سفارش تبلیغ
صبا ویژن

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی؛ فرشته روح‌افزا معاون خواهران سازمان بسیج دانشجویی و معاون طرح و برنامه و تدوین سیاست شورای فرهنگی - اجتماعی زنان در جمع دانشجویان خواهران بسیج دانشجویی تهران بزرگ از پیشنهاد جدید دولت به کمیسیون فرهنگی مجلس رونمایی کرد.

 

وی اظهار داشت: در جلسه کمیسیون فرهنگی مجلس برای تدوین قوانین حجاب و عفاف که حدود دو ماه قبل برگزار شد و بنده نیز حضور داشتم آقای حجت الاسلام مجید انصاری (معاون امور مجلس رئیس جمهور) گفت: شما (مجلس) مدل کشور ترکیه و لبنان را پیاده سازی کنید مقوله حجاب را رها کنید هرکه دوست دارد حجاب داشته باشد.

 

گفتنی است امام خمینی (ره) در روز های اول انقلاب ، برای جلوگیری از بی حجابی به مسئولین کشور نهیب زدند و فرمودند: «الآن وزارتخانه‏ ها- این را می گویم که به دولت برسد، آنطورى که براى من نقل می کنند- باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامى نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه ‏هاى اسلامى نباید زن هاى (بى حجاب) بیایند، زنها بروند اما با حجاب باشند. مانعى ندارد بروند اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعى باشند، با حفظ جهات شرعى باشند.» صحیفه نور ج‏6 329

 

رهبری معظم انقلاب نیز در گرامی داشت شخصیت امام راحل(ره) و نقش ایشان در مسئله حجاب امام را تنها فردی که قادر به بازگردانندن حاج به کشور بود دانستند و فرمودند: «امام (ره) آن مرد شجاع و بی نظیری بود که مسئله حجاب را به این مملکت برگرداند. هیچ کس دیگری غیر از امام نمی‌توانست این کار را بکند اینهم یکی از اختصاصات امام. اگر غیر از امام هر کس دیگر بود از همین آقایان، بزرگان، عرض می‎کنم که مقدسین علماء، چه وچه و چه، هیچکس جرأت نمی‌‎کرد که بگوید مردم باحجاب بیایند بیرون، امام همان ماه های اوّل پیروزی انقلاب گفتند باید مردم با حجاب بیایند.» (سخنرانی در جمع فرماندهان سپاه ـ 14/12/76 )

 

با مرور خاطرات دکتر حسن که مسئول اجرای طرح اجباری کردن حجاب در ادارت مربوط به ارتش پس از انقلاب بوده است وی منافقین را مخالفان حجاب اجباری می خواند و نقش خود در اجرای قانون حجاب و استدلال های که برای اجباری بودن این مسئله داشته است را این گونه بر می شمارد :

 

طرح اجباری شدن حجاب در ادارت مربوط به ارتش، به عهده من گذاشته شد و بدین جهت در گام اول، همه زنان کارمند مستقر در ستاد مشترک ارتش را که نزدیک به سی نفر بودند، جمع کردم و پس از گفتگو با آنان قرار گذاشتیم از فردای آن روز با روسری در محل کار خود حاضر شوند. زنان کارمند که همگی به جز دو یا سه نفر بی‌حجاب بودند، شروع کردند به غر زدن و شلوغ کردن، ولی من محکم ایستادم و گفتم: از فردا صبح دژبان مقابل درب ورودی موظف است از ورود خانم‌های بی‌حجاب به محوطه ستاد مشترک ارتش جلوگیری کند. پس از ستاد ارتش، نوبت به نیروهای سه‌گانه رسید. در آغاز به پادگان دوشان تپه رفتم و همه کارمندان زن را که تعداد آن‌ها هم زیاد بود در سالنی جمع و درباره حجاب صحبت کردم. در آنجا زن‌ها خیلی سر و صدا راه انداختند اما من قاطعانه گفتم: «این دستور است و سرپیچی از آن جایز نیست.» بعد توضیح دادم که ما نمی‌گوییم چادر سر کنید، بحث چادر مطرح نیست، سخن بر سر استفاده از روسری و پوشاندن سر و گردن است. در نهایت، در آنجا هم گفتم به دژبان دستور داده‌ایم از فردا هیچ زن بی‌حجابی را به پایگاه راه ندهند.

