برنامه ریزی نموده اند. اتفاقی که در صورت استقبال می تواند اثرات جبران ناپذیری را در سبک پوشاک مسلمانان وارد نماید. این واقعه از چند جنبه قابل بررسی می باشد که به اجمال به آن اشاره خواهد شد:
 
1-حضور شرکتهایی که بویی از دین و مکتب در رأس آن برده نشده است و حتی نام شرکت بر اساس مخفف نام دو همجنسباز (D&G) معرفی می شود، شکی نمی ماند که دغدغه ای برای حرکت در مدار ارزش مداری در آن وجود ندارد و پوشش اسلامی که به عنوان یکی از اصول و ارزشهای دینی مسلمانان در نظر گرفته می شود این بار در معرکه بازار جهانی قرار می گیرد که متولیان آن به موضوعی فراتر از جنبه های مادی آن نمی اندیشند.
 
به عبارتی دیگر حجاب که اصول و ساختار آن بارها مورد توجه و تاکید دین اسلام واقع شده است و حتی برای سبک حجاب و حدود آن آیات و روایات متعددی وارد شده است در بازارهای امروزی مورد توجه قرار نمی گیرد و فقط آنچه اهمیت پیدا می کند رنگ و لعاب و سبکی است که بیشتر جلوه گری برای مشتری را ایجاد نماید.
 
2-بی توجهی و خواب درازمدت فرهنگ پوشاک کشور در این شرایط بیش از گذشته به چشم می خورد. در حالی که کشورهای غربی بهترین و مؤثرترین راههای رخنه فرهنگی را در کشورهای اسلامی پیدا کرده اند و قصد دارند با ابزارهای موجود فرهنگ ناب و اصیل اسلامی و ایرانی را به قهقرا ببرند، هنوز خبرهای خوشی از صنعت پوشاک کشور به گوش نمی رسد. هر از چند گاهی نمایشگاههایی برپا می شود که یا رنگ و لعاب دینی از آنها پیدا نمی شود یا در صورت عرضه محصولات مطلوب از قیمتهای نامطلوبی برخوردارند که مشتری ترجیح می دهد عطای آن را به لقایش ببخشد. در چنین شرایطی تبلیغات پر زرق و برقی چون شرکتهای این چنینی و حضور مدلینگ آنها در سطح جهان، اثری نامطلوب در خرید و فروش این کالاها خواهد داشت. موضوعی که اگر کماکان با خواب غفلت مسئولین فرهنگی کشور روبرو شود آینده ای اسف بار را می توان برای آن قلمداد کرد.
 
 
3-اقدام شرکتهای این چنینی را اگر از مصادیق ورود حجاب به دنیای مد هم اگر ندانیم به راحتی می توان به این نتیجه رسید که این اتفاق از مصادیق نشر فرهنگ حجاب در غرب نیز نمی باشدو این موضوع نباید موجب ذوق زدگی آنها شود. هرچند در اسلام به ضرورت زینت داشتن و آراستگی ظاهری تأکیدات فراوانی شده است. اما در کنار آن به دور شدن از تبرج و آفات آن نیز اشاره شده است. در حقیقت فرهنگ حجاب زمانی نام حجاب را به دوش می کشد که از ساختار و فرهنگی که برای آن تعریف شده است تبعیت نماید.
 
حجابی که برخواسته از تبرج و خودنمایی باشد نه تنها ارزشمند نخواهد بود بلکه ستونهای فرهنگ غنی و ارزشمند حجاب را به لرزه در خواهد آورد. به عبارتی ساده تر ورود حجاب به دنیای مد اگر باعث فاصله گرفتن از فلسفه حجاب باشد نمی تواند ارزشمند تلقی شود و چه بسا حجابهایی مختصرتر ارزشمندتر از چنین حجابهایی باشد.
 
