سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مرداد است و روزهای گرم تابستان یکی پس از دیگری می‌گذرد. آنچه که این روزها را داغ و نوشتنی کرده است پاساژهای مانتو و پوشش‌های بعضی از بانوان ایرانی بوده که قابل توجه و تامل برانگیز است.

موضوعی که در این یادداشت حائز اهمیت بوده مطابقت این پوشش‌ها با موازین اسلامی است؛ و یا اینکه برای تطابق این پوشش‌ها با موازین اسلامی بهتر است چه اقداماتی صورت گیرد.

در پرس و جویی که در این مورد به عمل آمد؛ متوجه شدیم اکثر بانوانی که با این پوشش‌ها در جامعه حاضر می‌شوند نیاز به توجه و زیبا جلوه کردن دارند.

برای برخی دیگر نیز قبح بدحجابی به دلیل استفاده اطرافیان از این نوع پوشش از بین رفته است. یا در بعضی موارد نیز وجود رسانه‌های جمعی مانند ماهوواره‌ها و تبلیغ این نوع پوشش‌ها از سوی آن‌ها تاثیر بسزایی در تغیر الگوی پوشش در جامعه داشته است.

بعضی دیگر نیز به بهانه گرمی هوا از پوشش‌های نامناسب و نازک و بدن‌نما استفاده می‌کنند؛ در این میان کسانی هم هستند که با وجود اشخاص بدحجاب در اطرافشان و ارتباط‌گیری با آن‌ها تغییری در الگوی پوشش اسلامی آن‌ها به‌وجود نیامده است.

از جمله دلایل افراد باحجاب برای حفظ پوشش اسلامی بهره‌گیری از تربیت مناسب و به خصوص نقش برجسته مادر در راستای جهت‌دهی به امیال و غرایز است.

IMG_20150626_191910

آنچه که امروز یکی از دغدغه‌های جامعه ما را به عنوان یک کشور اسلامی به خود اختصاص داده؛ استمرار پوشش‌های نامناسب در میان جوانان و تغیر الگوی اسلامی و سوق یافتن نگاه افراد به سمت پوشش‌های مبتذل است.

اولین نکته‌ای که برای جلوگیری از اشاعه این نوع پوشش‌ها در جامعه به ذهن می‌رسد؛ اطلاع‌‌رسانی در مورد اهداف و ماهیت بعضی از برنامه‌های ماهواره‌ای است.

قبل از پرداختن به برنامه‌های ماهواره‌ای باید دید چرا لباسی که یک بازیگر به تن دارد و در رسانه‌ها به عنوان نقشی جذاب و تاثیر‌گذار به نمایش گذاشته می‌شود و با اقبال جمعی روبرو شده به عنوان مد در جامعه عرضه می‌شود.

برای فهم این موضوع باید به جایگاه بازیگران و شغل بازیگری پرداخت؛ حقیقت امر این است که بازیگران هر کشوری مبلغ فرهنگ آن کشور هستند و هنگامی که این تبلیغ بیرون از چارچوب باورهای فرهنگی کشورها واقع شود؛ دیگر نمی‌توان نام آن را تبادل فرهنگی که موجب ارتقا و رشد فرهنگی می‌شود، نامید.

در واقع برخی کشورها با این اقدام درصدد تغییر هنجارها و ارزش‌های درونی سایر کشورها هستند.

IMG_20150627_105224

باید دانست که بین برنامه‌های درون‌‌مرزی و برون‌مرزی کشورهای غربی تفاوت فاحشی وجود دارد. برای مصرف داخلی برنامه‌هایی با محتوایی شاد و آموزنده و عاری از هر نوع بی‌بند و باری ساخته می‌شود و برای مصرف دیگر کشورها برنامه‌هایی ساخته می‌شود که هدف آن‌ها ایجاد نرمش در قلب ملت‌هایی است که به‌ دلیل شناخت نادرست از آداب و رسوم خود، گرایش به برنامه‌هایی با صحنه‌های جذاب و هیجان‌انگیز دارند.