 

در نیروی زمینی و نیروی دریایی نیز برای کارمندان زن صحبت کردم و با خواندن آیات و روایات و کشاندن بحث حجاب به مسائل اجتماعی و سلامت جامعه و ارائه دلایل مختلف درباره لزوم حجاب، موضوع را تبیین کردم و دست آخر نیز با بخشنامه، رعایت حجاب الزامی شد. بحمدالله این تلاش‌ها نتیجه مثبت داشت و پس از تعطیلات نوروز، همه زنان کارمند در ارتش با روسری به محل کار خود می‌آمدند. در وزاتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی و حتی صداوسیما نیز به‌تدریج حجاب عملی شد و همه زنان با روسری از خانه بیرون می‌آمدند. البته در روزهای رفراندوم هنوز شماری از زنان بی‌حجاب بودند و با سر برهنه در پای صندوق‌های رای حاضر شدند، ولی این معضل اجتماعی خیلی زود جمع و جور شد و به سامان مناسبی رسید.»خاطرات دکتر حسن روحانی، جلد اول، صفحه 571-573


با این همه مشخص نیست چرا در حالی که حجاب با فرمان مستقیم امام راحل(ره) و تایید رهبر انقلاب و علمای اسلام قانون شده است و دکتر روحانی نیز استدلال های آن را به دیگران آموزش داده است دولت چنین پیشنهاد عجیبی را با مجلس شورای اسلامی مطرح کرده اند!




      

کلکسیون هنجارشکنی و تحرکات خلاف شرع ارشاد با صدور مجوز تک‌خوانی یک زن در ماه عزا، کامل شد. بساط این ابتذال به ماه محرم هم رسید. تالار وحدت تهران شب‌های گذشته شاهد اجرای اپرایی با مجوز ارشاد بود که با تک‌خوانی زنان همراه می‌شد. مدیران وزارت فرهنگ دولت فخیمه که از همان شروع بنا را بر هنجارگریزی، اقدامات غیرفرهنگی و حمایت از جریانات مبتذل و ضدارزشی در فضای فرهنگی کشور گذاشته بودند، طی این اقدام باورنکردنی حتی حرمت ایام عزای سالار شهیدان را هم نگه نداشتند و با دهن‌کجی به قلب‌های داغدار مردم، بساط توهین و تعدی علنی به شرع مقدس را بر پا کردند.

 

«تک‌خوانی زنان»؛ موضع شاذی که آقای وزیر گرفته بود، اگرچه جنتی معتقد بود به آن «ابتدا» نکرده و بعد از طرح در جراید صرفاً نظرش را گفته، اما عملاً به یکی از سیاست‌های اصلی وزارت‌خانه‌ی تحت امرش تبدیل شد. بررسی رفتار و گفتار مسؤلین ارشاد در سالهای اخیر به خوبی نشان می‌دهد آقایان در این سال‌ها از کوچکترین تلاشی برای ترویج این ابتذال علنی فروگذار نکرده‌اند. مواضع هنجارشکنانه‌ی آقای وزیر و عوامل تحت امر وی در این موارد آن‌چنان در بعضی موارد خلاف عرف و شرع مقدس بود که صدای مراجع عظام تقلید را هم درآورد.

 

این دست اظهارات و مواضع دوپهلو و گاه متناقض از سوی مسؤلین مختلف، در نهایت باعث قبح‌زدایی و هنجارشکنی و البته ترویج این ابتذال در جامعه شد، به نحوی که در فضایی که به یاری سکوت توأم با حمایت ارشاد به وجود آمده بود چندین آلبوم تکخوانی با صدای زنان مجوز گرفت و چند کنسرت مبتذل و مغایر با شئون اخلاقی روی صحنه رفت. به این ترتیب به نظر می‌رسید علیرغم تمام تأیید و تکذیبیه های وزارت ارشادی‌ها؛ موضوع ترویج تک‌خوانی زنان عملاً به یکی از سیاست های مهم این وزارت خانه تبدیل شده است، به نحوی که گویا «ارشاد» مأموریتی مهم‌تر از ترویج تک‌خوانی زنان ندارد. به عنوان آخرین نمونه هم، تک‌خوانی اخیر یک زن در جریان اپرای به اصطلاح عاشورایی؛ بسیار خبرساز شد و خشم مؤمنین و عموم داغداران سرور و سالار شهیدان را برانگیخت.

