سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دولت سوئیس از تصمیم یک مدرسه این کشور در معاف کردن دانش‌آموزان مسلمان پسر از دست دادن با زنان  انتقاد کرد.

روز گذشته، یک مدرسه واقع در شمال سوئیس اعلام کرد که پسران دانش‌آموز مسلمان این مدرسه ملزم نیستند با معلمان زن دست بدهند.

دست دادن دانش‌آموزان و معلمان در سوئیس یک سنت محسوب می‌شود.
دست دادن خودداری دانش آموزان پسر از تماس بدنی با معلم زن

این مدرسه در ناحیه ترویل؛ در کانتون بازل واقع در شمال سوئیس می باشد.

مسئولین این مدرسه به درخواست دو دانش آموز پسر چهارده و پانزده ساله برای دست ندادن با معلم زن، این تصمیم را گرفت.

دو دانش آموز به مسئولین این مدرسه گفتند تماس بدنی بین زنان و مردان نامحرم مغایر دستورات دین اسلام بوده لذا ما را از این کار معاف کنید.

بی بی سی در ادامه نوشت: « شورای محلی ترویل از تصمیم این مدرسه حمایت نکرده اما گفته است که "این موضوع در حوزه اختیارات مدارس قرار دارد و شورای محلی مایل نیست در آن دخالت کند."»

این دو دانش آموزان خواسته اند به گونه ای که مغایر با احکام دین نیست به معلم خود ادای احترام کنند اما برخی رسانه ها و شخصیت های سوئیس به گونه ای با این موضوع برخورد کرده اند که گویی ارزش های محوری و انسانی جامعه سوئیس به مخاطره افتاده است.




      

 

آمنه صدر، معروف به بنت‌الهدی و شهیده صدر از زنان نویسنده و فعال فرهنگی-سیاسی عراق بود که سرپرسی مدارس الزهرا نجف و کاظمین، تشکیل جلسات خانگی دینی، نوشتن ماله در مجله الاضواء، داستان نویسی و سرایش اشعار مذهبی از فعالیت های فرهنگی و دینی او به شمار می رود.

شهیده صدر، پیشگام نهضت اسلامی زنان درعراق بود. او در مسیر حرکت اسلامی برادرش محمدباقر صدر حرکت می‌کرد. اتفاقات سیاسی مهمی که در زمان او اتفاق افتاده عبارتند از؛ بازداشت شهید صدر در بیمارستان کوفه در سال 1972 م. دستگیری بسیاری از افراد کادرهای اسلامی عراقی و اعدام پنج نفر از آنان در 1974 م.انتفاضه نجف در سال 1977 م. که در آن تعدادی از جوانان با این استدلال که قانون‌شکنی کرده و مردم را به شورش تحریک کرده‌اند، اعدام شدند. شهید صدر به جهت این رخداد به بغداد خوانده شد و به خاطر محکوم نکردن این کارها مورد عتاب قرار گرفت.

 

حرکت زینب گونه بنت الهدی صدر در پی دستگیری برادرش
به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری خمینی فرصتی برای سید باقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی پیش آمد تا موج‌های انقلاب اسلامی را در عراق نیز گسترش دهند. در 17 خرداد 1358 شمسی سید محمد باقر صدر به فرمان صدام حسین حاکم دست نشانده و طاغوتی عراق، دستگیر شد. بنت‌الهدی هنگام دستگیری برادرش، تا خیابان اصلی خانه‌شان جلو آمد و تصمیم گرفت تا برادر را همراهی کند، اما گماشتگان بعثی اجازه این کار را ندادند و وی در همان مکان فریاد برآورد و سخنرانی شگفت‌انگیزی ایراد نمود. سپس، رو به برادر کرد و گفت: من بر نمی‌گردم و می‌خواهم مانند حضرت زینب (س) که برادرش حسین (ع) را همراهی کرد، همراه تو باشم

پس از انتقال برادر با تکبیرهای بلند، فریاد می‌زد: شما از چه می‌ترسید، از یک مشت کتاب و مقاله، شما از بیداری مردم مسلمان می‌ترسید، ولی بدانید مردم بیدار شده‌اند.