لذا کشورهای غربی با ساخت برنامه‌های هدفمند به از خود بیگانگی فرهنگی سایر ملت‌ها دامن زده و به جای اینکه از طریق تبادل ارزش‌ها به رشد و بالندگی فرهنگی کشورها کمک کنند؛ ارمغانی جز شعله‌‌ور شدن غرایز جنسی و دامن زدن به بی‌بند و باری نخواهند داشت.

اقدامات دیگری که می‌توان برای نجات فرهنگ بومی کشور که بر‌خاسته از تعالیم دینی است انجام داد؛ تقویت باورهای دینی با احیای فرهنگ ناب اسلامی و معرفی الگوی زن مسلمان، سیرت‌گرایی به‌جای صورت‌گرایی و تلاش در راه پربار کردن آموزش و پرورش در راه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان است.

استفاده از طراحان خبره در طراحی لباس‌های اسلامی با رعایت حجاب کامل و با طرح و رنگ‌های متنوع برای احیای فرهنگ اسلامی به‌جای ورود این طرح‌ها از کشور ترکیه که یک کشور لائیک است و هر روزه از ارزش‌های اسلامی فاصله می‌گیرد.




      

رعایت حجاب اسلامی به‌ عنوان یک اصل در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به آن تاکید شده و در واقع قانون شدن مسئله حجاب یعنی اینکه این امر در نظام جمهوری اسلامی ایران به عنوان اصل پذیرفته شده است.

اما دیده می‎شود 15 اسفند 57 یعنی یک ماه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، زمانی که هنوز قانون اساسی تدوین نشده و به تصویب نرسیده بود، امام خمینی(ره) نسبت به وضعیت حضور زنان در ادارات دولتی انتقاد کرده و فرمودند: «وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت شود، در وزارتخانه‌هاى اسلامى نباید زن‌هاى لخت بیایند؛ زن‌ها بروند، اما باحجاب باشند. مانعى ندارد بروند؛ اما کار کنند، ولی با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» این موضوع به‌صورت صریح بیان شده است که متاسفانه در بسیاری از جاها نادیده گرفته می‌شود.

این روزها وضع حجاب که در عرف نیز بیشتر به پوشش بانوان گفته می‌شود، نادیده گرفته شده و رعایت حجابی که قانون بر آن تاکید دارد، به محل کار و ادارات محدود شده است؛ حجاب دیگر نیاز نیست در شمال ایران دیده شود، مسئله‌ای که نمود آن را توسط گردشگران زمانی که مازندران را مقصد گردشگری خود انتخاب می‎کنند، به‌راحتی می‌بینیم.

حجاب در مازندران توسط مردم و مسافران در بسیاری از مواقع رعایت نمی‌شود و با یک جمله «سخت نگیر این جا شمال است» نادیده گرفته می‌شود.

از زمانی که بستن کمربند ایمنی به‌عنوان قانون مطرح شده است، عدم رعایت آن کمتر مشاهده می‌شود، رعایت حق تقدم پشت چراغ قرمز، رعایت پوشیدن لباس فرم دانش‌آموزان در مدارس، داشتن گواهی‌نامه برای رانندگی، گرفتن نمره قبولی برای رفتن به پایه بالاتر درسی، داشتن مجوز برای شروع یک فعالیت صنفی از مواردی است که جزو قانون است و همه افراد ملزم به رعایت آن هستند، اما داشتن حجاب اسلامی برای زندگی در کشور اسلامی که رعایت این اصل جزو قانون درآمده است را ظاهراً باید خارجی‌هایی که پا در خاک ایران می‌گذارند، رعایت کنند

در بسیاری از اماکن عمومی نه‌تنها به قول معروف لچک کوتاه و باریک را بر سرشان نمی‌گذارند، گاهی دیده می‌شود که این لچک بدون هیچ واکنشی برداشته می‎شود و این یعنی گام به گام تا برداشتن حجاب اسلامی!!!