 

اقدامات هنجارشکنانه‌ی ارشاد در زمینه ی موسیقی منحصر به ترویج تک‌خوانی زنان نبود. علی مرادخانی معاون هنری این وزارت‌خانه، خود از آن جمله کسانی است که عملاً با تشویق و پشتیبانی از این دست آثار، ترویج و انتشار آنان را پیگیری می‌کند. معاون عزیزکرده‌ی ارشاد در حالی مشغول ترویج این دست آثار ضد فرهنگی است، که با تصدی همزمان دو شغل دولتی اثبات کرده قانون ممنوعیت دوشغله بودن شامل «نورچشمی»های دولت نمی‌شود.

 

تحرکات ضدفرهنگی آقای معاون و تشکیلات تحت امر وی اما منحصر به ترویج تکخوانی زنان نیست. در همین روزهای اخیر حضور رسمی آقای معاون در اولین اجرای کنسرت یکی از خوانندگان هتاک و بی‌اخلاق در برج میلاد تهران، باعث برانگیخته شدن دوباره‌ی انتقادات از وی و دستگاه تحت امرش شد. مرادخانی در کنسرت کسی حضور پیدا کرد که با مواضع رادیکال و سیاست زده‌ی خود در سال‌های دوری از مملکت، عملاً خود را تا حد یک شومن و یک بازیچه‌ی جریانات سیاسی پایین آورده بود. به هرحال امروز از هر وقت دیگری روشن‌تر است که آقای معاون ترجیح می‌دهد به جای ترویج فرهنگ و ارشاد اسلامی، مُبلغ ابتذال و اقدامات هنجارشکنانه در حوزه‌ی فرهنگ و موسیقی باشد.

 

به اعتقاد کارشناسان، دشمنان این مردم که از عمق ارادت و دلبستگی مردم به فرهنگ و شرع مقدس اسلام با خبرند، می‌کوشند تا با نفوذ در دستگاه های سیاست‌گذار کشور و با تدارک هجوم تمام عیار فرهنگی؛ آنها را از آداب و اعتقادات چند هزار ساله‌ی خود منصرف کنند. به این ترتیب آن ها امیدوارند تا با تبلیغ و ترویج فرهنگ منحط غرب در کشور، زمینه‌ی حضور و اثرگذاری مجدد خود را بر امورات و سرنوشت این مردم فراهم کنند. بنابراین آن ها سخت در تلاش اند تا با تقویت عناصر وابسته در درون دستگاه های سیاست گذار فرهنگی کشور، و با حمایت علنی و تمام نما از آثار هنجارشکن و مبتذل فرهنگی، نفوذ فرهنگی خود را گسترش دهند.

 

بدون تردید وقوع این دست اتفاقات و صدور مجوزهایی از این دست از سوی ارشاد و دیگر دستگاه‌های وابسته به دولت، زمینه‌ساز «نفوذ» اجانب و ترویج‌گر باورها و کردارهای منحطی است که می‌رود تا آثار تمدنی چند هزار ساله را در معرض نابودی قرار دهد. مسؤلین دولتی دانسته یا ندانسته در حال زمینه‌سازی برای نفوذ «فرهنگی» به کشور هستند که دشمنی آن با اعتقادات و عزت مردم سرزمین آریا قدمتی به وسعت تاریخ دارد. کارشناسان معتقدند آقایان با اصرار روی این دست اقدامات خلاف شرع خود، عملاً در زمین دشمن بازی کرده و در حال تکمیل پازل شوم آن ها برای تحقق رؤیای «نفوذ» به کشور هستند.