4-یکی از موضوعاتی که مورد غفلت واقع می شود ورود انحرافات و نمادهای غیراخلاقی و غیر دینی به واسطه مفاهیمی که مورد توجه مسلمانان قرار می گیرد می باشد. با توجه به تعصبات دینی مسلمانان نفوذ فرهنگی دیگر با ساختارهای فرسوده صورت نمی گیرد. چرا که نتیجه ای جز موضعگیری مستقیم را در پی نخواهد داشت. امروز شرکتهایی همچون شرکت مزبور به خوبی در یافته اند که برای حضور موفق در بازارهای کشورهایی مسلمان و با ساختار غنی فرهنگی بهترین راه استفاده از ورودی هایی است که مورد توجه مسلمانان است. 
به بیانی دیگر  مسلمانان معتقد شاید بی حجابی را برنتابند و نسبت به آن مواضع سختی بگیرند. اما با نفوذ در ساختار و شالوده اصول و ارزشهای دینی به راحتی آن را مورد هجوم قرار می دهند و کم کم مفهوم و فلسفه آن کم رنگ و نهایتا محو خواهد شد.
 
 
5-حمایت از چنین شرکتهایی که پایه و اساس آن برای حمایت از همجسنگرایان تأسیس شده است به نوعی حمایت از تفکرات چنین شرکتهایی محسوب می شود. همانطور که مواردی از تحریمهای کالا در کشورمان برای عدم حمایت از برخی کشورها به منظور عدم انطباق اهداف آنها با اهداف ما مشاهده می شود شرکتهایی که مبانی فکری و غیر اخلاقی آنها آشکارا به عنوان عامل تشکیل شرکتشان اعلام می شود، باید مورد توجه خریداران نیز قرار گیرد. چراکه خرید از چنین شرکتهایی حمایت از امری غیر اخلاقی را در پی خواهد داشت.
 
6-انتخاب راه ورسم و سبک زندگی در هر مرحله ای از زندگی باید مورد توجه قرار گیرد و با اصول و ساختارهای ارزشی محک زده شود تا فاصله گرفتن از خیرو سعادت را از بین نبرد. نگاهی به روایات در این زمینه می تواند اثرات مطلوبی در انتخاب ها و تعیین مسیرمان داشته باشد.
 
در این باره امام صادق(ع) می فرماید: «خداوند به پیامبری از پیامبران وحی فرمودند: به قومت بگو که لباس دشمنان مرا نپوشند و غذای دشمنان مرا نخورند و راه و روش دشمنان مرا نپویند که در این صورت آنها نیز ـ همانند کفار ـ دشمنان من خواهند شد. » (وسایل الشیعه ج15 ص641)
 
همچنین ایشان روایتی از امام علی(علیه السلام) بدین شکل نقل می کند که « این امت اسلام (شامل عربها ، ترکها ، فارسها و...) پیوسته در خیر و خوبی و سعادت و نجات هستند تا زمانی که لباس عجم ها را نپوشیده اند ( عجم یعنی کفار نه ایرانیان ) و غذای عجم ها را نمی خورند . » (وسایل الشیعه ج24 ص783)
در این روایت به این نکته تأکید شده است که تقلید و همانندسازی، زمینه از بین رفتن فرهنگ بومی را فراهم می سازد.شکل لباس یک عامل مهم فرهنگی به حساب می آید و یک اصل اساسی در زندگی بشری به حساب می آید که اگر حالت نامعقول به خود بگیرد اختلال نظام فکری جامعه، نتیجه آن خواهد شد.



      