موضوع رعایت حجاب در حال محدود شدن بوده و واقعیتی است که باید به آن توجه شود، دیگر در شمال کمتر مسافری را می‌بینید که در جنگل، دریا و کوه و اماکن تفریحی چادر داشته باشد و بیشتر سعی می‎کنند نه تنها چادر را بردارند، بلکه بدون روسری نیز در حال تردد در این اماکن تفریحی هستند و پوشش اسلامی در حال محدود شدن به مراسم عزاداری و ادارات است.

رعایت حجاب اسلامی مانند روپوش و مقنعه دانش‌آموزان دختر تا کلاس سوم ابتدایی رعایت می‌شود که سعی می‌کنند فقط در زمانی که زنگ مدرسه نخورده مقنعه را روی سرشان تحمل کنند و با زنگ پایان مدرسه این حجاب برداشته می‌شود.

شرایط رعایت حجاب در دریا و طرح‌های گردشگری در مازندران نامناسب است و بیشتر ائمه جمعه مازندران در خطبه‌های نماز جمعه این مسئله را هشدار می‎دهند.

گاه رویش‌ها و اثرات رفت و آمد مسافران به دختران روستایی نیز سرایت می‎کند، آنها که حتی موقع خواب هم مراقب هستند تا روسری از سرشان نیفتد، به قول معروف برای شهری شدن با رفت و آمد گردشگران دیگر حوصله روسری گذاشتن را ندارند و روسری آنها نیز مانند مسافران تبدیل به شال روبانی باریک شده است.




      

در حنجره ها بغض صدا یعنی عشق

ملموس ترین وصف خدا یعنی عشق

قتی که غریب و خسته ای میفهمی

آرامش زائر رضا یعنی عشق

افسران - در حنجره ها بغض صدا یعنی عشق ملموس ترین وصف خدا یعنی عشق وقتی که غریب و خسته ای میفهمی آرامش زائر رضا یعنی عشق

افسران - چرا به امام رضا(علیه السلام) ضامن آهو می‌گویند؟




      

افسران - انگلیس از عاملین ترور دانشمندان هسته ای ما بوده است...




      

حضور در شبکه های اجتماعی در گذشته اگر شکلی مجازی داشت اما امروزه دامنه آن به واقعیت کشیده شده است. امروز دیگر افراد ابایی از معرفی شخصیت حقیقی و حقوقی خود در فضای مجازی ندارند.

 

حضور در شبکه های اجتماعی و گروه های مختلف تلگرام، واتس اپ، وایبر و بسیاری نرم افزارهای دیگر تحت عناوین مختلف مثل گروه های کاری، شعر، خرید و فروش و ... اگر چه افراد همدیگر را نمی بینند حتی با رعایت رفتار و گفتار خود اما نمی توانند بی قید شدن در سهولت برقراری رابطه با نامحرم حتی در چت و گفت و گو را منکر شوند.

 

دختران و زنانی که در دنیای واقعی در روابط خود رسمیت و جدیت را رعایت می کنند اما با عضویت در گروه های مختلف شبکه های اجتماعی به مرور و ناخواسته راه و هدف خود را گم می کنند.

 

این صمیمیت ها ممکن است در دنیای واقعی بروز نکند اما حضور بی ضابطه در فضای مجازی می تواند فرد را دچار نوعی دوگانگی کند که بر اثر آن ناچار است در فضای مجازی که تعدادی از دوستان و آشنایان را دارد و در دنیای حقیقی عده ای دیگر، رفتاری متفاوت و در مواردی متناقض از خود بروز دهد.

 

تقویت صمیمیت خارج از عرف در روابط

 

"حدود 10 سال است که مشغول به کار هستم، همیشه سعی کردم در روابط حریم و حدود شرعی را رعایت کنم اما چند ماهی است که احساس می کنم روابطم با دیگر همکاران به ویژه آقایان صمیمی تر شده است." این را مریم ابراهیمی می گوید.

 

وی می افزاید: در شبکه های اجتماعی عضو هیچ گروهی نیستم فقط در گروهی که مدیر اداره تشکیل داده عضوم تا در ان گروه درباره مسائل کاری تبادل نظر داشته باشیم، اما گاهی در میان بحث ها گپ و گفتی هم صورت می گیرد که فضا را در بین همکاران صمیمی تر کرده است.