 

تک‌خوانی با صدای زن، آن هم در ماه عزا، فاجعه‌ی بی‌نظیری است که قلب میلیونها مسلمان آزاده در سراسر کشور را جریحه‌دار کرده است. مردمی که از توهین ها و هتک حرمت های متعدد حضرات مسؤلین ارشاد به تنگ آمده اند و از وقوع این مصیبت اخیر سخت خشمگین اند. مسؤلین ارشاد که پیشتر نشان دادند کمترین اعتنایی به اعتقادات دینی و نظرات حضرات علما و مراجع عظام تقلید ندارند، با صدور مجوز اخیر برای اجرای موسیقی با خوانندگی یک زن در ماه حرام عملاً لجاجت و عناد خود را با باورها و تقیدات مردم این سرزمین به نمایش گذاشتند. بی تردید و با توجه به کارنامه ی سیاه هنجارشکنی ها و دهن کجی های مکرر مسؤلین ارشاد به شرع مقدس، باید منتظر واکنش قاطع و روشن علما و مراجع قم ماند. 




      

آئین اختتامیه نمایشگاه دفاع مقدس بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تبریز برگزار شد.

 

سخنران اصلی این برنامه که با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برگزار می شد، الهام چرخنده، بازیگر محجبه سینما و تلویزیون بود.

 

تبریک عید نوروز به رهبری آغازگر حواشی بود

 

الهام چرخنده که به علت عارضه قلبی در استراحت مطلق به سر می برد، در ابتدا با این جمله که «حرفهایی را که اینجا می گویم در هیچ جای دیگری نگفته ام» شروع به معرفی و شرح کامل تحول خود کرد.

 

وی گفت: با توجه به این که در کل دنیا مرسوم است که هنرمندان آغاز سال نو را به رهبران دینی شان تبریک می گویند، بنده هم در نوروز 93 عید را به مقام معظم رهبری تبریک گفتم که باعث آغاز حواشی در صفحات مجازی و رسانه ها علیه من شد.

 

چرخنده گفت: بنده چند سال بود که به دلیل حضور در یک شبکه ماهواره ای ممنوع فعالیت و در خارج از ایران بودم. من در آن برنامه به عنوان مجری کشف استعدادهای موسیقی فعالیت داشتم که البته به دلیل بردن نام امیرالمومنین(ع) و استفاده از آیات قرآن در آن، هیچ یک از قسمت هایش پخش نشد!

 

وی افزود: همانجا بود که من مستندهای مختلفی را در مورد ادیان و آیین های مختلف از بودیسم و بنجامین گرفته تا گاوپرستی، آتش پرستی و فرقه هایی چون عرفان حلقه، عرفان هندی ساختم. نتیجه تحقیقات این بود که کامل ترین و برترین دین، اسلام و به خصوص تشیع جعفری است.

 

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه سخنرانی اشاره ای به دوران جوانی و نوجوانی خود کرد و گفت: من تخصص موسیقی پاپ، سنتی و هندی دارم. در قرائت قرآن فعالیت های زیادی داشته ام؛ بطوری که در دوران مدرسه دوستانم خاطرات زیادی از قرائت های بنده داشتند. من تا قبل از ازدواج چادر سر می کردم؛ اما چادر قنداقی! حجابی که بدون شناخت بود. 

 

وی همچنین افزود: من نقاش بوده و سال ها تدریس کرده ام. مادرم مرا به کلاس های قرآن می فرستاد و در مسابقات مختلفی عنوان کسب کرده بودم؛ از طرفی هم علاقه داششتم موسیقی را تجربه کنم و این کار را کردم. ورزش والیبال را هم دنبال می کردم 


 

مادرم گفت چادر مرا سرت کن

 

وی گفت: در آن مقطع مسئولیت طرح یار دوازدهم برای اعزام هنرمندان به برزیل برای تشویق تیم ملی فوتبال در جام جهانی من بودم و می خواستم بتوانیم از این فرصت برای معرفی مرد و زن ایرانی واقعی به جهان و کار تبلیغی علیه دشمنی ها استفاده کنیم؛ اما دوستان سینمایی گفتند اگر فلانی باشد ما نیستیم و من کنار کشیدم و دیدیم که رفتند. البته چون هوا گرم بود شلوارک پوشیدند! و چهره ای آنگونه از ایرانیان نشان دادند.

 

چرخنده گفت: به دنبال این بودم که خودم را در قامت یک زن ایرانی واقعی ببینم و در آن مقطع در یکی از برنامه ها با لباس لری حاضر شدم؛ اما دیدم این لباس ها هم نمی تواند چیزی باشد که می خواهم.