با دستگیری او بنت‌الهدی به حرم حضرت علی(ع) رفت و به سخنرانی پرداخته و مردم را از دستگیر شدن مرجع دینی‌شان آگاه کرد. نتیجه این سخنرانی تظاهرات مردم نجف و آزادی شهید صدر بود. با رسیدن خبر به دیگر شهرها و کشورها، تظاهرات‌هایی در بغدادف کاظمین، فهود، نعمانیه، سماوه، لبنان، بحرین و ایران صورت گرفت. حکومت عراق با دیدن این تظاهرات، به بازداشت خانگی خانواده صدر دست زد و در روز شنیه، 19 جمادی الاولی 1400 ق. 5 آوریل 1980 م. شهید صدر و خواهرش بنت‌الهدی را به زندان انداخت. بنت الهدی و محمدباقر صدر 19 فروردین 1359 به دست عمال صدام دستگیر و پس از شکنجه های سخت به شهادت رسید.

پیکر وی در قبرستان وادی‌السلام شهر نجف در مقبره خانوادگی خاندان صدر به خاک سپرده شد.

من در آرزوی شهادت در راه خدا زنده ام
بنت الهدی، خواهر آیت الله شهید صدر که همواره، هم گام و دوشادوش شهید صدر، در راه زنده نگه داشتن اسلام، مبارزه می کرد، در پیامی شورانگیز چنین گفت:

به خدا سوگند! من در آرزوی شهادت در راه خدا زنده ام. من تا زمانی که مطمئن هستم، کارم برای خداست، به راه خود ادامه خواهم داد؛ چه در این راه بمیرم و چه زنده بمانم، امّا شهادت آرزویی است که مُدام مرا به سوی خود می کشد. تا خدا چه خواهد.

پیام امام خمینی(ره) در پی شهادت سید محمد باقر صدر و بنت الهدی صدر
پس از شهادت آیت الله سیدمحمد باقر صدر و خواهر گران قدرش بنت الهدی صدر، حضرت امام خمینی در پیامی فرمود:

بسم الله الرحمن الرحیم. انالله و انا الیه راجعون. با کمال تأسف... مرحوم آیت الله شهید سید محمد باقر صدر و هم شیره مکرّمه مظلومه او که از معلمین دانش و اخلاق و مفاخر علم و ادب بود... با وضع دل خراشی به درجه رفیعه شهادت رسیده اند... . این جانب برای بزرگ داشت این شخصیت علمی و مجاهد که از مفاخر موزه های علمیه از مراجع دینی و متفکران اسلامی بود، از روز چهارشنبه سوم اردیبهشت به مدت 3 روز عزای عمومی اعلام می کنم.... و از خداوند متعال، خواستار جبران این ضایعه بزرگ می باشم.

دوم اردیبهشت 1359. روح الله الموسوی الخمینی




      