مراجع تقلید از شخصیت های بسیار مهم و تاثیرگذار در مذهب تشیع هستند که حضورشان و احکامی که صادر می کنند از اهمیت زیادی برخوردار است  چه آنکه دشمنان قسم خورده تشیع نیز به این موضوع به خوبی واقف هستند و می دانند وقتی مرجعی حکمی می دهد یعنی بسیج مردمی برای اجرایی شدن آن حکم؛ به همین خاطر از قدرت مراجع همواره هراس داشته اند. نمونه خیلی معروف آن همان تحریم تنباکو است که میرزای شیرازی مرجع جلیل القدر آن زمان صادر کرد و زمانی طول نکشید مردم با وجود تعلق خاطری که به مصرف توتون و تنباکو داشتند مغازه‏های خود را بستند و تمامی قلیان‏ها را برچیدند نه تنها در شهر بلکه حتی در دربار ناصرالدین شاه هم هیچ کس لب به دخانیات نمی‏زد. تمام قهوه ‏خانه‏ ها و ادارات دولتی استعمال توتون و تنباکو را کنار نهادند حتی در حرم خانه سلطنتی نیز انیس‏الدوله سوگلی و ملکه قدرتمند حرمسرای شاهی قلیانها را جمع کرد. هنگامی که شاه مطلع شد و علت آن را پرسید، گفت: به دلیل آن که حرام شده آن را جمع کردیم. شاه گفت چه کسی حرام کرد؟. انیس‏ الدوله گفت: همان کسی که ما را بر تو حلال کرده است! شاه متغیر شده و چیزی نگفت و برگشت و به فاصله چند روز امتیاز رژی را ملغی نمود. (ابراهیم تیموری. اولین مقاومت منفی در ایران. ص 104-102?)

 
بی توجهی وزارت ارشاد به احکام مراجع تقلید
حال چه شده است که  مراجع  حکم به مفسده  و حرام بودن تک خوانی زنان صادر می کنند اما با همه این احوال شاهد برگزاری کنسرت هایی هستیم که زنان تک خوان عرضه اندام می کنند متاسفانه نهادینه کردن نرم و آرام  تک خوانی زنان از جمله اموری است  که با وجود اعتراضات و انتقادات متعدد از سوی مراجع و مردم متدین با حمایت تمام قد وزارت ارشاد با قوت ادامه پیدا کرد و پیش رفت، تا جایی که بازیگران زن  نیز وارد این حوزه شدند.
 
هفته پیش هم تابوی تک خوانی زنان بازیگر شکسته شد و هنگامه قاضیانی که از مدتها قبل  درصفحه اینستاگرامش از اجرای یک کنسرت متفاوت زنانه با معرفی گروه موسیقی اش خبر داده بود آوازه خوانی کرد. این هنرپیشه با انتشار خبر کنسرتش در فضای مجازی به  نوعی  می خواست ظرفیتها  را برای پذیرش تک خوانی زنانه تست کند  و وقتی با هیچگونه مخالفتی مواجه نشد در تالار وحدت به روی سن رفت و آوازه خوانی کرد، که با  به به و چهچه عده ای اعتماد به نفس بیشتری پیدا کرد تا  در حوزه  اجرای تک خوانی کارش را ادامه بدهد. البته یکی از سایتها درباره این کنسرت نوشته بود مشخص نیست که قاضیانی خواننده است یا مجوزی برای خوانندگی دارد یا نه؟! در گزارشهای مربوط به کنسرت این زن بازیگر همچنین آمده بود با وجود بایکوت خبری کنسرت قاضیانی شلوغ شد و یا اینکه  بایکوت‌مان کرده بودند… و با چنین  مطالبی به تحریک و تحریض بیشتر این بازیگر پرداختند.
 
 
جدی نگرفتن حکم معتبر مراجع دینی از نشانه های نفوذ برای تضعیف تشیع
این قبح شکنی درحالی است که درباره تک خوانی زنان پیش ازاین علما بارها و بارها مواضع خود را صریحا اعلام کرده‌اند و با این قضیه مخالفت داشته اند؛ مراجعی چون آیت الله مکام شیرازی بر حرام بودن تک خوانی زنان  تاکید دارد حتی ایشان با انتقاد از جسور و مدعی شدن این افراد در واکنش به حمایت وزارت ارشاد گفته است: «این‌ها خبر ندارند یک طلبه 20 سال درس می‌خواند تا به مرحله اول اجتهاد برسد و باید برای مجتهد شدن 40 سال درس خواند. وزارت ارشاد بداند تکرار این کارها سبب می‌شود که مردم فاصله بگیرند.»
 