 

 

از دیدگاه روانشناسان هر فرد از نظر روانی و شخصیتی دارای 4 پنجره است. پنجره اول، بسیار سری است و شامل ارتباط انسانی با خدایش می‌شود. پنجره دوم، مرحله بسیار محرمانه است که فرد با یکی، دو نفر دیگر همدلی نزدیکی دارد. پنجره سوم، پنجره آشکار است که شامل رفتار فردی می‌شود و پنجره چهارم، مرحله رفتاری است و براساس آن فرد با دیگران ارتباط کاملا مشخصی برقرار می‌کند، که با حضور افراد در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی و چت سبب شده تا بسیاری از بخش های نیمه پنهان و خصوصی افراد هم علنی شود و کاربران بدون توجه و احتیاط به این روند ادامه می دهند.

 

آزاده نیز می گوید: دانشجوی پرستاری هستم، درس ها گاهی آنقد سخت می شود که حوصله مان سر می رود، در تلگرام گروهی با بچه های کلاس درست کردیم و سر کلاس وقتی استاد در حال تدریس است با هم صحبت می کنیم و عکس می فرستیم. همین موضوع باعث می شود هم حوصله مان سر نرود هم خوش باشیم.

 

 

این دانشجوی پرستاری در پاسخ به اینکه در محیط خانواده نیز چنین رفتارهایی را دارد می گوید: خانواده ها با وجودی که دنیا پیشرفت کرده، هنوز دیدگاه ها سنتی دارند، شاید گاهی شیطنت داشته باشیم اما نمی توانیم تا این حد صمیمیت با بچه های فامیل داشته باشیم. روابط خانوادگی با این روابط زودگذر و موقت دوران دوانشجویی فرق دارد.

 

شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم، ارمغان شبکه های اجتماعی

 

از نگاه دین روابط بین انسان ها در فضای حقیقی و محیط مجازی فرقی ندارد. این موضوع روابط با نامحرم را نیز شامل می شود، چرا که از نگاه دین و شرع ارتباط در محیط مجازی همانند خلوت دو نامحرم است وچون کسی به آنجا راه ندارد، بنابراین محل اشکال است.

 

حضور در شبکه های اجتماعی اگر چه فوایدی همچون دسترسی به موقع به اخبار و اطلاعات، آشنایی با آرا و اندیشه ها پیرامون مسائل مختلف و حتی جویا شدن از حال اقوام و آشنایان و دوستان را به همراه دارد اما در طولانی مدت و با عدم رعایت ضوابط عضویت و رفتار درگروهها، شکسته شدن قبح ارتباط با نامحرم را با خود به همراه می آورد.

 

 

حکم فقهای اسلام در زمینه ی استفاده از گروههای اجتماعی آن است که اگر خوف افتادن به حرام و قصد لذت بردن در میان نباشد، اشکالی وارد نیست؛ در تشخیص خوف و قصد لذت انسان خود مهم‌ترین قاضی خویش است و از وضع خویش آگاه است.

 

اما در مورد حضور در شبکه های اجتماعی اگر چه ممکن است در ابتدا قصد لذت نامشروع و گناه در میان نباشد اما در بلند مدت، شکسته شدن قبح ارتباط  با نامحرم را به ارمغان می آورد و همین نقطه آغاز انحراف و فساد است.

 

 

فتوای مراجع تقلید درباره ارتباط با نامحرم در فضای مجازی

 

آیت الله ناصر مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان در پاسخ به حکم چت دختر و پسر نامحرم، در جلد 3 استفتائات جدید می گوید: «این گونه ارتباط‌ها غالباً منشأ مفاسدى می‌شود، جایز نیست.»