با وجود دستاوردهای متفاوت و چشمگیری که ایرانیان در زمینه های گوناگون کسب کرده و زبانزد خاص و عام شده اند اما اینبار صدر نشینی را تجربه کرده اند که باعث تاسف و ناراحتی است چرا که ما در قله آمارهای مصرف لوازم آرایش و جراحی های زیبایی دنیا قرار داریم.
بر اساس تحقیق موسسه تحقیقاتی TMBA، در سال 92  ،حدود 14 میلیون دختر و زن بین 15 تا 45 سال ساکن شهرهای بزرگ ایران، به طور  میانگین ماهانه 7/5 یورو برای خرید لوازم آرایشی هزینه می‌کنند. 
بر اساس آمار و ارقام مصرف لوازم آرایش هر زن ایرانی در سال 150 دلار و هر زن در خاورمیانه تقریبا 36 دلار لوازم آرایشی مصرف می‌کند. 
در همین راستا  زنان و دختران کشور فرانسه که بزرگترین قطب تولید لوازم آرایش در جهان است، کم ترین مصرف این لوازم را در دنیا اما دختران و زنان ایران که زیبایی خدادادی نصیبشان شده است از همان سنین نوجوانی از لوازم آرایش استفاده می کنند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیک و تزریق بوتاکس برای جوان سازی پوست می دهد. 
**چرایی همه گیر بودن لوازم آرایش در میان بانوان 
 دختران و زنان ایرانی روزانه مقدار زیادی پول صرف خرید لوازم آرایشی می کنند و ساعات طولانی جلوی آیینه وقت می گذرانند از همان سنین نوجوانی صورت خود را نیازمند لوازم آرایش می دانند که بتوانند چهره شان را زیباتر کنند و هر چه سنشان بالاتر می رود این احساس نیاز بیشتر شده و به تدریج جای خود را به جراحی های پلاستیک می دهد.
غفار تبریزی روانشناس درخصوص استفاده از لوازم آرایش و فراگیر بودن آن می گوید: در شرایط فعلی، اگر یک نوجوان ایرانی تمایلی به استفاده از لوازم آرایشی نداشته باشد، از سوی هم‌سالان خود عقب‌افتاده تلقی می‌شود و تحت فشاری قرار می‌گیرد که مقاوت با آن کار ساده‌ای نیست. 
این روان‌شناس در ادامه با إشاره به اینکه میل به مصرف بیش از اندازه لوازم آرایش در میان بانوان تا اندازه ای با عدم وحود اعتماد به نفس در میان آن ها مرتبط است  گفت: یکی از دلایل کاهش اعتماد به نفس ایرانی‌ها، دلیل تاریخی آن است اعتماد به نفس ایرانیان در برهه‌های مختلف تاریخی توسط حکام زمان از میان رفته است. علاوه بر این باید بر تاثیر شکست بر کاهش اعتماد به نفس در افراد اشاره کرد، فردی که زندگی‌اش با پیروزی‌ها و اتفاقات خوب همراه باشد، نگرشی مثبت پیدا می‌کند و در نتیجه به خود نیز نگرشی مثبت خواهد داشت. حال فرد و یا اجتماعی را تصور کنید که شکست‌های زیادی را تجربه کرده باشد، چنین فردی حس منفی نسبت به خود پیدا خواهد کرد.
وی در ادامه تصریح کرد: در نتیجه افراد جامعه که اعتماد به نفسی شکست خورده دارند، تلاش می‌کنند تا آن را به نحوی جبران کنند و "لوازم آرایش" یکی از راه‌های آن است! هرچند که آرایش کردن نمی‌تواند شکست‌ها را جبران کند، اما فردی که اعتمادش به خود دچار تزلزل شده به اشتباه از آن مدد می‌جوید. این فرد تنها یک فرد نیست و بخش زیادی از جامعه را شامل می‌شود؛ افراد تلاش می‌کنند تا زمانی را صرفِ دور شدن از استرس‌هایشان کنند و برچیز دیگری متمرکز شوند. 
**از تغییر سلیقه ی آقایان تا آرایش کردن خانم ها 
ریشه ی میل به استفاده از لوازم آرایش و رسوخ آن در میان نوجوانان و جوانان ایرانی را می توان در ماهواره ها و شبکه های رنگارنگ آن جستجو کرد، شبکه هایی که بدون هیچ حد و مرزی بانوان در آن با شکل و شمایلی خاص ظاهر می شوند و فرزندان این مرز و بوم با الگوبرداری ناشیانه راه آن ها در پیش می گیرند.
در همین راستا و برای درک هدف دختران از آرایش کردن خویش به گپ و گفتی دوستانه با آن ها نشستیم:
مبینا 21 ساله دانشجو در خصوص دلیل آرایش کردن می گوید: خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو به همین دلیل و زمانی که می بینم همه دخترهای  هم سن و سال من پس از ساعت ها آرایش در محیط دانشگاه جامعه حاضر می شوند، من هم برای اینکه مثل آنها باشم و از آنها کم نیاورم، مانند آنها رفتار می کنم.
محبوبه 32 ساله از دلیل آرایش کردن خود می گوید: عقل مردم در چشمانشان است و زمانیکه من بدون آرایش و صورت واقعی خود در محافل حاظر می شوم رفتار عجیب آن ها با خود را کاملا متوجه می شؤم و  از آنجایی که این روزها اگر بدون آرایش باشی تعجب برانگیز است ترجیح می دهم همیشه آرایش داشته باشم. 
نازنین 36 ساله دو سال است که ازدواج کرده است در این باره می گوید: در دوره ای که خانم ها با چنین آرایش و حجابی در سطح جامعه ظاهر می شوند، اگر من در خانه به خودم نرسم و با آرایش و ظاهر مناسب پذیرای شوهرم نباشم ، ممکن است شوهرم به زن دیگری که بیشتر از من به ظاهرش می رسد، توجه کند. من هم برای اینکه همیشه از نظر شوهرم زیبا باشم ، هر ماه مبالغ زیادی را صرف خرید لوازم آرایشی و بهداشتی می کنم.