در واقع  خوانندگی و کنسرت زنان در جامعه اسلامی ما هیچ توجیهی ندارد؛ هرچند وانمود  می شود هزینه های چنین کنسرتهایی برای امور انسان دوستان و خیریه  صرف می شود ولی قابل قبول نیست و هدف وسیله را توجیه نمی کند. جدی نگرفتن حکم معتبر مراجع دینی از نشانه های نفوذ برای تضعیف تشیع است که هشداری جدی تلقی می شود و البته از حوزه های علمیه  نیز انتظار می رود  نسبت به آگاه سازی جامعه درخصوص جایگاه مراجع دینی و احکامی که صادر می کنند  بهتر و بیشتر ورود داشته باشند.
 
تهاجم فرهنگی یکی از شاخه های پروزه ی نفوذ
 در هرحال هنرمندان به عنوان گروهای مرجع و تاثیرگذار درجامعه، چه بخواهند وچه نخواهند  جلودار هستند  و می توانند تاثیر زیادی بر افراد جامعه بگذارند. درباره این مسئله که حکم صریح مراجع  حرام و جایز نبودن آن است این قشر باید کاری کنند تا  فرهنگ توجه به شرعیات و ملزومات دینی در جامعه نهادینه بشود نه اینکه خودشان را تافته جدابافته بدانند و چه بسا در قبح شکنی وعدول از خطوط قرمز پیشتازی کنند. چند وقت پیش یکی از بازیگران میانسال زن وارد گود خوانندگی تک خوانی شد و حالا نیز یکی دیگر کنسرتی را برگزار کرد. جای تاسف دارد که هنوز این امور به خصوص بین اهالی روشنفکر و هنرمند ما جا نیفتاده است و همچنان مرغ مقلد  دهه های قبل از انقلاب و یا  غرب هستند  تا ازاین طریق خودی نشان بدهند و به قول این بازیگر رویای خود را محقق سازند.
 
 آیا این همان  پروژه نفوذ دشمن نیست که این طور نرم و آرام  وارد عرصه هنر شده است تا با تقدس زدایی نسبت به امور دینی و شرعی بستری را فراهم کند تا نسبت به اموری این چنینی حساسیت ها برداشته شود و زن مسلمان  شیعه  آوازه خوانی کند و هیچ توجهی به حکم مراجع نداشته باشد؟!
 
جای تامل است که این روزها  از جامعه هنری قبل از آنکه  خبری مثبت  و سازنده درعرصه فرهنگ شنیده شود  بیشتر اخبار سیاه  و منفی به گوش می رسد تا آنجا که گاه احساس می شود این قشر به راحتی از دشمن بازی می خورند  و با  بهانه های مختلف درزمین و برای دشمن بازی می کنند هرچند خانم قاضیانی یک نمونه کوچک است اما اگر اتفاقات مشابه را در عرصه های گوناگون کنارهم بگذاریم موضوع  کمی متفاوت می شود؛
 
 
نیاز توجه به هنرمندان ارزشی و متدین
البته به حمدالله این نوع اتفاقات بین بازیگران ارزشی و پرمطالعه  دیده نمی شود، بلکه حتی مهره های اصلی هنر در کشور به اشکال مختلف خود را  متعهد  به سنتها  و ارزشها و اعتقادات این مردم دانسته و درمقابل چنین اتفاقاتی با وجودی که خوشایند برخی روشنفکرهای غربزده نباشد موضعگیری می کنند. اما همین گروه اندک هم باید به طور جدی و به اشکال مختلف مورد توجه قرار گیرند.
 