 

وی افزود: وقتی از مادرم پرسیدم، «عزیز» چه کار کنم، گفت چادر مرا سرت کن؛ دیدم بله مادر من این گونه است؛ زنان در دوران دفاع مقدس این گونه بودند و برای تبدیل شدن به نماد زن ایرانی نمی توان ساپورت دو تومنی بپوشم.

 

انگشتر متبرک را تقدیم رهبرم کردم و ایشان لبخند زدند و انگشتر را در دستشان کردند

 

وی گفت: دوست عکاسی داشتم که به پیشنهاد و همراهی ایشان به سفر شلمچه برای عکاسی از شهدای تازه تفحص شده رفتیم و همان دوستم اولین چادرم را به من هدیه کرد و من آن را به سر کردم. آنجا آدم های ولایی حضور داشتند و برخلاف دیگران که تبریک گفتن من به رهبری را مایه توهین کرده بودند، از من استقبال کردند.

 

این بازیگر گفت: همانجا بود که یکی از خواهران مرا به داخل کانتینر راهنمایی کرد که از درونش خبری نداشتم. بعد از وارد شدن دیدم که وسط 300 شهید دفاع مقدس قرار گرفته ام که درها بسته شد. من فاصله تقریبا 3 ساعته شلمچه تا معراج شهدای اهواز را در کانتینر حامل شهدا بودم و در آنجا یا علی گفتم و عهدم را با شهدا بستم.

 

چرخنده خاطراتی از معراج شهدا و جسم سبک و به اندازه یک نوزاد شهدای تفحص شده و پایان انتظار چند 10 ساله مادران شهدا روایت کرد و گفت: وقتی برگشتم به تهران دیگر حوصله کارهای سخیف را نداشتم و وقتی با چادر دوستم در خیابان تردد می کردم، می دیدم چقدر حالم بهتر می شود و دیگر خبری از تنه های عمدی و نگاه های وقیحانه نیست. حتی بچه ها هم برخورد خاصی داشتند.

 

وی ادامه داد: آن روزها که همزمان با ماه رمضان بود و من به دلیل بیماری تالاسمی مینور نمی توانستم روزه بگیرم، زیارت حرم حضرت معصومه(ص) قسمتم شد و بعد هم نشانه های مختلفی را دیدم و درک کردم.

 

وی گفت: من از خودم پرسیدم تو می خواهی برای فرهنگی که رهبری می فرمایند مثل هوا می ماند و هر هنرمندی می تواند در آن نقش داشته باشد چه کنی. تصمیم گرفتم هر طور که شده رویای دیدارم با رهبری را عملی کنم.

 

الهام چرخنده گفت: همان زمان چند بار تلفنی و پیامکی از مدیر وقت شبکه 3 درخواست حضور در برنامه ماه عسل و بیان اتفاقات خاصی که در جریان بود، را کردم؛ اما متاسفانه به جایی نرسید. ولی روز عید فطر شبکه استانی قم دعوتم کرد. در آن برنامه بود که مجری برنامه انگشتری با نگینی از سنگ حرم سیدالشهدا (ع) به من هدیه کرد. همانجا هم گفتم که این انگشتر را اگر لیاقت داشته باشم به رهبرم که به خاطر تبریک گفتن به او شیشه های خانه ام را شکستند و بچه ام کتک خورد و سینما هم که کلا با ما قهر است، اهدا خواهم کرد.

 

وی افزود: 13 روز باقی مانده بود تا چله ام تمام شود که اطلاع دادند برای ملاقات با رهبری که در بیمارستان بودند؛ بروم. خیلی دیگر از دوستان هنرمند هم بودند که رهبری به من اشاره کرده و پرسیدند این خانم کیست و من سریع گفتم که چه کرده ام و انگشتر متبرک را تقدیمشان کردم و ایشان لبخند زدند و انگشتر را در دستشان کردند. برای من خیلی ارزشمند بود و هست. البته برنامه «هفت» آن هفته در گزارشی که از عیادت هنرمندان از رهبر انقلاب پخش کرد من را سانسور کرد.