از سویی دیگر مهرناز از دلائل میل به آرایش کردن در بانوان می گوید: همه ی ما خانم ها این نکته را می دانیم که آرایش کردن چهره اصلا خوب نیست و به مرور زمان سبب چروکیدگی پوست می شود اما از آنجایی که سلیقه ی برخی آقایان در انتخاب همسر و حتی در خصوص نوع پوشش همسرانشان تغییر کرده است گاها ما مجبور به مصرف مواد آرایشی می شویم.
**مصرف مواد آرایشی که تبعات متفاوتی را با  خود به همراه دارد
بر اساس آمار ارایه شده ایران رتبه دوم را در مصرف لوازم آرایشی در میان کشورهای خاورمیانه دارد،همچنین در کل جهان رتبه هفتم مصرف لوازم آرایشی از آن ایرانیان است ،با این آمار، ایران یکی از بهترین بازارها برای لوازم آرایشی است؛ لوازم آرایشی که ای کاش از راه قانونی و نه قاچاق وارد کشور می شد چرا که اینگونه وسائل  تبعات بسیار ناگواری را برای مصرف کنندگان به همراه دارد به گفته مسئولان، 80 درصد از کالاهای آرایشی وارد شده به ایران از راه قاچاق وارد می‌شوند. 
محمدعبادیانی در رابطه با تاثیر ناگوار مواد آرایشی بر چهره  افراد می گوید:بسیاری از مواد چرب موجود در محصولات آرایشی، باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند و به این ترتیب مانع خروج مواد زائدی هستند که راه خروجشان منافذ پوست است.
وی گفت:موادی که از منافذ پوست خارج می‌شوند دو دسته‌اند که شامل موادی(عرق) که باعث مرطوب ماندن پوست می‌شوند و موادی (چربی) که پوست را نرم نگه می‌دارند همچنین موادی (فضولات و مواد فاسد و سمی) که برای بدن مضر هستند و طبیعت بدن آنها را به قدری لطیف و رقیق کرده است تا از طریق منافذ پوست به بیرون بدن تخلیه کند.
این استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران افزود: وقتی این مواد در اثر بسته بودن منافذ پوست نتوانند از آن خارج شوند، در زیر پوست حبس می‌شوند، در اثر گذشت زمان حجمشان افزایش می‌یابد و باعث بروز جوش می‌شوند.
عبادیانی بیان کرد : موادی که در محصولات آرایشی وجود دارد, نیز باعث حبس مواد در زیر پوست می‌شود و اسباب بروز جوش را به وجود می‌آورد، همچنین برخی از محصولات آرایشی دارای مواد جاذب خون هستند. این مواد باعث می‌شوند مواد 6گانه (اخلاط چهارگانه، ماده آبی و ریحی) بیش از ظرفیت خروجی به طرف پوست کشیده شوند و در نهایت با انباشته شدن در زیر پوست اسباب بروز جوش فراهم می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی مواد به کار رفته در تولید محصولات آرایشی، سبب تحریک ناگهانی پوست می‌شود. تحریک پوست بسته به نوع گزشی که ایجاد می‌کند, سبب واکنش بدن می‌شود. در نتیجه قوه مدبره بدن (طبیعت بدن) با گسیل مواد 6گانه به پوست، درصدد مقابله با این تحریک برمی آید و این واکنش سبب بروز جوش در پوست می‌شود
**لوازم آرایشی که این روزها مردانه شده اند 
در چند سال گذشته مصرف مواد آرایشی تنها مختص دختران و بانوان بود اما این روزها دیده ها و شنیده ها حاکی از آن است که مصرف این مواد جزئی جدایی ناپذیر برخی آقایان نیز تبدیل شده است ، مردانی که قرار است در آینده به مرد زندگی دختران تبدیل و یک زندگی مستقل را تشکیل دهند.
دوره زمانه عوض شده است ،مردانگی که به داشتن ریش و سبیل نیست جمله ای است که بدون شک از تمامی پسرانی که از انواع لوازم آرایشی استفاده می کنند می شنویم .
پسرانی که مشتری پر و پا قرص فروشگاه های لوازم آرایشی شده اند و زمان زیادی را در آرایشگاه های مردانه که در گذشته تنها إصلاح سر و صورت انجام می شد اما این روزها اتفاقات دیگری همچون رنگ کردن مو و .... می گذرانند.
علی رضا 26 ساله از شروع تمیز کردن ابروهای خود می گوید: برای اولین بار ابروهایم را در سن 21 سالگی تمیز کردم که خیلی برایم جذاب بود با اینکه مادرم برخورد خیلی بدی با من کرد اما رفته رفته من به روش خود ادامه دادم ، و اکنون برای زیبایی بیشتر از لوازم آرایشی نیز مصرف می کنم.
محمد رضای 18 ساله نیز مصرف مواد آرایشی خود را اینگونه توجیح می کند که چون من در سن بلوغ هستم جوش های چرکی نامناسبی در صورتم وجود دارد به همین علت ترجیح می دهم از این وسائل استفاده کنم.
متاسفانه زغال بچگی های پسران که سعی داشتند خود را با آن به پدرانشان شبیه کنند این روزها به مواد آرایشی تغییر کرده است که ای کاش هر دو گروه از جوانان بدانند که زیبایی ظاهری اگرچه مهم است اما با مصرف چنین موادی روز به روز از زیبایی اصلی چهره ی آن ها کاسته و تبعات ناگواری را برایشان به همراه خواهد داشت.