متاسفانه  چند سال پیش زمانی که فیلمهای چندانی در عرصه  ارزشها  وجود نداشتد و با سیاست تقویت  فیلمهای ارزشی  از برخی فیلمهای ضعیف تقدیر شد تقدیرهایی که  طبیعتا موج رسانه ای و حمایتی را پس از آن دربرداشت  به نظر می رسد این خانم بازیگر خواننده  هم پس از جایزه گرفتن در چند فیلم ضعیف که درآن بازی کرده بود و  پس ازچند  اظهارنظر ارزشی از تریبونهای مختلف دچار توهم دانایی شده و همین امر باعث گردیده تا به آسانی  درچنبره  افرادی قرار گیرد  که همیشه  مترصد سوءاستفاده از چهره ها برای اهداف خاص خود هستند.
 
 اتفاقات اخیر چند نکته را  قابل توجه می سازد. اول اینکه می بایست  بحث مرجعیت تقلید  درجامعه به اشکال مختلف بیشتر مورد توجه فرهنگسازان قرار گیرد به خصوص در عرصه هنر و فیلم و سریال که  جزو آثار تاریخی  به آن پرداخته نشد است و دوم آنکه  باید به سواد دینی  و فرهنگی فعالان عرصه هنری و به خصوص چهره ها اهتمام ورزید. عدم حضور روحانیت به عنوان  راهنما و آموزگار مذهب  نه صرفا به عنوان مدیر و کارمند دراین عرصه  بسیار ضروری است؛ خلائی که  باید هرچه زودتر و به صورت اکمل و نه فرمالیته  به آن پرداخته روحانیت باید در بطن  ماجراها و البته به عنوان دوستی همراه حضور داشته باشند و نه صرفا  نماینده حاکمیت.



      

مد و لباس، واژه ای که این روزها به هر طریقی تعبیر می شود و بدون در نظر داشتن معیارهای عرفی و شرعی بعضا فضایی شده برای نمایش مظاهر غربی و لباس ها و پوشش هایی که هیچگونه سنخیتی با فرهنگ ایرانی اسلامی ندارد. یکی از این اتفاقات نادر و تاسف برانگیز این روزها برگزاری یک فشن شو با عنوان «لباس خلاقانه» است که متاسفانه در یک نهاد علمی و فرهنگی همچون دانشگاه الزهرا برگزار شده و حیرت همگان را برانگیخت. در این شو  لباس هایی عرضه شده که هیچ نشانه ای از اسلامی بودن در آنها یافت نمی‌شود و افرادی این لباس‌ها را نمایش می‌دهند که آرایش‌های غلیظ آنها در نگاه اول ما را یاد مراسم بالماسکه و هالووین می اندازد که بسیار تاسف برانگیز و قابل تامل است.

 

اینکه چنین مراسمی در چنین سطحی در یکی از مهمترین و معتبرترین نهادهای علمی ما برگزار می شود و صدایی از کسی درنمی آید مبنی بر اینکه قرار بر این بوده که بنیادهایی مانند مد و لباس مروج و اشاعه دهنده فرهنگ پوشش ایرانی – اسلامی باشند، نه اینکه حالا با بهره گرفتن از چنین ظواهر مردودی طلایه دار اشاعه فرهنگی باشند که می خواهد در تار و پود تفکر و اندیشه جوانان ما رخنه کند.

 

 

جالب اینجاست که حدود 70 طراحی که 70 طرح خود را در این مراسم به نمایش گذاشته اند، از آن بعنوان حرکتی نو و خلاقانه یاد کرده اند و نام آن را هم «لباس خلاقانه» گذاشته اند، سوال اینجاست که اگر برای بروز خلاقیت و ابراز وجود به اصطلاح هنرمندانه دست به هر کاری بزنیم، پس تکلیف ارزش ها و مبانی اعتقادی و شرعی چه می شود؟

 

 

علاوه بر کارگروه مد و لباس که تاکنون نتوانسته به خوبی الگوهای کلان و مورد نظر را به اجرا درآورد ، نهادهای تربیتی ، فرهنگی و آموزشی ما نیز هنوز نتوانسته اند با یک جمع بندی و تشکیل یک اتاق فکر قوی و کارآمد در برابر این هجوم های فرهنگی مشهود بایستند و جامعه را به سمت درستی هدایت کنند و گواه این ماجرا هم برگزاری چندین مراسم شو غیرمتعارف لباس در نقاط مختلف شهر تهران است که در حد تذکرات باقی ماند و حالا هم کار به جایی رسیده است که در یکی از نهادهای معتبر علمی به راحتی یک مراسم نامتعارف برگزار می شود.