 

این بازیگر ادامه داد: فردای آن روز از دفتر رهبری تماس گرفتند و من رفتم و قرآنی را که ایشان در صفحه نخست آن مرقوم فرموده بودند: خانم الهام چرخنده، دخترم؛ از انگشتر متبرک هدیه ات متشکرم. صراحت و شجاعتت را ستایش می کنم و برای ادامه راهت دعا می کنم؛ گرفتم. اما متاسفانه آن روز امکان ملاقات با حضرت آقا فراهم نشد.

 

چرخنده گفت: من از دفتر مقام معظم رهبری و رسانه های محترم عذرخواهی می کنم که اجازه ندادم این نوشته و هدیه رسانه ای شود؛ زیرا نخواستم از اسم حضرت آقا سوء استفاده کنم.

 

وی افزود: این را گفتم برای اطلاع آنهایی که می گویند آقا را برای نشان خودش خرج می کند. خدا را شکر که آقا و رهبر ما هر چهار سال عوض نمی شود که بعد هم بشود آخوند عقد کسی تا جایزه مان را تقدیمش کنیم. این سخنان چرخنده با تشویق حضار همراه شد.

 

وی تصریح کرد: تک تک این کلمات نوشته شده توسط رهبر انقلاب برای من مسئولیت آور و حاوی پیام بود.

 

کمپین 7000 نفری انتخاب حجاب برتر

 

چرخنده به حضور خود در دانشگاه ها اشاره کرده و گفت: در دانشگاه ارومیه به خانمی که مخالف محجبه شدن دوستانش بود گفتم چرا باید آن وطن فروشی که از بازی در فیلم های دفاع مقدس خود را بزرگ کرد و بعد رفت و در خارج از کشور برهنه شد و به کشور و ارزش های ما خیانت کرد روی امثال تو تاثیر بگذارد. آن دختر هم چادری شد و این کمپین امروز بیشتر از 7000 نفر را داشته است که چادری شده اند.

 

وی افزود: در این یک سال بدون حمایت هیچ سازمان، گروه و نهادی و در شرایطی که هیچ کاری هم به من ندادند؛ بیشتر نقاط کشور را رفتم و تلاش کردم بو و عطر حضرت زهرا(س) را در کشور پخش کنم.

 

وی اظهار داشت: از خدا خواسته ام به من عزت، صبر و استقامت بدهد. در این ماه ها هیچ سریالی بازی نکرده ام؛ اما انگار چند سریال و فیلم بازی کرده ام چون تاثیرگذار بوده ام.

 

کسی فکر نکند اشک های من از روی ضعف است؛ ما ایستاده می میریم


 

وی با اشاره به جنبش های محجبه شدن بازیگران و حتی مدل های خارجی گفت: حجاب در همه جای دنیا یک ارزش است و نشانه احترام به شخصیت بانوان است.

 

چرخنده درباره تفاوت مانتو و چادر گفت: چادر حجاب برتر است و من اگر خودخواه باشم انتخابش می کنم. هر کسی خود باید انتخاب کند. محجبه هایی را دیده ام که تقوا ندارند؛ اما رکن اصلی تقوا حجاب است.

 

 

 




      

افسران - Ashura




      

 

«تحریم ها از بین برود تا مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود»، خرداد ماه امسال بود که آقای رییس‌جمهور برای حمایت از مذاکرات اتمی وزارت امور خارجه؛ و توافق احتمالی ناشی از آن، با بیان این سخنان و ربط دادن آب خوردن مردم به توافق، همگان را در بهت و حیرت فرو برد. رییس جمهور در آن روزها، در حالی تقریباً همه ی مشکلات معیشتی و زیست محیطی مردم را به توافق هسته ای گره می‌زد؛ که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان مسأله ی تحریم ها سهم ناچیزی در اوضاع به هم ریخته‌ی اقتصادی کشور داشته است. به هرحال اما آقای رییس جمهور احتمالاً ترجیح می‌داد بی اعتنا به نظرات کارشناسی، با شعار دادن و اظهارات پوپولیستی؛ توقعات مردم را از فرجام مذاکرات هسته‌ای بالا برده و آن‌ها را هم‌چنان به این مذاکرات فرسایشی امیدوار نگه دارد.   