      

یکی از معضلات اجتماعی و فرهنگی چند سال اخیر، بحث خوانندگی زنان است بحثی که با روی کار آمدن دولت جدید آن چنان آب و تاب پیدا کرد که  تقریبا هر ماه یک خبر از این  دست در رسانه های حقیقی و مجازی  منتشرمی شد. از حمایت تمام قد وزیر ارشاد  نسبت به گروه های خواننده زن گرفته تا تک خوانی زنی به اسم تعزیه خوانی در عاشورا، از خواننده شدن بازیگران مختلف زن گرفته تا  انتشار آلبوم های این افراد و افاضات عجیب و غریب شان. در این میان شاید آنچه برای برخی از مسئولان ارشد فرهنگی ظاهرا چندان مهم نبود؛ مباحث شرعی این موضوع و حتی مواضع صریح مراجع تقلید بوده است.

اما ماجرای خواننده های زن  و کنسرت های آنها  به همین جا ختم نمی شود این موضوع  کشدار و پرحاشیه  که به نظر می رسد به  خاطر حمایت های برخی از مسئولان دولت یازدهم، پایانی بر داستان آن نیست، به تازگی ابعاد جدیدی به خود گرفته است. برای نمونه ماجرای کشف حجاب گروه موسیقی «ماه بانو» و افاضاتی که تک خوان گروه  سحر محمدی به دنبال آن داشته است نمونه قابل تاملی است. 

ماجرا از این قرار است که چندی پیش گروه «ماه بانو» در لندن کنسرتی با تک خوانی خانم‌ها و به پاسداشت زنان خواننده پیش از انقلاب در سالروز روز جهانی زن برگزار کرد آن هم  همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا و ایام فاطمیه، بعد از آن اعضا به صورت گروهی کشف حجاب کردند و تصاویرشان در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.

سحر محمدی تک خوان گروه هم با انتشار تصویر بدون حجاب خود با حمایت رسانه های ضدانقلاب و منافقین اعلام کرده بود: «در روز جهانی زن، حجاب خودم را کنار زدم تا به جهان اعلام کنم زنان ایرانی نیاز به آزادی دارند… ما را کمک کنید!»