بی تردید تداوم چنین حرکاتی و غفلت مسئولان مربوطه از جریان گرفتن این گونه مراسم تبعات فرهنگی و اعتقادی بسیار بدی را در جامعه خواهد داشت و باید نسبت به نظارت های ارگانی حساسیت های بیشتری به خرج داد تا شاهد برگزاری این مراسم نباشیم.

 

توضیحات مسئولان دانشگاه الزهرا(س) در خصوص برگزاری شوی لباس در گفتگو با یکی از خبرگزاری‌ها
دکتر حسامی رئیس دانشکده هنر دانشگاه الزهرا در خصوص مراسم شو لباسی که روز گذشته توسط دانشجویان این دانشکده برگزار شده و عکس‌های آن در فضای مجازی در حال پخش شدن است گفت: عکس‌هایی که گرفته شده کاملا مغایر با دستورات و قوانینی بود که به دانشجویان و حتی اساتیدمان اعلام کرده‌ایم. چون برگزاری این کلاس‌ها متناسب با سرفصل دروس برگزار می‌شود در برخی از موارد مغایریت با شئونات فرهنگی اجتماعی و دینی ما پیدا می‌کند.

شیطنت بعضی دانشجویان مسئله این است!

وی ادامه داد: به دلیل ماهیت خاص دانشگاه الزهرا و اختصاصی بودن آن به دانشجویان ما همیشه این تذکرات را در خصوص پرهیز از چنین حرکاتی می دهیم اما متاسفانه شیطنت بعضی از دانشجویان را گاها شاهد هستیم که به هیچ عنوان آن را تایید نمی‌کنیم.

حسامی با تاکید براینکه قطعا با مسئولین و مسببین برگزاری این شوی لباس در دانشگاه برخورد خواهد شد تصریح کرد: ما در جلسات شورای آموزشی به مدیران گروه‌ها ابلاغ کردیم و از آنها خواستیم برای جلوگیری از این اتفاقات تذکراتی را در قالب آیین نامه‌ای مورد تاکید دانشجویان قرار دهند.

شوی لباس دانشکده هنر فقط یک ژوژمان درسی بود

در ادامه براساس پیگیری‌های خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو اظهارات مسئول روابط عمومی این دانشگاه نیز در خصوص شوی لباس دیروز دانشگاه الزهرا به این گونه بود که مراسم شوی دیروز ژوژمان درسی دانشجویان برای درس ارائه مد بوده و دانشجویان خودشان از هم عکس انداختند و ارتباطی با دانشگاه ندارد.

وی در این خصوص افزود: این دانشجویان برای گرفتن نمره در درس ارائه مد باید مد ارائه دهند و کار داشته باشند.

مسئول روابط عمومی دانشگاه الزهرا خاطرنشان کرد: این یک کار کاملا درسی و دانشکده‌ای بود و دانشگاه نیز اجازه دخالت در کلاس درسی استاد را ندارد و یا این که بخواهند اجازه دوربین نبردن به دانشجو سر کلاس را بدهند




      
 با دستگیری یکی از عوامل اصلی مرتبط با سرویس های اطلاعاتی 3 کشور اروپایی، دو شبکه ماهواره ای اصلی فعال در حوزه های غیراخلاقی و همچنین ده ها صفحه مرتبط با آنها در شبکه های اجتماعی تعطیل شد.شناسایی و تعطیلی دو شبکه ماهواره‌ای فعال غیراخلاقی

دستگاه های امنیتی پس از ماه ها تمرکز و ایجاد اشراف اطلاعاتی روی عوامل اصلی شبکه تلویزیونی تریپل ای (AAA) در 3 کشور اروپایی، با طراحی و اجرای یک عملیات اطلاعاتی پیچیده، مدیر ارشد آن را در داخل ایران دستگیر کردند. 
 