 

توافق مورد انتظار دولت بسته شد

روزها گذشت، و مذاکرات اتمی به فرجام خود رسید. «برجام» نام سندی بود که رییس‌جمهور آن را دستاورد تاریخی، و فتح الفتوح دولتش می‌دانست. و اینگونه بود که تقریباً با بی اعتنایی کامل به مجلس، روند اجرایی شدن آن‌را عملیاتی کرد، و ترتیبات مقدماتی جهت انجام تعهدات ایران و به عقب بازگرداندن و نابود کردن زیرساخت‌های گران‌قیمت هسته‌ای آغاز شد.  

 

«برجام» اما از همان ابتدا؛ سندی مبهم و چندپهلو می‌نمود. کارشناسان معتقد بودند در حالی که تعهدات ایران، به نحو بسیار روشن؛ کمّی و روی زمین مشخص شده ، اما به تعهدات طرف مقابل از جمله در زمینه ی لغو کامل تحریمها _که علت اصلی ورود جمهوری اسلامی به مذاکرات اتمی بود_ نامشخص و به طرزی کاملاً کُلی و مبهم اشاره شده است. هرچه زمان می‌گذشت و ابعاد توافق روشن‌تر می‌شد، مردم بیشتر به این نتیجه می‌رسیدند که برجام سند بی چفت و بستی است که نه تنها نمی‌تواند تمام تحریم‌ها را به طور کامل و در روز اجرای توافق لغو کند، که ما را و دانشمندان این سرزمین را دهه ها از مرزهای دانش در حوزه‌های مهم علوم و تکنولوژی دور نگه داشته، و با نابودی تأسیسات و زیرساختهای بسیار ارزشمند هسته‌ای، عملاً روند پیشرفت و توسعه ی کشور را مختل می‌کند.  

 

دوران عمل به وعدهها

حالا و بعد از حصول توافق و اجرایی شدن آن توسط دولت یازدهم، مردم طبیعتاً منتظر لمس نتایج آن، و گشایش‌های وعده داده شده‌ی اقتصادیِ حاصل از آن در زندگی خود بودند. افکار عمومی منتظر بود تا ببیند این فتح الفتوح دولت فخیمه، بناست چه معجزه‌ای در اوضاع معیشتی آن‌ها و در فراخ کردن سفره‌هاشان بکند. مردم منتظر تحقق وعده های رییس‌جمهور بودند!

 

با این وجود و با تمام مبالغه‌هایی که آقای رییس‌جمهور درباره‌ی دستاوردهای اقتصادی مذاکرات در صورت حصول توافق می‌کرد، و حتی در شرایطی آب خوردن مردم را هم به برجام؛ و رفع تحریم‌ها گره زده بود، اما عملاً و در این روزهای پسابرجام آنچه در بازار و شاخص های گوناگون اقتصادی روی داده؛ صد و هشتاد درجه برخلاف تمام مدعاهای آقای رییس جمهور است. آنچه در روزهای پساتوافق به وضوح قابل مشاهده است اینکه اوضاع معیشتی و اقتصادی مردم نه تنها بهتر نشد، که روز به روز بد و بدتر می‌شود، و آمارها و شاخص‌های اقتصادی اوضاع نگران‌کننده‌ی اقتصادی کشور را فریاد می کشد. مع الاسف دولت فخیمه و تیم اقتصادی دولت نیز، به جای چاره‌جویی و حل مشکلات، به دنبال سیاسی‌کاری؛ و جشن و پایکوبی بعد از مذاکرات هستند.

 

در روزهای پسا توافق که قرار بود اوضاع جیب مردم بهتر شود؛ شاخص بازار بورس سقوط آزاد کرده؛ و با نزدیک شدن به کانال 60000؛ عملاً اوضاع ورشکسته و آشفته تولید مملکت را نمایش داده است. قیمت ارز روی سربالایی افتاده و با ثبت رکوردهای عجیب و غریب و نوسانات پُربسامد؛ از روزهای تاریک اقتصاد خبر می‌دهد. کارخانه‌ها و مجموعه های تولیدی در حالی با رکود بی سابقه دست به گریبانند که سیاستهای انقباضی دولت نیز اوضاع آنها را بدتر از قبل می‌کند، و به این ترتیب بسیاری از واحدهای تولیدی کشور یا ورشکسته شده و یا رو به ورشکستگی و تعطیلی کامل قرار دارد؛ و این همه در حالی است که رییس‌جمهور محترم، علی الدوام و در هر جمع و محفلی، با افتخار و غرور بیان می‌کند: «ما از رکود عبور کردیم!»