حرکتی که جای تامل دارد با اینکه می دانست بعد از اجرای کنسرت به کشور برخواهد گشت، ولی این اعتماد به نفس او در بیان چنین جملاتی تامل برنگیزاست  و به نوعی بعید به نظر می رسد که کشف حجاب و صحبت های او فقط برای پناهندگی صورت گرفته باشد؛ هرچند بازار پناهندگی افراد بی ریشه مانند وی این روزها  داغ است و از هر طریقی می خواهند خود را به آغوش بیگانگان بسپارند.


سه سال  پیش هم  تیم مجید درخشانی  که حالا «ماه بانو» را به جود آورده است  دسته گلی ازاین نوع به آب داده بود  که دریک هنجارشکنی برنامه ساز و آواز زنان تحت امرش در فضای مجازی منتشر شد اما متاسفانه اعتراض خاصی از سوی مسئولان امر به این اتفاق نشد و حالا کار به جایی رسیده که سحر محمدی این گونه پا را از گلیم خود دراز می کند. خواننده ای که زمانی به صورت غیرقانونی تک خوانی می کرد و با همکاری مجید درخشانی و عوامل بهایی خارج نشین به تورهای اروپایی می رفت و در شبکه های ماهواره ای اجرای زنده داشت یا در کنسرت های شب نشینی خارج نشینان حاضر می شد.

سوال اینجاست که چرا وزارت ارشاد به عنوان مهمترین جایگاه فرهنگی وهنری در کشور چشم بر تخلفات مکرر داخلی این گروه به اصطلاح هنری بسته بوده حتی آنها را با حمایت های مستقیم و غیرمستقیم آزاد گذاشته بود و به هشدارهایی که می گفت تخم مرغ دزد روزی شتر دزد می شود وقعی نمی نهاد متاسفانه بعد از این ماجرای کشف حجاب گروه «ماه بانو»  و سخنان سحر محمدی، با اصرار و اغماض عمدی به گونه ای رفتار می کند انگار یک حرمت شکنی ساده اتفاق افتاده که به مبانی اعتقادی نظام توهین شده است؟! چرا باید افرادی که سابقه بهاییت دارند و یا علنا خود را حامی این فرقه ضاله می دانند جولان کار هنری در داخل و خارج از کشور داشته باشند؛ درحالی که هنرمندان سالم و بی حاشیه برای دریافت یک مجوز ساده  کاری باید  دوندگی زیاد کنند تا شاید مجوزی به آنها داده شود یا نه؟!
 

نکته جالب اینجاست این گروه  آوازه خوان به سرپرستی مجید درخشانی است که با مجوز وزارت ارشاد فعالیت دارد. درخشانی اهل سنگسر سمنان است جایی که به خاطر هژبر یزدانی، بهایی مشهور دوران شاه که در آن زمان بزرگترین تیم مافیایی قدرتمندی  را تشکیل داده بود شناخته می شود همین موضوع البته انسان را بیشتر با پروژه نفوذ و سیستم بهاییت که درشبکه «من و تو» و بسیاری از فعالیت های ضد فرهنگی نقش بارز دارند نزدیک می کند تا حداقل در این خصوص هوشیارتر باشیم؛ چراکه  از روش ها و ابزارهای تبلیغی فرقه ضاله بهاییت، استفاده از جذابیتهای جنسی و به ویژه هنری است؛ سران این فرقه ضاله عمدتا با استفاده از برنامه های مختلفی همچون کنسرت ها و برگزاری میهمانی های مختلط و ارتباط احساسی و عاطفی برای پیوستن افراد به این فرقه ضاله زمینه سازی می کنند.

همان طور که مقام معظم رهبری بارها اشاره کرده اند باید مراقب جریان نفوذ در دستگاههای مختلف به خصوص حوزه فرهنگ وهنر باشیم؛ زیرا این عرصه به دلیل ارتباط با عواطف و احساسات  افراد، تاثیرگذاری بیشتری را به دنبال دارد. دشمن سعی می کند با گل آلود کردن آب زلال فرهنگ جایگزین خود را برنظام اسلامی غالب کند و چه جایی بهتر و سهل الوصول تر از هنر که جذابیت های صوتی و بصری خودش را دارد. به خصوص اینکه این روزها تب ساز و آواز و خوانندگی در کشو آنقدر بالا رفته که بخش زیادی از برنامه های رسانه ملی را هم به خود اختصاص داده است.