وی که اخیرا و با هدایت سرویس اطلاعات خارجی انگلستان درصدد فروش دو شبکه تلویزیونی در اختیار خود به بی بی سی فارسی بوده، و همچنین ارتباطات کاری مهمی با شبکه جم تی وی داشته است، اقدامات گسترده ای در حوزه مسائل غیر اخلاقی و با هدف تخریب پایه های دینی و اخلاقی جوانان کشورمان را طراحی و اجرا می کرده است.

از جمله این اقدامات می توان به ایجاد شبکه گسترده انتقال جوانان ایرانی به خارج از کشور و درگیر کردن آنها در مسائل غیر اخلاقی و کسب درآمد از این طریق به ارزش بیش از 850 هزار دلار، اداره و راه اندازی 3 کمپانی فساد بزرگ در یکی از کشورهای منطقه با گردش مالی بیش از 500 هزار دلار، ایجاد شبکه جذب آگهی و استخدام مرتبطین در داخل کشور و همچنین اداره بیش از 40 صفحه و پروفایل ویژه در شبکه های اجتماعی مختلف با هدف شبکه سازی در زمینه فساد اشاره کرد.

شناسایی و تعطیلی دو شبکه ماهواره‌ای فعال غیراخلاقی تحقیقات انجام شده نشان دهنده این است که همه این اقدامات با اشراف مستمر سرویس های اطلاعاتی غربی و همکاری برخی دولت های بزرگ اروپایی با هدف تخریب بنیان های ایدئولوژیک ایران اسلامی انجام می شده است غافل از اینکه تمامی این تحرکات تحت اشراف اطلاعاتی کامل چشمان تیزبین سربازان گمنام امام زمان (ع) قرار دارد.  

توجه به این نکته لازم است که هرگونه همکاری به هر نحو با شبکه های ماهواره ای خارج نشین از جمله تولید محصول، جذب و سفارش آگهی یا ارتباطات کاری ممنوع است و مورد پیگیری و برخورد جدی قرار خواهد گرفت.



      

چندی پیش در برخی رسانه‌های این شهرستان خبری به نقل از مسئول گروه هنر و تجربه مبنی حضور بازیگر حاشیه‌ساز سینما فاطمه معتمدآریا در کاشان در قالب نشست نقد و بررسی «یحیی سکوت نکرد» منتشر شد.

آنچه که در این اعلام رسانه‌ای، مورد توجه است نه برگزاری نشست فیلمی از گروه پر حرف و حدیث هنر و تجربه که به گفته بسیاری از دغدغه‌داران فرهنگی تنها هنر "هنجارشکنی" و تجربه "توقیف" را در کارنامه خود دارند؛ گروهی که با فاصله گرفتن از رسالت ادعا شده از سوی متولی خویش تنها محمل اکران آثار سیاست‌زده سینمای ایران شده است.

موضوع حتی این فیلم خاص و نقد ساختاری و محتوایی این اثر سینمایی نیست و اصولا ورود به بحث پیرامون سودمندی یا عدم انتفاع چنین نشست‌هایی نقد و بررسی نیز مسئله ما نیست؛ آنچه که دغدغه اصلی نگارنده برای ثبت این سطور است حضور فردی به نام فاطمه معتمدآریا در این محفل به ظاهر هنری است.

شخصیتی که این سال‌ها بیش از آنکه با آثار و نقش‌آفرینی‌های تحسین برانگیزش در مجامع سینمایی مطرح باشد به واسطه جنجال‌ها و حاشیه‌آفرینی‌اش در بیرون از هنر هفتم شهرت یافته است.