 

با این همه و با حال و روز ناخوشی که اقتصاد کشور دارد، امّا رییس جمهور هم چنان ترجیح می دهد سرگرم مذاکرات اتمی باشد و به جای چاره اندیشی برای رفع مشکلات معیشتی، شعارهای پوپولیستی سر بدهد. به نظر می‌رسد آقای رییس جمهور هم چنان در فضای پیش از انتخابات سِیر کرده و خیال می‌کند می تواند با طرح ادعاهای شاعرانه، مردم و افکار عمومی را به سمت و سوی خود جذب کند.

 

این آش انقدر شور شده که حتی صدای وزرای اقتصادی دولت نیز درآمده است. چهار تن از وزرای کابینه؛ با انتشار نامه ای، ضمن هشدار درباره ی اوضاع نگران‌کننده‌ی رکود اقتصادی در کشور، از رییس جمهور خواسته‌اند تا تصمیم عاجلی اتخاذ کرده و در سیاست‌های اقتصادی دولتش تجدیدنظر کند.

 

گران شدن آب خوردن در دوران «پسابرجام»

با این وجود اما، در تازه ترین دستآورد مذاکرات و توافق برجام، دولت اعلام کرد که نرخ آب بهای مصرفی مشترکان را بین 10 تا 30 درصد اضافه کرده، تا از جمله‌ی تاریخی آقای رییس جمهور که می‌گفت: بعد تحریم ها مشکل آب خوردن مردم هم حل خواهد شد، رمزگشایی شود.

 

مشکلات اقتصادی مردم در حالی بعد از توافق روز به روز شدیدتر می‌شود؛ که تا پیش از آن دولتی‌ها؛ و رسانه‌های سینه‌چاک آقای رییس جمهور، بارها با نشان دادن درِ باغ سبز، حتی رفع مشکل آب خوردن مردم را هم به توافق و مذاکرات گره زده بودند.

 

برخی کارشناسان معتقدند دولت یازدهم در حالی تمام تمرکز و توان خود را در تمام عمر این دولت بر روی سیاست خارجه و مذاکرات اتمی متمرکز کرده بود؛ که اساساً اقتصاد و برنامه ریزی برای رفع مشکلات تولید و اشتغال را به طور کامل به فراموشی سپرده است. به این ترتیب دولت روحانی که تمام تخم مرغ‌هایش را در سبد سیاست خارجه و وزیر محترم آن چیده بود، اکنون و برای رفع دردهای معیشتی مردم، دوا و درمانی در بساط ندارد، و با گسترش بحران رکود، بیشتر از گذشته ناهماهنگی و اختلاف میان اعضای اقتصادی دولت علنی‌تر و رسانه‌ای شده است.

 

از سوی دیگر اما، گروه دیگری از تحلیلگران سیاسی، با توجه به سابقه طولانی رییس جمهور و حلقه ی مشاورین ایشان در کارهای امنیتی، با نگاهی نسبتاً بدبینانه؛ مشکلات رو به افزایش اقتصادی را ناشی برنامه ریزی تیم مشاورین دولت می‌دانند. به این ترتیب آنها معتقدند آقای رییس‌جمهور و تیم مشاوره ای ایشان، با سکوت عمدی و بی تحرکی در برابر بحران اقتصادی، اجازه دادند تا اوضاع بد و بدتر شود، تا به این وسیله و با فشار به مردم، ارکان مختلف حاکمیت را تحت فشار افکار عمومی؛ مجاب به پذیرش توافق هسته‌ای کنند. به عبارت دیگر تیم مشاورین دولت می‌کوشد تا با سواستفاده از دردها و آلام معیشتی مردم، با یک عملیات روانی، توافق اقتصادی را _که به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران؛ گشایش چندانی در اوضاع اقتصادی مردم ایجاد نخواهد کرد_ غول چراغ جادوی اقتصاد نشان داده، و آن را تنها راه نجات مردم و کشور جا بزنند.

 




      
   1   2      >


پیامهای عمومی ارسال شده

+ اگر من ...