اما به طور کلی برای نهادینه کردن پدیده ای نمی توان به علت واکنش های احتمالی یک مرتبه اقدام کرد بلکه به صورت آرام  و روان استحاله صورت می گیرد. تک خوانی زنان هم به همین صورت  جاافتاد ابتدا با مخالفت جدی از سوی مدیران ارشد فرهنگی مواجه نشد برای همین درمرحله بعدی به برگزاری کنسرت رسید و بعد از آن زنان آوازه خوان با حجاب نیم بند و آرایش های تند وغلیظ به راحتی ساز و آواز سر دادند؛ خروجی این  نفوذ نرم همان شد که  گروه «ماه بانو» در کنسرتی خارج از کشور کشف حجاب کردند و محمدی دم از آزادی زنان زد؛ مطمئنا اگر با این حرکت در زمان خودش برخورد جدی نشود شاهد اتفاقات بدتری درحوزه فرهنگ و هنر خواهیم بود؛ سحر محمدی و امثال او در حکم شوالیه های نفوذ دشمن در کشور هستند که جاده صاف کن اهداف دشمنان به حساب می آیند با توجه به اینکه محمدی قبل ازاین هم خود را از حامیان بهاییان معرفی کرده بود حساسیت موضوع بیشتر روشن می شود و نیاز به تامل بیشتری دارد. امیدواریم مسئولان فرهنگی ما از خواب خرگوشی بیدار شوند  و کمی مانند رهبری دغدغه نفوذ دشمن را داشته باشند. این سوال بطور جد مطرح است  که چطور این نوع افراد در دو  دولت قبلی مجال ظهور و بروز پیدا نکردند اما در دولت اصلاحات و اعتدال توان فرهنگی  کشور را صرف خود  نموده و مجال  مانور به اشکال گوناگون پیدا می کنند




      

فرهنگ می‌تواند زمینه‌ساز حرکت بسیاری از چرخ‌دنده‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی در کشور باشد و توجه مقام معظم رهبری به این بخش مهم و مغفول‌مانده امسال نیز در اولین روز از سال به وقوع پیوست، وقتی که مقام معظم رهبری در سخنرانینوروزی در حرم مطهر رضوی با نام بردن از فرج‌الله سلحشور، کارگردان فقید و متعهد سینما و تلویزیون ایران اشارات و رهنمودهای مهمی برای اقداماتی ارزنده در عرصه فرهنگی صورت دادند.رهبر در مشهد اهمیت «اقدام‌فرهنگی» در سخنرانی‌ نوروزی رهبر معظم انقلاب

رهبر معظم انقلاب فرج‌الله سلحشور را به عنوان یکی از پیشروهای کار انقلابی در کنار شهدای هسته‌ای و شهدای نخبه موشکی نام بردند و او را یکی از اثرگذاران فرهنگی کشور دانستند و فرمودند: «کاری که شهدای هسته‌ای پیش‌آهنگ آن بودند در زمینه‌های هسته‌ای. کاری که شهید تهرانی‌مقدم پیش‌آهنگ آن بود.

کاری که شهید کاظمی پیش‌آهنگ بود در زمینه سلول‌های بنیادی. اینها کار بسیار بزرگی است. شهید آوینی و مرحوم سلحشور در زمینه فرهنگی پیش‌آهنگ بودند؛ اینها پیشروان کارهای انقلابی در کشور هستند و بارها تاکید کردم که نیروهای حزب‌اللهی و انقلابی را باید گرامی بداریم. مسائل فرهنگی بسیار مهم است و اهمیت بسیار زیادی دارد. مجموعه‌های خودجوش مردمی که کار فرهنگی می‌کنند که در سراسر کشوری هزاران مجموعه خودجوش مردمی است که دارند کار می‌کنند و فکر می‌کنند و کار فرهنگی می‌کنند باید روز به روز توسعه پیدا کنند و دستگاه‌های دولتی به اینها کمک کنند و به جای اینکه آغوش خود را به روی کسانی که نظام و ارزش‌های اسلامی را قبول ندارند باز کنند به روی بچه‌های حزب‌اللهی و انقلابی باز کنند. کارهای فرهنگی با ارزش دارد انجام می‌گیرد و در تمام زمینه‌ها می‌توانند جوانان انقلابی کار کنند، امروز و فردا برای جوانان است».