اگر حضور این بازیگر را در متن تراژدی 88 از یاد ببریم و اقداماتش در تبلیغ جریان موسوم به جنبش سبز را در محافل فرهنگی به بوته فراموشی سپرده باشیم؛ اگر رادیوی ذهن‌ها را روی موج نسیان تنظیم کنیم تا همراهی تنگاتنگ این بازیگر سیاست‌زده یا به عبارت بهتر سیاستمدار بازیگر با یکی از آتش‌افروزان اصلی این حادثه تلخ را از لوح خاطرات‌مان پاک نماییم و اگر همه این‌ها را با عینک توجیه سلیقه سیاسی بنگریم بدون شک نمی‌توانیم قهقهه‌های مستانه‌اش را در مقابل فلاش دوربین‌های فرنگی در هنگام کشف حجاب از خاطر ببریم.

اگر حضور معتمدآریا در فیلم‌های مسئله‌دار و هنجارشکن این سال‌های سینمای ایران را غیر عمدی و تنها اقتضای شغل یک بازیگر قلمداد کنیم بدون شک نمی‌توان اکران مستندهای بی‌حجابی این فرد در پرده سیاه جشنواره‌های رنگارنگ را تنها از روی تصادف دانست.

کاش یک یا دو بار تصویر فاطمه -ببخشید- سیمین معتمدآریا را بدون رعایت حرمت زن ایرانی در قاب رسانه‌های خارجی مشاهده می‌کردیم تا با زبان تسامح خویش آن را به اجبار و الزام برخی جشنواره‌ها مربوط بدانیم و کاش حداقل یکبار این بازیگر حتی به صورت تشریفاتی هم که شده از احساسات جریحه‌دار شده ملت ایران عذر تقصیر می‌طلبید شاید مانند برخی از همتاهای سینمایی‌اش از لذت عفو مردم برخوردار می‌شد؛ اما حتی دوران ممنوع‌التصویری هم نتوانست این یخ غرور را آب کند بلکه از اتفاق خودروی این سرکشی‌ها شتاب بیشتری به خود گرفت.

در این میان شاید عده‌ای ابروان سرزنش را در هم کشند که تنها یک بازیگر را با کارنامه هنری را ارزیابی می‌کنند و سایر رفتار آنان به آداب فردی و زندگی شخصی مربوط می‌شود حال آنکه زمانی که یک بازیگر در لوای سفیر فرهنگی ایران اسلامی به خارج از کشور عزیمت می‌کند دیگر نمی‌تواند آنچه که خود می‌پسندد در نمایشگاه کردار خویش عرضه کند.

حال با همین اوصاف مسئله بر سر فعالیت‌ چنین بازیگران در عرصه هنر هفتم نیست! چراکه مسئولان فرهنگی نشان داده‌اند که تنها مخالف حضور چنین اکتورهایی در دوران مدیریتی خویش نیستند بلکه آنها را به نوعی متضمن همراهی جامعه هنری با خود و در نتیجه پایداری بیشتر صندلی جذاب خویش می‌دانند. 
Image result for ?کشف حجاب معتمدآریا در جشنواره کن?‎

بحث اصلی بر سر حضور این فرد حاشیه‌ساز در ملک فقاهت و دین‌مداری است؛ حضور چنین شخصی هر چقدر هم به زعم دوستان هنرمند در دیاری که هنوز مفهوم حجاب در معاملات سیاسی و اجتماعی هزینه شعارها نشده و چادر در سراشیبی تغییر فرهنگ‌ها، همچنان مرغوبیت خویش را حفظ کرده و در خطه‌ای که همچنان حجره هنجارهای دینی و اعتقادی شلوغ‌تر از بازار عرف‌ و پاساژ قراردادهای روزآمد جامعه است، به نوعی دهن‌کجی به مردمان سرزمین ایمان و باور نیست؟

ساعت امید را کوک می‌کنیم که انتشار خبر این حضور تنها در حد یک بازی رسانه‌ای برای داغ کردن یکی از کسادترین محافل فرهنگی سیاسی باشد چراکه در غیر این صورت واکنش افکار عمومی و دلسوزان فرهنگی دیار مؤمنان به این اقدام غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.




      
<      1   2      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ اگر من ...