 

دفتر رهبر معظم انقلاب نیز در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا چت کردن با جنس مخالف گناه دارد؟ پاسخ داده: «چت کردن با نامحرم، در صورتی که نیاز و ضرورت در بین باشد و ارتباط چت بدون قصد لذت و بدون حرف‌های تحریک کننده و به مقدار ضرورت باشد، اشکال ندارد. اگر ارتباط با قصد لذت جنسی باشد و یا حرف‌های تحریک کننده گفته شود و یا مفسده‌ای ایجاد کند، حرام است. هم چنین ارتباط عادی با نامحرم درصورتی که ضرورت در بین نباشد، با توجه به اینکه هر نوع ارتباط دختر و پسر نامحرم، چه از طریق شبکه اینترنت و چت و چه از راهای دیگر غالبا منشأ فساد است، جایز نیست. تجربه‌های مکرر نشان داده که رابطه‌های دختران و پسران دام‌های شیطان است و پیامد‌های منفی دارد. هم چنین صحبت کردن‌های غیر ضروری با نامحرم از مناسب‌ترین جایگاه‌های نفوذ شیطان است. ممکن است ناخود آگاه انسان را به روابط غیر اخلاقی سوق دهد.»

 

در منابع دیگری همچون جلد 1 توضیح المسائل مراجع در پاسخ به این سوال که آیا چت کردن با دختر اشکال شرعی دارد؟ آمده است: «به صورت یک حکم کلی، چت کردن همانند دیگر صورت‌های صحبت کردن زن و مرد یا دختر و پسر نا‌محرم، اگر مفسده‏اى نداشته باشد و خوف وقوع در حرام نباشد و از روى شهوت صورت نگیرد، اشکالى ندارد.»

 

بنابراین نظر، گفتگو از طریق اینترنت یا تلفن اگر مفسده‌ای نداشته باشد، اشکالی ندارد. ولی اگر حرف‌های شهوی مطرح شود، یا از گفتگو و چت کردن شهوت، تهییج شود، جایز نیست و باید از آن پرهیز شود.

 

اما برخی مراجع از جمله آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله بهجت در خصوص چت فتوا به حرمت داده و گفته‌اند: «با توجه به اینکه ارتباط و نامه نگاری دختر و پسر نامحرم، چه از طریق شبکه اینترنت و چت و چه از راههای دیگر غالبا منشأ فساد است، جایز نیست. چت کردن با نامحرم بدون ضرورت اشکال دارد و گناه است.»

 

دین مبین اسلام به عنوان کامل ترین دین همواره برای تمام زندگی انسان برنامه دارد و در این مورد نیز به جهت خوف در ارتکاب گناه را عاملی قوی می داند برای ترک بر عمل مورد نظر.

 

از همین رو ارتباط دختر و پسر نامحرم، بدون ضرورت چه از طریق تلفن و موبایل باشد یا از طریق شبکه اینترنت و چت و چه از راههای دیگر را جایز نمی داند و حتی در مواردی که به گناه بینجامد، آن را حرام اعلام می کند.

 

راهکار‌های دین برای حدود ارتباطات در فضای مجازی

در احکام شرعی برای هر مسئله که مورد مراجعه است پاسخی عقلانی وجود دارد در این زمینه نیز که افراد ناگزیر به حضور در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستند یکی از مهمترین نکات این است که افراد روابط خود را در حد ضرورت تعریف کنند و از حضور بیش از اندازه در شبکه های اجتماعی که ممکن است خطا یا گناهی سر بزند دور کنند.

 

بانوان و دختران نیز همانگونه که نرمی و ملاطفت در روابط با نامحرم نهی شده اند در فضای مجازی نیز این نکته را مورد توجه قرار دهند چرا که جلوگیری از وسوسه‌های شیطانی در ابتدای امر و قدم اوّل آسان است، به عبارتی همیشه پیش گیری راحت‌تر از درمان است.

 

دین مبین اسلام، نیاز‌ها و غرایز انسان را به صورت قانونمند و معقول به سوى روش هاى صحیح، راهنمایى و با هر عاملى که به شخصیت و کرامت انسان ضربه بزند، مقابله کرده است و برای این شرایط نیز روش ها و احکامی را تبیین کرده است.




      
<      1   2      


پیامهای عمومی ارسال شده

+ اگر من ...