 

در سال‌هایی که رهبر انقلاب پیوسته از شبیخون فرهنگی و تهاجم فرهنگی سخن گفته‌اند و مسؤولان و مردم انقلابی و خانواده‌ها را به حفظ ارزش‌ها در حوزه فرهنگ و هنر تذکر داده‌اند، شاهد جانفشانی عناصر ارزشی در دیگر بخش‌های مهم کشور مثل شهادت نخبگان علمی در زمینه انرژی هسته‌ای و موشکی و حراست و پاسداری از مرزهای کشور بوده‌ایم، این رخدادها باعث شده بود به نام بردن از جهادگران عرصه‌های علمی و نظامی در فرمایشات رهبری عادت کنیم اما کمتر شاهد تجلیل و رضایت ایشان از حرکت‌های فرهنگی و بویژه نام بردن از عناصر فرهنگی کشور باشیم. آرام‌آرام فعالان و تلاشگران عرصه فرهنگ برای اثبات خود به دنبال راهی عملی بودند تا عیار خود را نشان داده و بتوانند دین خود را به انقلاب ادا کنند و در جهت فرمایشات رهبر انقلاب حرکت موثری انجام داده باشند که دشمن از بودنشان احساس خطر کند و در پی حذف فیزیکی آنها برآید. اما عرصه فرهنگ متفاوت است و شیوه پیشروی و جهادگری و دفاع از ارزش‌ها متفاوت‌تر از همه بخش‌هاست.

مرحوم سلحشور نشان داد اگر با اخلاص در این مسیر قدم بگذاری و اسیر رنگ و لعاب دروغین فضای غالب این عرصه نشوی حتی اگر شهید نشوی هم مورد عنایت رهبرت قرار می‌گیری. سلحشور نشان داد در عرصه فرهنگ نباید به فکر فتح قله‌ها  در کوتاه زمان و انجام کارهای مقطعی بود و باید آرام و بی‌حاشیه در جاده حاشیه‌ها طی طریق کرد و در همه حال و همه وقت رسالت خود را فراموش نکرد و آن وقت است که بدون گرفتن جایزه و حضور در جشنواره‌های متعدد و عکس گرفتن روی فرش قرمز و کسب خرس طلایی و گوزن و... اثرت می‌تواند میهمان مردم بیش از 40 کشور شود و مخاطبانت از سراسر جهان صدها دقیقه از وقت خود را برای دیدن روایت دینی تو به عنوان کارگردان انقلابی از «یوسف پیامبر» بگذارند و با نگاه و فرهنگ اسلامی ایرانی ما آشنا شوند.

فرج‌الله سلحشور در دهه سوم و چهارم انقلاب نشان داد چگونه می‌توان به خواسته امام راحل مبنی بر صدور فرهنگی انقلاب به دنیا جامعه عمل پوشاند و نام خود را در کنار سید شهیدان اهل قلم قرار داده و در انتها عاقبت بخیر شد. ذکر نام سلحشور در کلام مقام معظم رهبری تایید مسیری بود که در طول سالیان گذشته او طی کرده بود، مسیری که می‌تواند مورد استفاده و الگو‌برداری برای هنرمندان و جهادگران فرهنگی معتقد به انقلاب باشد، گویی معظم‌له با اشارات خود راه اثرگذاری و حرکت در عرصه فرهنگ را به همه نشان دادند و حال «اقدام و عمل» با داشتن نقشه راه آسان‌تر از گذشته در اختیار اهالی فرهنگ و هنر قرار گرفته است.




      
<      1   2   3      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ اگر من ...